חשוב לקדם את תודעת המקדש: להבין את מקומו בחיים היהודיים

בניין בית המקדש הוא תמצית משאלותיו של העם היהודי לדורותיו • הכמיהה לבניינו ממקדת את הציפייה להחזרת השכינה לשכון בישראל
הרב מנחם ברוד
א' אב התשפ"ב / 29.07.2022 10:48

עם כניסתנו לחודש מנחם-אב עולה במדריגה עוצמת האבל על חורבן בית המקדש, עד השיא בתשעה באב. אך למעשה הכמיהה לבניין המקדש מלווה אותנו בכל יום ויום.

לוח השנה היהודי ואפילו סידור התפילה מבהירים היטב את מרכזיותו של בית המקדש בהוויה היהודית.

שלוש פעמים ביום, בסיום תפילות העמידה, אנו מוסיפים ומבקשים: “שייבנה בית המקדש במהרה בימינו”. גם ליל הסדר ותפילת נעילה של יום הכיפורים מסתיימים בקריאה “לשנה הבאה בירושלים”, והכוונה היא, שבשנה הבאה נעשה את הפסח ואת היום הקדוש בבית המקדש בירושלים.

התממשות התורה במקדש

בניין בית המקדש הוא תמצית משאלותיו של העם היהודי לדורותיו. הכמיהה לבניינו ממקדת את הציפייה לבניינה המחודש של האומה היהודית ושיבתה למקומה הראוי לה, ועימה החזרת השכינה לשכון בישראל.

מרכזיותו של בית המקדש נובעת בראש ובראשונה מהמצוות הרבות הקשורות בו. בהעדר בית המקדש חיי התורה והמצוות שלנו חלקיים מאוד וחסרים. מקובל לדבר על תרי”ג מצוות, אבל את רוב המצוות אפשר לקיים רק כאשר בית המקדש קיים.

היהדות איננה תפילין ושבת בלבד, אלא גם קרבן התמיד וקטורת הסמים, לחם הפנים ומנורת המאור. על כל אלה אנחנו יכולים עכשיו ללמוד ולחלום בלבד. ואולם התורה היא תורת חיים, שצריכה להיות מיושמת בתוך המציאות, ולכן אנחנו מחכים ומצפים להתממשותה המלאה, בבניין המקדש.

בית המקדש הוא גם המקום שבו שוכן הקב”ה ומתגלה לעמו. אחת ממצוות התורה היא העלייה לרגל – “שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה’ אֱלֹקֶיךָ”. וכשם שיהודי בא לבית המקדש כדי להראות את עצמו לפני האלוקים, כך בא לִרְאוֹת “את פני ה’ אלוקיך” – לראות את פני השכינה.

המשנה מתארת את עשרת הניסים שהיו מתחוללים בתדירות בבית המקדש. כל עולה לרגל היה רואה את חוקי הטבע משתנים. הוא לא היה נזקק לאמונה כדי להכיר בכך – הדברים היו גלויים לעיניו. הכול היו רואים את השכינה האלוקית שורה בבית המקדש, וממנו הייתה האורה יוצאת לכל העולם כולו. אנו מצפים ומייחלים לבניין המקדש, מפני שאז “ותחזינה עינינו” בשובו של הקב”ה לציון.

מרכז האנושות

בית המקדש השלישי עתיד להיות בדרגה עליונה לאין שיעור. וכך אומר הנביא: “כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים”. אפילו אומות העולם יכירו בחשיבותו ובמרכזיותו, ולכן בית המקדש יהיה מרכז הקדושה והאמונה של האנושות כולה.

חשוב לקדם את תודעת המקדש. להבין את מקומו במארג השלם של החיים היהודיים. ללמוד את סוגיות המקדש, הלכותיו וסדרי העבודה בו. להרבות תפילה לבניינו ולשיבת השכינה לציון. ולהאמין שאכן נזכה לבניין בית המקדש השלישי ולגאולה השלמה במהרה בימינו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות