אירוע היסטורי: “מפגש בין יחידות חילוץ ברמה הטובה בעולם”

16 מפקדי משלחת ההצלה האמריקנית, שהשתתפו בחילוץ באסון 'מגדל הדירות' במיאמי - הגיעו לישראל כדי ללמוד מפיקוד העורף שיטות עבודה חדשות • גולן וואך, מפקד המשלחת הישראלית: "הם מופתעים מאיתנו בכל פעם מחדש. אנחנו מלמדים כמה הנושא פשוט ובמילים שלהם הוא גאוני"
ישראל יוספי
ז' כסלו התשפ"ב / 11.11.2021 15:27

השבוע מתקיים אירוע היסטורי: 16 מפקדי משלחת ההצלה הפדרלית מארצות הברית, שהשתתפו בחילוץ באסון קריסת מגדל הדירות במיאמי – הגיעו ביום ראשון השבוע לישראל, כדי  להתאמן ביחד עם יחידת החילוץ של פיקוד העורף וללמוד מהיחידה שיטות עבודה חדשות.

מבהיל: 75% מהנפטרים מנגיף הקורונה עד גיל 60 לא היו מחוסנים

מעסיקים יכולים לקבל תמריץ כספי של עד 22,250 ש”ח. איך? כנסו

גולן וואך, מפקד המשלחת של יחידת החילוץ מטעם פיקוד העורף,  אשר יצא יחד עם צוותו לסייע באסון במיאמי – מפקד כעת על הסדנה שמעברים למפקדים שהגיעו.

בשיחה מיוחדת עם חרדים 10 – מספר גולן: “הם באו, כי הזמנו אותם. הם באו גם בגלל שאפשר לקדם אצלם דברים בתפיסה של החילוץ, בעקבות מה שהם ראו באתר.

“הזמנו אותם גם בגלל שיש לנו הרבה מה ללמוד מהם – הם קבוצה של אנשים מאוד-מאוד מקצועיים, בהרבה מאוד תחומים – בעיקר בהיבטים הטכניים, ויש לנו מה ללמוד בהיבטים הטכניים בהם הם עובדים. הלוגיסטיקה שלהם חזקה מאוד, הצד הטכני-מעשי הוא הצד החזק.

״אנחנו הבאנו איתנו תפיסה אחרת, שבה אנחנו בונים תוכנית, אוספים מודיעין, קובעים היכן נכון לעבוד. באנו ללמוד מהם את הרגליים, והם באו ללמוד מאיתנו את הראש”.

אחרי שנים, יש עוד הרבה מה ללמוד?

״בוודאי. יש פה מפגש בין יחידות חילוץ ברמה הטובה בעולם. המשלחת הישראלית הייתה משלחת שהורכבה מאנשים מאוד מקצועיים בארץ, פגשנו שם את היחידות הכי טובות שארצות הברית בחרה להפעיל, כדי שיטפלו באסון – שהיה אסון אמנם לא גדול כמו רעידת אדמה, אבל בהרבה מאוד מובנים הם אמרו השבוע שהוא היה יותר קשה מאסון ‘מגדלי התאומים’ בהרבה מאוד מובנים.

“אמרו את זה אנשים שהיו מחלצים באסון התאומים, זה אסון שההתמודדות איתו הייתה מאוד קשה, בהרבה מאוד היבטים, פיזיים ומנטליים. הרבה אנשים מתים במקום אחד מרוכז, המצב שלהם היה מאוד לא טוב. היה אירוע מורכב וקשה”.

מתי הזמנתם אותם לישראל?

״אחרי שהגענו לפה, אספנו תקציב לדבר הזה. מי שסייע לנו מאוד זו הקהילה היהודית של מיאמי, שמאוד רצתה לסייע לנו תקציבית, אחרי מה שעשינו עבורה. הרב שלום ליפסקר, רב הקהילה שליווה את המשלחת, גרם לחלק הפיננסי הזה לקרות.

״אנחנו בנינו את הסדנה, שהורכבה מיומיים מאוד מקצועיים, ועוד כמה ימים של סיורים ברחבי הארץ של לימוד, היסטוריה, מורשת וחיבור לעם היהודי.

״אנחנו עושים שיתופי פעולה הרבה מאוד שנים עם עשרות יחידות. אני יכול להגיד שלא בכל פעם אני מגלה אצל מעצמה כמו ארה״ב רצון לשנות את תפיסת העבודה שלה, לפי תפיסת העבודה הישראלית. אם זה מדינות עולם שלישי או מדינות שבתחילת דרכן, אולי מובן שמשנות תפיסה. אבל שארצות הברית תעשה דבר כזה, זה חריג מאוד.

״העובדה שהגענו לארצות הברית היה שוק לכל העולם. למה שוק לכל העולם? כי ארצות הברית מעולם לא קיבלה סיוע, אף פעם. אנחנו היינו המשלחת הבין-לאומית הראשונה בהיסטוריה של ארה”ב שנחתה שם. היא מעולם לא ביקשה סיוע מאף מדינה.

“כשאנחנו הגענו לשם, בהתחלה הם היו מאוד מסויגים: מי אתם? מה אתם יכולים לתת? בסוף, הכוחות בשטח מחשיבים את עצמם כאנשים מקצועיים, והיו שם הרבה מאוד כוחות, ומה אתה, צוות של כמה אנשים עם כל הכבוד לישראלים, מה אתה יכול לתת להם?

“העובדה שבסוף פירקנו לגורמים את תפיסת החילוץ שלהם, והצגנו נתונים שסייעו להם להגיע תוך ימים ספורים לכל הלכודים שהיו באתר – הייתה רעידת אדמה עבורם. לכן, הם רצו ללמוד מאיתנו.

“אנחנו לומדים מהם, הרבה בכל הקשור לאופן שבו הכוחות בארצות הברית מאורגנים. שזה מדהים. אימפריה כמו שקוראים בספרים, שיש לה משאבים בלתי נגמרים.

“לסבר את האוזן, בישראל על כל מיליון איש יש 160 כבאים, סך הכל יש בישראל 1260 כבאים. בארצות הברית על כל מילון אנשים יש 1,000 כבאים. יש להם פי שמונה כבאים מאיתנו חוץ מכוחות החילוץ.

“הם מאוד מתרגשים לגלות שלמרות הנסיון של הרבה שנים, יש משהו שאין להם – צורת החשיבה שלנו שמנתחת את האתגר של חילוץ והצלה אחרת לחלוטין.

״אנחנו מתייחסים לא פחות לסיפור של החילוץ הפיזי – בסוף, להוציא את האדם מתוך ההריסות, זה אתגר אחד אבל לא האתגר היחיד – יש אתגר שני והגדול ממנו זה לדעת איפה אותם אנשים שאתה לא רואה אותם, איפה הם קבורים, ואיך אתה מגיע אליהם. אלה דברים שהם מופתעים מאיתנו בכל פעם מחדש.

״אנחנו מלמדים אותם כמה הנושא פשוט ובמילים שלהם הוא גאוני”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות