זה הסכום הגדול שרוכשי ‘מחיר למשתכן’ בגני איילון יכולים לגרוף

בשכונת אחיסמך בלוד ישנן דירות שנרכשו ב'מחיר למשתכן' שניתן למכור כבר מחודש מרץ, ובפסגת זאב בירושלים ניתן יהיה למכור החל מחודש אוגוסט • לפי 'ג'לובס', בכולן שווי הדירות כיום ביחס לשוויין בעת הזכייה עלה בשיעור תלת־ספרתי 
חרדים 10
י"ז תמוז התשפ"ג / 06.07.2023 15:11

התכנית ‘מחיר למשתכן’ של משה כחלון, שיצאה לדרך בשנת 2015, הגיעה לציון דרך: הרגע שבו ראשוני הזוכים בהגרלות, שנערכו אי שם בשנת 2016, יכולים למכור את דירתם.

המשמעות היא כי מעתה צפויות לזרום לשוק החופשי עוד ועוד דירות של זוכי ההגרלות, שכנראה המתינו לרגע הזה כדי לממש את השקעתם בדירה שרכשו בהנחה משמעותית ביחס לשווי השוק.

אז כמה באמת גדול הרווח שהם צפויים לגרוף? מנתונים שמפרסם יובל ניסני ב’גלובס’  עולה, כי מדובר בעליית מחירים של יותר מ־100%.

הכלל לגבי מכירת דירות ‘מחיר למשתכן’ קובע, בדרך כלל, כי הרוכש יוכל לממש את המכירה חמש שנים מקבלת טופס 4 (טופס אכלוס) לפרויקט שבו נמצאת הדירה. ישנם מקרים שבהם לצד תנאי זה ישנו תנאי למכירת הדירה שבע שנים ממועד הזכייה – המוקדם מבין השניים.

הדירות הראשונות שיכולים הזוכים למכור נמצאות בשכונת אחיסמך בלוד:  טופס 4 לפרויקט התקבל במרץ 2018, כך שהזוכים כבר יכולים למכור את דירתם ממרץ השנה.

השכונות הבאות שבהן ניתן יהיה למכור את דירות מחיר למשתכן הן משכנות אומנים (בסיס כורדני לשעבר) בקריית מוצקין, שם ניתן למכור את הדירות מהחודש שעבר, ושכונת פסגת זאב בירושלים, שם המכירה תתאפשר מאוגוסט הקרוב.

בחנו את עליית המחירים בשלושת הפרויקטים הרלוונטיים, לעומת מחירי השוק החופשי בשכונות הללו, בעזרת אנשי משרד SK שמאות מקרקעין, והתוצאות חד־משמעיות: מי שימכור כעת את הדירה שבה זכה באחיסמך, במשכנות אומנים ובהמשך בפסגת זאב, ייהנה מעליית ערך משמעותית.

לפי הנתונים, זוכי הפרויקט באחיסמך בלוד רכשו את דירתם במחיר ממוצע של כ־800 אלף שקל (מחיר צמוד מדד בהתאם לשינוי לאורך השנים) בשנת 2016. המחיר הממוצע בשוק החופשי עמד באותו הזמן על 1.095 מיליון שקל, כך על פי אתר מדלן, וב־2020 כבר עמד על 1.58 מיליון שקל.

היום, במחירי שוק חופשי, מדובר על תג מחיר של 2.039 מיליון שקל, משמע עלייה של 155% במחיר הדירה שרכשו הזוכים ב־2016, ושכעת הם יכולים למכור לכל דורש.

שכונה נוספת שבה “ישתחררו” דירות מחיר למשתכן למכירה היא פסגת זאב – בעוד כחודש. שם מדובר על דירות שהזוכים שילמו עליהן כ־1.03 מיליון שקל בממוצע באוגוסט 2016, והיום מחיר דירה בשוק החופשי הוא 2.27 מיליון שקל – קרי עלייה של 120% במחיר מאז רכישת הדירה בהנחה.

מנקודה זו והלאה אמורות להשתחרר לשוק החופשי עוד ועוד דירות של זוכים: ברמת בית שמש שבבית שמש, בסיגליות שבבאר שבע, בשכונות הדרומיות ביבנה ובשכונת דרום־מזרח בכפר יונה ניתן יהיה למכור את דירות מחיר למשתכן סביב אמצע השנה הבאה – ונשאלת השאלה אם גם שם צפויה עליית מחירים משמעותית כל כך.

לדברי  שמאי שמוליק כהן, שותף ומבעלי SK שמאות מקרקעין, הסיכוי לכך נמוך כעת הרבה יותר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות