‘החינוך העצמאי’ בצרות: בקשה שישית לאישור תובענה ייצוגית

שתי מורות שהועסקו כמחנכות על ידי מרכז 'החינוך העצמאי', ושולם להן שכר שעתי כ'ממלאות מקום', הגישו בקשה חדשה לאישור תובענה כייצוגית - בטענה כי מגיעות להן זכויות של מחנכות • מדובר, לכאורה, על תשלום נוסף של עשרות מיליוני שקלים ליותר מ-1,000 'מורות מחנכות'
חיים טוויל
י"ח סיון התשפ"ג / 07.06.2023 09:54

הניצול המחפיר של אלפי מורות ממלאות-מקום לתקופות ממושכות בבתי הספר של רשת ׳החינוך העצמאי׳ – גורר תביעה ייצוגית חדשה, שישית במספר, נגד רשת החינוך.

ממכרת: כל מה שאתם צריכים לדעת על הנזק של סיגריות אלקטרוניות

התביעה הוגשה אתמול (שלישי) לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, על ידי עו״ד צביקה מצקין ועו״ד אור סלומון.

התביעה הוגשה בשמן של כ-1,000 מורות הממלאות את תפקידן כמחנכות כיתה, במסירות ובמקצועיות. אלא ששכרן של אותן מורות-מחנכות, המבצעות את תפקידן לתקופות ממושכות, נקבע על-בסיס שעתי בלבד – בדיוק כפי שנקבע שכרן של מורות ממלאות-מקום באופן חד-פעמי.

זאת, בניגוד לשכר והתנאים המקובלים בחינוך הרישמי.

כפי שנחשף לראשונה באתר חרדים 10, לפני כ-20 חודשים הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד ׳החינוך העצמאי׳ בסכום עתק של 151,000,000 שקלים. את הבקשה הגישו עו״ד ענת שני ועו״ד פיני קלמן, בשם שתי מורות חרדיות שעבדו כממלאות-מקום ב׳חינוך העצמאי׳.

בבקשה טענו שתי המורות ממלאות-המקום כי הועסקו ב’חינוך העצמאי’ למעלה מ-51 יום, אך קיבלו שכרן לפי שכר שעתי קבוע, ולא לפי דרגת הוותק שלהן. כתוצאה מכך, הן לא קיבלו ׳קרן השתלמות׳ ו׳דמי מעונות׳ להן זכאיות מורות בתקן.

עוד נחשף לראשונה באתר חרדים 10 כי לפני כחודשיים, הוגשה על ידי עו״ד ראובן ביטון ועו״ד יעקב ביטון, בקשה לאישור תובענה ייצוגית נוספת, חמישית במספר בתוך שנתיים נגד ׳החינוך העצמאי׳, בעניין זכויות עובדי הוראה.

כעת עולה, כי שני ההליכים הקודמים לא היו סוף-פסוק בפרשת הניצול של המורות המכונות “ממלאות מקום” – ואמש, הוגשה עוד בקשה לאישור תובענה כייצוגית על ידי עו״ד צביקה מצקין ועו״ד אור סלומון, העוסקת בזכויות עובדי הוראה.

על פי הנטען בבקשת האישור, שתי המורות טוענות כי הועסקו כמחנכות כיתה לתקופות ממושכות, אך לא קיבלו את הזכויות הסוציאליות המגיעות להן. כפועל יוצא מכך, הן טוענות, לא שולמו להן סכומים באלפי ש״ח בסך “גמול חינוך כיתה” השווה לסך של 10% מהשכר, ועבור 3 שעות חינוך כיתה עבור כל שבוע, כמקובל בחינוך הרישמי.

על פי הנטען בבקשת האישור, המבוססת בין היתר על עמדת המדינה שפורסמה לראשונה בחרדים 10, לפיה הן זכאיות למלוא הזכויות של עובדי הוראה, התנהלות זו מגבשת הפרה של תקנון שירות עובדי הוראה וההנחיה המחייבת תשלום שכר ונלווים, כמשולם בחינוך הרשמי.

אם הליך זה יאושר על ידי בית הדין ויישא פרי, הרי שמדובר לכאורה על תשלום נוסף של עשרות מיליוני שקלים ליותר מ-1,000 מורות מחנכות בחינוך העצמאי.

בבקשת האישור מצוטטת עמדת המדינה שהוגשה במסגרת ההליך שהתנהל בבקשה לאישור תובענה כייצוגית שהוגשה בעניין קרן ההשתלמות ודמי המעונות.

לפני כ-3 חודשים פורסם לראשונה בחרדים 10, כי עמדת המדינה כפי שהוגשה לבית הדין היא כי בכל הקשור לתנאי העסקתן של מורות ממלאות-מקום לתקופות ממושכות, הרי שהן זכאיות למלוא הזכויות של עובדי הוראה. עוד צוין בחרדים 10 כי עמדת המדינה, כשלעצמה, עשויה להיות בשורה חשובה למורות ממלאות-מקום רבות, שאמנם הן מכונות ׳ממלאות-מקום׳ אך בפועל הן מורות לכל דבר ועניין.

ואכן, לפני כחודש, נחשף בחרדים 10, כי החל מראש חודש אלול (1.9.2023), אלפי מורות ממלאות-מקום בחינוך העצמאי יקבלו את כל הזכויות – אך התביעה עוסקת ב-7 השנים הקודמות למועד הגשת התביעה. ועתה, מוגשת בקשה נוספת לאישור תובענה כייצוגית בשם המורות המחנכות, הסומכות ידיהן על עמדת המדינה.

וכך, עד כה  הוגשו 6 בקשות לאישור תביעות כייצוגיות נגד החינוך העצמאי, כאשר שלוש מהן עוסקות בנושא המורות המועסקות בחינוך העצמאי ומכונות  “ממלאות-מקום”.

התביעה הראשונה עוסקת בתרומה של עובדי ועובדות החינוך העצמאי בשיעור של 2% לקרן החינוך, אשר כבר אושרה כייצוגית בחודש אוגוסט 2022.

התביעה השנייה עוסקת באי-תשלום לעובדי ועובדות ההוראה על חצי שעת תפילת שחרית.

התביעה השלישית עוסקת בחיובה של כל מורה לעבוד “שעת התנדבות”״.

התביעה הרביעית עוסקת בקרן השתלמות ודמי המעונות של ממלאות המקום.

התביעה החמישית עוסקת בתוספות שכר שונות המגיעות למורות ושכר עבור החודשים יולי-אוגוסט.

וכעת, התביעה השישית, עוסקת בזכויות מחנכות ממלאות מקום, ״גמול חינוך כיתה״ ו-3 שעות חינוך כיתה.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל הכסף הולך למנהלים
    07/06/2023 10:53
    צחי
  1. כל הכסף של המורים הולך למנהלים

  2. ניצול
    07/06/2023 16:24
    מיכה
  3. להתחיל לנער את החי”הע ידוע על ניצול

  4. דיי לעושק המורות
    08/06/2023 07:56
    יוחנן
  5. צריך להפסיק את העושק של המורות