מדענים מזהירים: השדה המגנטי של כדור הארץ עומד לפני מהפך

המשמעות המיידית: נפילת רשתות החשמל ומכשירי התקשורת עד ל'האפלת העולם' • גיאופיזיקאי: "קשה לדעת מתי זה יתרחש בדיוק, אבל בניגוד להשערה המקובלת אנו מדברים כיום על פחות מאלף שנים"
אליעזר היון
כ' תשרי התשע"ה / 14.10.2014 11:32

“השדה המגנטי של כדור הארץ עומד בפני שינויים שישפיעו על חיי כולנו” כך אומרים מדענים גיאופיזיקאים מאוניברסיטת קליפורניה.

מה הוא השדה המגנטי? על פי ויקיפדיה השדה המגנטי של כדור הארץ הוא אחת התכונות הפיזיקליות המאפיינות את כוכב הלכת ארץ. לשדה המגנטי יש השפעה על מגוון תופעות על פני כדור הארץ, באטמוספירה שלו ובחלל הקרוב אליו. על פי ההשערה המקובלת, השדה המגנטי נוצר בגלעין החיצוני של כדור הארץ והוא עשוי ממתכת מגנטית מוצקת ונוזלית. לשדה שני קטבים, כאשר אחד מהם (קוטב צפון) מצוי ליד אנטארקטיקה והשני [הדרומי מבחינה פיזיקלית] באוקיינוס הקרח הצפוני.

לשדה המגנטי יש השפעה על בעלי החיים ובני האדם, נציין שנים מהם: כאשר האדם מנסה לקבוע את מיקומו הוא עושה זאת באמצעות מצפן. החוגה של המצפן העשוייה ממתכת, מצביעה לכיוון צפון, שכן המגנט המצוי בקוטב הצפוני ‘שואב’ אותה לכיוונו. גם בעלי החיים עופות, צבי ים, לווייתנים ודולפינים יכולים לחוש בשדה המגנטי של כדור הארץ, ותחושה זו מסייעת להם בעת הנדידה השנתית. שמו לב, שעופות נודדים הנמצאים בכלוב גדול בגן חיות בגרמניה, עפים בעונת הסתיו בקוצר רוח לכיוון החלק הדרומי של הכלוב. אותה תופעה קיימת גם בחדר סגור, כשאין לציפורים יכולת לקבוע את הכיוון לפי ראייה.

נדידת הקטבים המגנטיים

הקטבים המגנטיים אינם קבועים, אלא נעים ללא הפסק ממקום למקום. בין תנועת הקוטב המגנטי הדרומי ובין תנועת הקוטב המגנטי הצפוני לא נמצאה התאמה. בשנים האחרונות, הקוטב המגנטי הצפוני נע לכיוון צפון-מערב בקצב של כ-40 ק”מ בשנה.‏ שני הקטבים המגנטיים אינם נמצאים בנקודות גאוגרפיות מנוגדות זו לזו, וכיום המרחק בין הקוטב המגנטי ובין הקוטב הגאוגרפי גדול יותר בדרום מאשר בצפון.

כעת מזהירים המדענים כי השדות עומדים בפני מהפך. את קביעתם הם מבססים על ממצאים שנאספו על ידי הלווין של סוכנות החלל האירופאית ‘הנחיל’.

מה תהיה ההשלכה המיידית של תנועה סיבובית של השדה המגנטי? ההשפעה הראשונית תהיה על רשתות החשמל ומכשירי התקשורת ברחבי העולם. בהמשך, גם מוצרי חשמל נוספים בסיסיים יושבתו עד ל’האפלת העולם’ באופן מוחלט.

גארי גלטזמייר גיאופיזיקאי מאוניברסיטת קליפורניה אמר לאתר הדיילי מייל כי בדיוק כמו סופות ההוריקן קיימת הבנה פיזיקאית של בסיס התופעה אך לא ניתן לחזות מתי היא בדיוק תפרוץ. יחד עם זאת הוא מאמין כי בניגוד להשערה המקובלת כי תנועה כזו תתקיים רק בעוד אלפי שנים – היא עשויה להתרחש בתוך פחות מאלף שנים.

יחד עם זאת הוא מוסיף, כי הוא מאמין שהאנושות התקדמה כל כך במישור הטכנולוגי כך שהיא תוכל להתמודד עם התופעה המסוכנת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות