מאלול: אלפי ממלאות מקום בחינוך העצמאי יקבלו את כל הזכויות

יום חג לאלפי נשות אברכים העובדות כמורות ב'חינוך העצמאי': בעקבות בקשת תביעה ייצוגית שהגישו שתי ממלאות מקום לבית הדין לעבודה - החל מתחילת ספטמבר תחלנה אלפי העובדות כממלאות מקום ב'חינוך העצמאי' לקבל את מלוא הזכויות המגיעות למורות, ולא על-בסיס שעתי בלבד
יוני גרין
ט"ז אייר התשפ"ג / 07.05.2023 20:15

חשיפת חרדים 10: אחד ׳הפצעים הפתוחים׳ במגזר החרדי הוא העסקת אלפי מורות ממלאות-מקום לתקופה ממושכת בבתי הספר של רשת ׳החינוך העצמאי׳, כאשר  מורות אלו ממלאות את תפקידן במסירות ובנאמנות, פעמים רבות לאורך שנים, אך שכרן נקבע על-בסיס שעתי בלבד – בדיוק כפי שנקבע שכרן של מורות ממלאות-מקום באופן חד-פעמי.

כפי שנחשף לראשונה באתר חרדים 10, לפני שנה וחצי הוגשה, לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד ׳החינוך העצמאי׳, בסכום עתק של 151,000,000 שקלים.

את הבקשה הגישו עו״ד ענת שני ועו״ד פיני קלמן, בשם שתי מורות חרדיות שעבדו כממלאות-מקום ברשת ׳החינוך העצמאי׳.

ההילולא: זה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הנסיעה למירון

על פי הטענות בבקשת האישור, שתי המורות ממלאות-המקום טענו כי הועסקו ב׳חינוך העצמאי׳ למעלה מ-51 יום, אך קיבלו את שכרן לפי שכר שעתי קבוע, ולא לפי דרגת הוותק שלהן. כתוצאה מכך, הן לא קיבלו קרן השתלמות ודמי מעונות להן זכאיות מורות בתקן.

מדובר במקרים בהם מילוי המקום נדרש לתקופה ממושכת. כמו, למשל, במקרים של החלפת מורה שיצאה לחופשת לידה, שנת שבתון, מחלה ארוכה, וכיו”ב. על פי הנטען בבקשת האישור, התנהלות זו מגבשת הפרה של תקנות שירות עובדי הוראה וההנחיה המחייבת תשלום שכר ונלווים כמשולם בחינוך הרשמי.

בתביעה ייצוגית זו מתחוללים, בקצב שיא, שורה של אירועים דרמטיים. בשל חשיבותה הרבה, אתר חרדים 10 עוקב כל העת אחר ההתפתחויות.

לאחרונה, חשף חרדים 10 כי המדינה הגישה, באמצעות הפרקליטות, עמדה דרמטית בהליך, לפיה יש לשלם למורות ממלאות המקום את שכרן – בדיוק לפי האמור בתביעה הייצוגית, וכי המורות ממלאות המקום לתקופה ממושכת זכאיות למלוא הזכויות להם זכאים עובדי הוראה.

בשבוע שעבר, ביום 4.5.2023 – לאחר שניתנה עמדת המדינה הדרמטית, הגיש ׳החינוך העצמאי׳ הודעה לבית הדין, בה הוא טוען כי עמדת המדינה היא “בבחינת חידוש”, וכי זו “אינה מתיישבת עם כל מה שנאמר לחינוך העצמאי על ידי משרד החינוך לאורך השנים”.

עוד נטען בהודעה, כי מי שהנחה את ׳החינוך העצמאי׳ לשלם שכר שעתי לממלאות המקום חלף תשלום מלוא הזכויות המגיעות למורה, הם “מר בני בנימין ומר איתי הדר נציגי משרד החינוך אשר הנחו… במספר הזדמנויות כי כל מורה במילוי מקום זכאי כי ייחשבו את שכרו לפי מתכונת ‘שעות אפקטיביות'”, קרי שכר שעתי בלבד.

עוד מציין ׳החינוך העצמאי׳ בהודעתו, כי משרד החינוך הטעה אותו כי עליו לשלם לממלאות-המקום שכר שעתי: “ככל שנעשתה טעות (או הטעייה) בחישוב משכורות המורים, הגורם היחיד שיצא נשכר מכך הוא מדינת ישראל – משרד האוצר ומשרד החינוך, וככל שקיים הפרש שהיה צריך להיות משולם למורים – על המדינה לשלם את ההפרשים הנ״ל”.

בסוף ההודעה, נכתב: “בכוונת המשיב לצרף את משרד האוצר ומדינת ישראל – משרד החינוך כצדדים בהליך זה”.

כלומר, לטענת ‘החינוך העצמאי’, היות ולמעשה הוא הוטעה על ידי נציגי משרד החינוך לשלם שכר שעתי לממלאות-מקום, והיות ועמדת משרד החינוך בתיק כי חובה לשלם לממלאות-מקום את כל הזכויות, אז מבחינתו, בעקבות הטעות של ׳החינוך העצמאי׳ המדינה חסכה כסף, ועליה להעביר את “חסכונה” ל’חינוך העצמאי’ – על מנת שיעביר את הכספים למורות ממלאות המקום.

למעשה, ‘החינוך העצמאי’ מצטרף בפועל לעמדת שתי התובעות ומבקש לצרף את מדינת ישראל כנתבעת בתיק, על מנת שהיא תישא ישירות בתשלום שכר ממלאות-המקום.

כתב חרדים 10 מציין, כי על פי מידע שהגיע אליו, בין אם נכונה טענת ‘החינוך העצמאי’ כי הוטעה על ידי נציגי משרד החינוך לשלם לממלאות-המקום שכר שעתי בלבד, חלף שכרם המלא כמורות, ובין אם לאו – מדובר בבשורה אדירה לאלפי ממלאות-המקום, שהחל מתאריך 1.9.2023 יחלו לקבל את מלוא זכויותיהן הסוציאליות כמורות.

לפי הערכות, ב’חינוך העצמאי’ עובדים 3,600 מורים ומורות ממלאי מקום.

כתב חרדים 10 מדגיש, כי מדובר באלפי נשות אברכים שעומדות להכפיל את המשכורת שלהן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות