מימון טיפול סיעודי: 5 אפשרויות שיעזרו לכם ולמשפחתכם

בעולם שבו אחד מתוך שלושה בני 65+ צפוי להיות סיעודי, עולה לאין ערוך חשיבותו של הטיפול הסיעודי • בערוב ימינו ולאחר הפרישה לפנסיה, מקורות ההכנסה שלנו מצטמצמים • לפיכך טיפול סיעודי מהווה נטל כלכלי משמעותי - הן על המטופל והן על בני משפחתו
תוכן שיווקי
י"ז שבט התשפ"ג / 08.02.2023 19:27

בין שמדובר בטיפול ביתי או בטיפול מוסדי, ההוצאה החודשית לא קטנה כלל. מדובר בכמה אלפי שקלים בחודש לטיפול ביתי, וכן כמה עשרות אלפי שקלים לטיפול מוסדי.

כדי לתת ליקירינו את הטיפול הראוי המגיע להם, מוטב שנדע מראש אילו אפשרויות מימון עומדות בפנינו (מעבר לאפיקים הברורים מאליהם כגון חסכונות, פנסיה, רווחי הון וכו’).

המומחים של חברת הסיעוד עמל ומעבר עושים לכם סדר.

  1. גמלת סיעוד (רק לטיפול ביתי)

גמלת סיעוד של הביטוח הלאומי, הידועה גם בשם קצבת סיעוד, היא הסיוע הראשוני ביותר שניתן לקבל מהמדינה. כאן המקום לציין שגמלת סיעוד מטעם המדינה רלוונטית רק למי שרוצה לקבל טיפול בבית. לא ניתן לממן באמצעותה טיפול סיעודי במוסד חיצוני (ראו סעיף 2 בהמשך).

למעשה מדובר בסוג של ביטוח סיעודי, לו זכאים אנשים שתלויים בזולת ואינם יכולים לבצע לפחות 3 מתוך 6 מטלות היומיום (מבחן הערכת תלות – ADL). כמו כן יש לעמוד בהצלחה במבחן הכנסות, שייקבע האם יש זכאות לגמלה מלאה, מחצית הגמלה או אפס גמלה.

בהתאם לרמת התלות שנקבעה לכל אחד, ניתן לקבל בין 1,408 ש”ח ל-6,150 ש”ח בחודש. כמובן שהסכום הזה לבדו אינו מספיק כדי לממן טיפול סיעודי במלואו, אבל לפחות הוא מהווה עזרה כלשהי שניתן וחובה לקבל מהמדינה. אל תוותרו על זכאותכם לגמלת סיעוד, ועשו הכול כדי לקבל את מה שמגיע לכם.

איך מממנים את יתר הסכום? או בצורה פרטית (חסכונות, פנסיה ועוד), או באמצעות חלק מהאפיקים שעליהם ידובר בהמשך.

  1. קוד משרד הבריאות (רק למוסד טיפולי)

רוב המטופלים הסיעודיים בוחרים לקבל טיפול בביתם, אך היתר זקוקים לטיפול מוסדי מחוץ לבית. עלויות האשפוז בבית אבות סיעודי בדרך כלל גבוהות יותר מעלות העסקת מטפל סיעודי בבית, ולכן גם פה המדינה מספקת סיוע לנזקקים.

בדומה לגמלת סיעוד, זכאות לקבלת קוד משרד הבריאות תלויה במבחן הכנסות וכן במבחן תלות. גם פה מדובר במימון חלקי בלבד של הסכום הדרוש, כאשר בני המשפחה או גורם אחר מתחייבים בכתב להשלים את יתרת הסכום (ניתן לשלם גם עם ביטוח סיעודי).

המטופל או מי מטעמו יכולים לבחור במוסד הטיפולי, בתנאי שהוא בעל רישיון ממשרד הבריאות. מי שצריך אשפוז מיידי יכול לקבל שירותי טרום סיעוד, עד לקבלת האישור ממשרד הבריאות.

שיטה זו רלוונטית רק למוסדות ולא לטיפול ביתי, וכן רק למטופלים סיעודיים או תשושי נפש (עם ירידה קוגניטיבית). במצב סיעודי קל הנקרא “תשוש” או “תשוש גוף” (ללא ירידה קוגניטיבית) – יש לפנות למשרד הרווחה ולא למשרד הבריאות.

  1. ביטוח סיעודי פרטי של קופת חולים (טיפול ביתי ומוסדי)

בדיוק כפי שגמלת סיעוד מהווה ביטוח מטעם המדינה, כך הביטוח הסיעודי של קופות החולים מהווה שכבת הגנה נוספת באופן פרטי. מדובר בביטוח קבוצתי אחיד לכל הקופות, שניתן בנוסף לשירותי הרפואה הרגילים בכל קופת חולים (כלומר למבוטחי זהב, כסף ופלטינום).

אומנם מדובר במחיר נמוך יותר בהשוואה לביטוחים הפרטיים של פעם (ראו סעיף 5), אבל הם תקפים בדרך כלל ל-5 שנים בלבד ללא כיסוי של תאונות דרכים / עבודה. כמו שאומרים אצלנו – עדיף על כלום; בייחוד כאשר ביטוח זה יכול לסייע לנו משמעותית להשלים את העלויות הכרוכות בטיפול סיעודי ביתי או מוסדי.

  1. משכנתא הפוכה / פנסיונית (לבני 60 ומעלה)

כאן מדובר בפתרון מימון חריג בהשוואה לכל השאר, מכיוון שהוא אינו פוליסת ביטוח. כשמה כן היא – משכנתא הפוכה עושה בדיוק את ההפך ממשכנתא רגילה. במקום לשלם כסף כדי לרכוש דירה, משתמשים בדירה קיימת כדי לקבל כסף.

משכנתא פנסיונית רלוונטית רק לבני 60 ומעלה שבבעלותם דירה (או שתשלומי המשכנתא עליה כבר קרובים לסיום). כאן אין ביטוח חיים, ערבים או החזרים חודשיים, וניתן לקבל 30% עד 50% מערך הדירה. למרות זאת יש לזכור שהריבית גבוהה יותר לעומת משכנתא רגילה. סך הכול מדובר בפתרון קל, מהיר ואפקטיבי למימון טיפול סיעודי מכל סוג, ובמיוחד אם נתקעתם בלי כסף.

  1. ביטוח סיעודי פרטי מחברת ביטוח (רק עד 2019)

בעבר היה אפשר לקבל ביטוח סיעודי פרטי דרך חברות הביטוח לסוגיהן. החל משנת 2019 הפסיקו חברות הביטוח להציע ביטוחים סיעודיים פרטיים, וכל מי שרוצה ביטוח סיעודי פרטי צריך לפנות לקופת החולים (ראו סעיף 3).

אם כך מדוע לציין בכלל את האפשרות הזו? מכיוון שכל מי שעשה ביטוח סיעודי פרטי עד 2019, זכאי להמשיך ולקבל את מלוא הזכויות והשירותים הנגזרים מכך. אומנם קשה יותר לממש את הזכויות מול חברות הביטוח, שמתעקשות על כל סעיף; אבל מי שיש ברשותו ביטוח פרטי מהסוג הזה – מוטב שינצל אותו במלואו.

• המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ אצל גורם מקצועי

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות