לחיצים? אלה בכירי הליכוד שיזכו להפגנות בביתם בגלל הרפורמה

מארגני המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט מתכננים להפעיל לחץ על שרים וחברי כנסת באמצעות הפגנות מחוץ לבתיהם • הבכירים שסומנו כמי שניתן להכניע אותם באמצעות לחץ: השרים ניר ברקת, אבי דיכטר ויואב גלנט, וח"כ יולי אדלשטיין • ליברמן לאופוזיציה: להחרים את ההצבעה
אריה ריבקינד
י"ז שבט התשפ"ג / 08.02.2023 18:21

המחאה של מתנגדי הרפורמה המשפטית שנועדה לחזק את הדמוקרטיה עולים שלב לקראת ההצבעה הצפויה ביום שני על חלקים מהרפורמה.

היום (רביעי) קראו המארגנים לפעילים להתחיל להפגין מחוץ לבתיהם של חברי הכנסת. “היוזמה של הפגנות מחוץ לבתים של חברי קואליציה מהססים יכולה להיות זו שתטה את כף המחאה”, נכתב בתכתובות של מארגני המחאה. “המטרה שלנו היא לגרום לחברי הכנסת האלו להבין שאם הם יצביעו בעד הם יגרמו נזק בלתי הפיך למדינת ישראל ולעם ישראל”.

לפי דיווח של דפנה ליאל בחדשות 12, לאחר שהמארגנים מיפו את רשימת השרים, הגיעו למסקנה שגל המחאה הראשון ומרב הלחץ צריך להיות מופנה לחברי הכנסת ניר ברקת, אבי דיכטר, יולי אדלשטיין ויואב גלנט.

המארגנים פתחו קבוצות וואסטאפ, אשר כל אחת מופנית כלפי חבר כנסת אחר. מטרתם היא לצרף כמה שיותר אנשים ולהתארגן למחאה גדולה מחוץ לבתיהם.

“בכל אחת מהקבוצות יש מוביל שיהיה אחראי לדאוג לתיאום ולגיבוש הקבוצה”, נכתב בהודעות. “היעד הראשוני שלנו: הפגנות ביום שלישי הקרוב, עדיפות לשעות בהן חברי הכנסת בבתים שלהם. כל אחד מהחברים פה צריך להצטרף לקבוצה ספציפית שבה הוא יכול לקחת חלק”.

יו״ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, קרא בנאום במליאת הכנסת “לכל אנשי האופוזיציה להחרים ולא להשתתף בהצבעה הלא לגיטמית על חוקי נתניהו, לוין ודרעי”.

בנאומו אמר: “יש פה רוב דורסני שלא רואה בעיניים ומנסה באופן חד צדדי להתעלם מכל מסורת ההידברות והפשרות ולכן התשובה היחידה שאנו כאופוזיציה, כמיעוט בכנסת, יכולים לתת – היא להחרים את ההצבעות במליאה על חבילת החוקים שמביאים נתניהו ולוין. אסור שאלו יהיו חוקים של הכנסת – אלו הם חוקים פרסונוליים ואפורטוניסטים של נתניהו, דרעי ולוין ולכן אני קורא לכל אנשי האופוזיציה להחרים ולא להשתתף בהצבעה, לא להתנגד ולא להימנע”.

הוא הוסיף: “אני קורא לראשי המפלגות לקיים ביום שני הבא מסיבת עיתונאים משותפת ולהציג עמדה אחידה וברורה והיא שאנחנו לא נהיה חלק מהתהליך הבזוי שכרגע מובילים נתניהו, דרעי ולוין בכנסת ישראל. את כל חבילת החוקים הזאת – חובה לעכב בוועדות, ולמשוך את הדיונים שמתקיימים במליאת הכנסת אבל לא להשתתף בהצבעות עצמן – כי גם כאשר אתה מצביע נגד – אתה הופך את ההצבעה על החוקים ללגיטמית”.

בתוך כך, ועדת החוקה המשיכה היום להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק מטעם הוועדה – הצעת חוק-יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות). הצעת החוק כוללת את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעה מפורשת בדבר חוסר שפיטות תוקפם של חוקי-יסוד.

לפי הצעת החוק, הוועדה תמנה 9 חברים, שהם – נשיא בית המשפט העליון, וכן שני שופטים שיצאו לקצבה שימנה שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון; שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה; שלושה חברי הכנסת שהם יו”ר ועדת החוקה, ושני חברי הכנסת אחרים, אחד מסיעות הקואליציה ואחד מסיעות האופוזיציה, כפי שייקבע בחוק.

באופן זה, לראשונה מעוגן בהצעת החוק ייצוגו של חבר/ת האופוזיציה כאשר חבר הכנסת שיכהן כחבר הוועדה מסיעות האופוזיציה ייבחר על ידי סיעות האופוזיציה בהתאם להוראות שייקבעו בתקנון הכנסת. לאחר בחירת חבר האופוזיציה יבחר יו”ר הכנסת את נציג הקואליציה שיכהן בוועדה. חברי הכנסת יכהנו כחברי הוועדה כל עוד הם ח”כים ואם תמה כהונת הכנסת – עד שתבחר הכנסת חברים חדשים במקומם.

עוד נקבע, כי לפחות אחד מנציגי השופטים בוועדה, לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה ולפחות אחד מנציגי בכנסת בוועדה יהיו נשים.

שר המשפטים יהיה יו”ר הוועדה. הרוב הדרוש למינוי שופטים לעליון יעמוד על חמישה חברי ועדה – במקום שבעה עד היום.

לראשונה קובעת הצעת החוק כי ועדת החוקה תזמן את המועמדים לשיפוט בבימ”ש העליון להופיע בפניה לפני שהוועדה למינוי שופטים תכריע על מינויים: הוועדה למינוי שופטים תעביר לוועדת החוקה הודעה בדבר המועמדים בצירוף הערות הציבור שהתקבלו ולרשות ועדת החוקה יעמדו 30 ימים מיום ההודעה לזמן את המועמדים לשיפוט בבימ”ש העליון להופיע בפניה.

סדרי הדיון בוועדת החוקה ייקבעו בתקנון הכנסת. במקרה של כנסת חדשה יעמדו לרשות ועדת החוקה 30 ימים מיום שהוקמה.

הצעת החוק קובעת במפורש חוסר שפיטות תוקפם של חוקי-יסוד ולפיה: מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא יידרש, במישרין או בעקיפין, לשאלה בדבר תוקפו של חוק-יסוד ולא יהיה תוקף להחלטה שהתקבלה בעניין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מחוץ לחוק
    09/02/2023 12:06
    עוז
  1. במדינה מתוקנת במציאות תקינה היה צריך להוציא הפגנות כאלה מחוץ לחוק. אין זכות לאף אדם בעולם להטריד אדם אחר ואת משפחתו על רקע פוליטי או בשל דעתו. חיים פרטיים בנפרד וחיים ציבוריים בנפרד. קורא לאלתר לבטל את הנוהג הבזוי הזה שרווח במקומותנו. גם הפגנות חוקיות לכאורה במקומות ובזמנים ראויים לפי שיקול דעת של הרשויות.