צפו: גבאי הצדקה הרב בנימין פריימן חושף סודות מעולם השנור

הרב בנימין פריימן, גבאי צדקה ונשיא בית הכנסת המרכזי 'הר צבי', הוא יהודי ייחודי, שליצני העיר מעידים עליו: משרד הפנים מתעדכן אצלו איזה נגיד נכנס לארץ • "אני לא לוקח כסף", הוא מסביר את דרכי פעולתו. "אני מראה לאנשים למה צריך לתת צדקה - והם נותנים" • כתבת וידאו
אלי שוורץ
כ"ח אלול התשע"ד / 23.09.2014 19:00

כשמדברים על צדקה בירושלים – מיד עולה שמו של הרב בנימין פריימן.

הרב בנימין פריימן הוא נשיא בית הכנסת המרכזי ‘הר צבי’, ברחוב צפניה, ומי שמחזיק שם כולל על-שם זקנו בעל ה’נועם אלימלך’ זי”ע. הוא יהודי ייחודי, מאנשי ירושלים של מטה, אשר ניחן בחן מיוחד: כשהוא מבקש משהו אי-אפשר לסרב לו. הוא בעל צדקה מהלך והכל בחן ובשמחה.

בניגוד לגבאי צדקה אחרים, הוא אינו עובד לפי אחוזים אלא מקבל משכורת. כך הוא יכול לחלק את כספי הצדקה שהוא אוסף לצרכים האמיתיים.

“אני לא לוקח כסף”, הוא המשפט עליו חזר לאורך כל השיחה עם חרדים10. “אני מראה לאנשים למה צריך לתת צדקה – והם נותנים. אני מקבל משכורת וזה מצוין”.

במקביל למעמדו כגבאי צדקה כבר קרוב ל-50 שנה, הוא עדיין מגדיר את עצמו “כולל יונגערמאן”.  מדי יום אפשר לראותו מטפס במדרגות של האונגרישע כולל, שם מלבד לימודו הוא דואג גם למתת יד לנצרכים.

על הרב בנימין אומרים ליצני ירושלים, כי משרד הפנים מתעדכן אצלו איזה נגיד נכנס לארץ. אין אחד שמצליח לחמוק ממנו, הם אומרים. הוא אינו מכחיש את ההילה שנקשרת לראשו. ולדבריו, זה יד רוחצת יד. “אז משמירט אוואו מדארף פארט דאס” (- אם משמנים במקומות הנכונים זה נוסע), הוא אומר בשנינות ירושלמית.

גבאי הצדקה הרב בנימין פריימן

הגענו אל ביתו כדי לשוחח עמו על סודות עולם הצדקה. הוא מתגורר כבר שנים בדירה הממוקמת בקומה השנייה ברחוב צפניה. רעייתו המתינה עימו לראיון, והוא – בסבלנות אין-קץ – התעניין איפה הוא יצטלם הכי טוב, ו”שלא נישכח לשלוח לו עותק”.

רעייתו, הרבנית לאה, שהיא אחותו של רבי יידל שפירא, ישבה לצידו לאורך כל הראיון. ברגעים מסוימים אף השתתפה בשיחה.

הראיון גלש ותוך כדי, כירושלמי אמיתי, הוא אפילו שיתף אותנו בחלום שחלם אמש – ומה קרה בעקבותיו. 

כשיצאנו הוא ורעייתו קראו אחרינו: “אל תשכחו לשלוח לנו איפה לראות את זה”.

צפו בראיון. 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין שום סודות
    04/10/2014 21:55
    שנורר ותיק
  1. הכל סיעתא דישמיא. נקודה