האקדמיה ללשון עברית אישרה: המילה גרב היא גם בזכר וגם בנקבה

בישיבתה האחרונה של מליאת האקדמיה ללשון העברית אושר להשתמש במילה גרב בנקבה לצד השימוש בזכר - ונקבע הצירוף הַפְרָעַת קֶשֶׁב וּפְעַלְתָּנוּת יֶתֶר תמורת ADHD
חרדים 10
י"ח תמוז התשפ"א / 28.06.2021 12:21

אחרי שנים של התלבטות: האקדמיה ללשון עברית החליטה לאשר את השימוש במילה גרב במין נקבה לצד השימוש במין זכר.

המילה הופיעה לראשונה במודעות בעיתונו של אליעזר בן־יהודה ‘הצבי’, עוד בשנת 1884-תרמ”ד. אמנם החידוש מיוחס לו, אך במילון עצמו הערך בא בניקוד גָּרָב ומושווה למקבילתו הערבית גֻ’רַאבּ, כאשר מין המילה הוא זכר. המילה גָּרָב בצורתה זו מוכרת בלשון חז”ל במשמעות “כלי חרס גדול” או “שק של עור”.

ניקוד המילה כפי שהיא מוכרת לנו היום – גֶּרֶב – מתועד במילון גרזובסקי-ילין משנת 1927, ושם מינה נקבה. אולם במילונים אחרים מאז ועד היום, בעקבות בן־יהודה, מין המילה נקבע בזכר, וכך גם במילונים המקצועיים של האקדמיה.

בעבר נדונה השאלה בוועדת הדקדוק כמה פעמים, והוועדה נמנעה מלשנות את מה שמקובל במילונים, אך עתה הוחלט שאין סיבה של ממש לאסור את השימוש הרוֹוח במילה גרב גם במין נקבה. המורגלים להשתמש במילה במין זכר יוכלו כמובן להמשיך בדרכם.

עוד אישרה האקדמיה ללשון עברית לקבוע את הצירוף הַפְרָעַת קֶשֶׁב וּפְעַלְתָּנוּת יֶתֶר עבור תסמונת ה- ADHD (המונח המלא באנגלית attention deficit and hyperactivity disorder).

בעיקר היה חשוב לאנשי המקצוע להוציא מן השימוש השגור את הצירוף “הפרעת קשב וריכוז”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות