האם גם החרדים ייהנו בטבע? חוק לשנוי הנחייה של זילבר

ההחלטה האחרונה של המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, שפרשה מתפקידה הייתה: לרשות הטבע והגנים אין סמכות לקיים רחצה בהפרדה בשמורות הטבע • הצעת חוק חדשה מבקשת להעניק לרשות את הסמכות • היוזמים: "בטוחים שרוב הח"כים, מכל הסיעות יתמכו. גם הציבור הערבי תומך"
אריה ריבקינד
כ"ז אב התשפ"א / 05.08.2021 19:31

הצעת חוק חדשה, אותה הגישו משה גפני ואורי מקלב, לצד שורת חברי כנסת מיהדות התורה, ש”ס והציונות הדתית, מבקשת לחוקק חוק שיסמיך את רשות הטבע והגנים לקבוע מועדים לרחצה נפרדת לגברים ולנשים בגנים לאומיים ובשמורות טבע אשר יש בהם מקומות המיועדים לרחצה.

לפי הצעת החוק, מועדים ייקבעו לזמן שמשכו לא יפחת מ-15% מכלל שעות הפעילות של כל אתר, והמועדים ולוחות הזמנים לרחצה נפרדת יקבעו בהתחשב בביקוש לרחצה נפרדת בקרב האוכלוסיות המעוניינות בכך, וכן בהתחשב בצרכי כלל האוכלוסייה המבקרת באותו אתר.

יוזמת החוק באה לאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, דינה זילבר, קבעה בהחלטה האחרונה שקיבלה בטרם פרישתה, כי החלטת רשות הטבע והגנים לאפשר רחצה נפרדת לגברים ולנשים בשמורות הטבע ‘עינות צוקים’ – התקבלה ללא סמכות.

בחוות הדעת שהנפיקה, המשתרעת על פני 14 עמודים, קבעה זילבר כי הפגיעה בשוויון הכרוכה בהנהגת שעות רחצה נפרדות לשני המינים “מחייבת הסמכה מפורשת בחקיקה ראשית, ואינה יכול להישען על סמכויות כלליות של רשות הטבע והגנים”. לאור כך, קידום הפיילוט של הרשות “מצריך מקור הסמכה מפורש בחקיקה”.

בעקבות כך, הודיעה  רשות הטבע והגנים כבר לפני כחודשיים למשרד המשפטים, כי יש בכוונתה  לקדם חקיקה להפרדה ברחצה. המכתב של הרשות יצא בעקבות החלטת משרד המשפטים להשהות את הפיילוט ולאחר שמטעם היועמ”ש הובהר כי לרשות אין סמכות לפעול ולאשר הפרדה ברחצה באתרי הטבע.

בדברי הסבר להצעת החוק נאמר: “במדינת ישראל ישנם לפחות 20% מהאוכלוסייה, מכל הדתות, שמטעמי דת נמנעים מרחצה במקומות שאין בהן שעות רחצה נפרדות, לגברים ולנשים. עקב כך, נמנע מאוכלוסייה זו לבקר ולהשתמש באתרי טבע שיש בהם מקומות רחצה, מכיוון שאין בהם הסדר של שעות רחצה נפרדת.

“כך למעשה אוכלוסיות אלו מופלות לעומת כלל אזרחי המדינה. ההפליה מתעצמת, כאשר מדובר באתרי טבע ששייכים למדינה, ובפועל אינם מאפשרים לאוכלוסיות
אלו לבקר ולהשתמש באתרים רחצה בטבע, בהתאם לדתם ואמונתם. בכך, המדינה מונעת את השימוש של כלל הציבור במשאבי הטבע ששייכים לכלל הציבור.

“כבר בשנת 1978, בעקבות הצעת חוק של חבר הכנסת אברמוביץ, תוקן חוק הסדרת מקומות רחצה, והוסדרה סוגיית חופי ים נפרדים. בשנת 1995 בעקבות הצעת חוק של חבר הכנסת משה גפני, הוסדרה חובת הפרדה במקומות רחצה המוגדרים כ”מקומות מרפא”, אך סוגיית ההפרדה באתרי הרחצה באתרי הטבע לא הוסדרה בחוק עד כה ועל כן מוצע להסדיר עניין זה בחוק כעת.

“לאור האמור, מוצע לקבוע בחוק שכל מקום רחצה שמנוהל על ידי הרשות לשמירת הטבע והגנים, יקבעו שעות רחצה נפרדות לנשים ולגברים”.

אחרי שיחות עם חרדיות: בן זוגה של השרה ממרצ באמירה מפתיעה

שי גליק, מנכ”ל בצלמו, ממובילי המאבק: “מדובר במאבק על זכויות אדם. האם גם לציבור הדתי והחרדי יש זכות ליהנות מהטבע!?

“לא מדובר כאן בכפייה דתית כי אם ההיפך. אנחנו בטוחים שרוב חברי הכנסת, מכל סיעות הקואליציה והאופוזיציה יתמכו בדבר. גם הציבור הערבי תומך בכך ואין לנו ספק שההצעה תעבור ברוב עצום.

“אנחנו קוראים ליועץ המשפטי לממשלה למצוא פתרון עוד טרם יאושר החוק, אולם ככל שהוא מתעקש להמשיך בדרך שבה למחבלים יש זכויות אדם ולציבור הדתי לא – נקווה שהמחוקקים יוכיחו שגם לציבור הדתי יש זכויות אדם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות