נשיאה יקרה, מאוד: 47 אלף ש”ח לציור דיוקן השופטת אסתר חיות

להם מותר לבזבז: במסורת מחוות הפרידה מנשיאי בית המשפט העליון: גם הנשיאה חיות זכתה להנצחה אמנותית יקרה במיוחד, שתיתלה בקומת השופטים • הנהלת בתי המשפט: "המחיר ששולם תואם את הסכומים ששולמו בעבר לדיוקנאות הנשיאים הקודמים"
חרדים 10
כ"ח טבת התשפ"ד / 09.01.2024 09:00

הנהלת בתי המשפט שילמה כ-47 אלף שקלים עבור ציור דיוקן של הנשיאה הפורשת אסתר חיות, אשר ייתלה במסדרון השופטים הסגור בביהמ”ש העליון. הדבר נעשה כחלק ממסורת רבת שנים, לפיה כל נשיאי העליון הפורשים זוכים למחוות הוקרה – ציור דיוקנם. כך חשף הבוקר (שלישי) נטעאל בנדל ב’ישראל היום’.

לפי הדיווח, הצייר מיכאל (מישה) רפופורט, שצייר את הנשיאה חיות בעודה יושבת לפניו, הוא גם מי שצייר את הנשיאה הקודמת מרים נאור – אז היתה עלות הציור כ־44 אלף שקלים.

צייר אחר הנציח את קודמה של נאור בתפקיד, הנשיא לשעבר אשר גרוניס, תמורת כ־35 אלף שקלים, בעוד עלות דיוקנו של הנשיא אהרן ברק היתה כ־31 אלף שקלים. כך לפי נתוני חופש המידע שהתפרסמו בעבר באתר ‘שקוף’.

ציור הדיוקן של הנשיאה חיות הוא היקר ביותר ששילם ביהמ”ש העליון עד כה לצורך הנצחת נשיאיו, אולם לפי מדד עליית המחירים של משרד האוצר – המחיר ששולם עבור הציור שלה דומה בערכו לזה ששולם עבור דיוקנה של הנשיאה נאור.

עם זאת, לא כל נשיאי ביהמ”ש העליון אימצו את הכבוד היקר הזה. כך, למשל, הנשיאה לשעבר השופטת דורית ביניש בחרה לוותר על המנהג הראוותני בגלל העלות הכבדה הנופלת על כתפי הקופה הציבורית – היא הסתפקה בצילום אמנותי שלה שעלותו כ־5,300 שקלים בלבד.

דוברות בתי המשפט מסרה בתגובה ל’ישראל היום’: “כפי שנמסר בעבר לפניות שהיו בנושא ופורסמו, עם פתיחת בית המשפט העליון במבנהו הנוכחי, בשנת 1992, החלה מורשת הנצחת נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם על ידי ציור דיוקנאותיהם והצבתם בהיכל המשפט. על פי החלטת האדריכלים של הבניין, נתלים הציורים במבואה של קומת השופטים.

“הסכום ששולם עבור הדיוקן של הנשיאה בדימוס אסתר חיות דומה (בערכי שנת 2023) לסכומים ששולמו בעבר עבור דיוקנאות נשיאים שצוירו על ידי אותו צייר”.

יצוין, כי ההוצאה הגדולה מאוד על דיוקנותיהם המצוירים של השופטים בדימוס עוררה גם בעבר ביקורת חריפה.

על פי מנהל הרכש הממשלתי, ההצדקה להשאיר את ציור השופטים בידיו של צייר אחד, יקר ככל שיהיה, היא משום הרצון להבטיח “יצירה אחידה” לכל המצוירים. דהיינו, שלא יהיו הבדלי רמה וסגנון בין שופט/ת לשופט/ת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות