אפליית ‘שיבא’: חולים חרדים נשלחו לחדר צדדי או סומנו בשלטים

חרדים שהגיעו לטיפול הופנו לחדרים נפרדים, למרות שהקפידו על כללי ריחוק ועטו מסיכות • למרות שהנהלת 'שיבא' טענה כי מדובר ב"אירוע חריג' - גם אתמול נתקלה מטופלת ביחס מפלה: שלט הונח על פתח חדרה • היום, בעקבות הביקורת, החליט המרכז הרפואי על נוהל חדש - בלי אפליה
יוני גרין
כ"ג אייר התש"פ / 17.05.2020 20:40

אפליה בתל השומר: בית החולים ‘שיבא’ הפריד מטופלים חרדים שהגיעו לבדיקות במחלקת עיניים מיתר המטופלים.

מתיעוד שהופץ ברשת ועורר תחושת עלבון, על רקע אולם המתנה גדוש מטופלים המצפים לתורם וממתינים ששמם יוכרז כדי לגשת לאחות, נשמעת אסתי רובינשטיין, תושבת העיר בני ברק, מטופלת חרדית שהופרדה מיתר המטופלים ותיעדה את המתרחש: “כל העם נמצא שם ואותנו החרדיות הפרידו לחדר נפרד, חדר מס’ 38.  אנחנו ממתינות כאן קרוב לשעה לאחות שתבוא לבדוק אותנו, כשבצד השני יש כל הזמן אחות זמינה תוך 5-10 דקות, זה המצב”.

מדובר בארבעה מטופלים, בהם שלוש נשים, שעם כניסתם למחלקה הופנו לחדר צדדי שם נערכה הבדיקה. במקביל, עשרות מטופלים אחרים, מרביתם חילונים, טופלו בתוך המחלקה. המטופלים החרדים הקפידו על ההנחיות של משרד הבריאות, שמרו על המרחק הנדרש ועטו מסכות.

נציגי בית החולים הסבירו לטענת אחת המטופלות כי “זה ההנחיות של משרד הבריאות”, אף שלא התפרסמו הנחיות על הפרדה בתוך בתי החולים.

בשיחה עם וואלה הוסיפה רובינשטיין: “אני מדברת בשם הציבור החרדי, כי מה השלב הבא? תור נפרד בבנק? תור נפרד בסופר? להגיד לנו שאנחנו מנודים, לשבת בצד או בחדר נפרד? אני במשך 50 יום ישבתי בבית מבלי לצאת ממנו. רק בשבוע שעבר הלכתי בפעם הראשונה לבקר את ההורים שלי. הם אמרו לי שזה ‘ההנחיות של משרד הבריאות, וזה לא תלוי בנו’. הייתי שם פעמיים בתקופת הקורונה, אף פעם זה לא קרה”.

אסתי העידה כי הרופאה שבדקה אותה התלוננה על כך שאינה יכולה לבצע את הבדיקה כראוי בתנאי החדר שאליו הופנו המטופלים החרדים ואף בהמשך הוציאו לה את מכתב השחרור סמוך למחלקה כדי שלא תשהה בקרבת שאר המטופלים. “זה הזוי ועצוב”, היא אמרה.

יצוין, כי אין זה  המקרה הראשון בתל השומר שבו מפרידים חרדים משאר החולים.

מ’שיבא’ נמסר בתגובה לוואלה: “אנו מתנצלים על המקרה ומדגישים שוב כי חל איסור לקיים כל הפרדה בין המטופלים המגיעים אלינו לקבלת טיפול רפואי. האירוע הוא חריג”.

אולם, למרות ההתנצלות של המרכז הרפואי והטענה כי הוא חריג, גם אמש  – מוצאי שבת – התרחש מקרה מעליב:

מתנדב אחד מארגוני ההצלה שאמו אמורה לעבור צינתור הגיע את בית החולים. עם בואה, האישה נשאלה: מבני ברק? היא השיבה בחיוב. בוצעה בדיקה – שיצאה שלילית. למרות זאת, השלט הזה הונח בפתח חדרה:

צילום: באדיבות המצלם

בוואלה נחשף בחודש שעבר מסמך שהופץ לעובדי המרכז לרפואה דחופה ובו נכתב כי חרדים ממוקדי תחלואה הם גורם סיכון לחשיפה למחלה, וכי אם הגיעו מבני ברק, אלעד או מודיעין עילית אסור להכניסם למיון, זאת בעוד מגזרים אחרים לא נשאלו שאלה דומה.

היום, ככל הנראה בעקבות הביקורת על ההתנהלות המבזה של בית החולים, הופצה במרכז הרפואי הנחיה חדשה של מנהל בית החולים, פרופ’ יצחק קרייס:

יצוין, כי גם לפי הנחיה זו, ‘מסומנים’ הבאים מהערים בית שמש, בני ברק ומודיעין עלית, אולם הם לא יופרדו.

אלא שבהמשך היום גם הנחיה זו שונתה, ומעתה לא יהיו יותר ‘סימונים’ לפי ערים.

יואל הר אבן, ראש החטיבה הבינלאומית וקשרי קהילות בשיבא, ופרופ’ גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, מסרו כי לאור הירידה במקרים המאומתים בקורונה, ולכך שביממות האחרונות לא אותר אף חולה חדש במיון שיבא – עודכנו הנהלים במרכז הרפואי, כך שהחל ממחר בבוקר, האבחנה תהיה על בסיס תסמינים קליניים בלבד ולא על בסיס גיאוגרפי.

מטופלים מכלל האזורים יופנו למיון הרגיל לטיפול לפי סוג הבעיה שבגינה באו, ולא תהיה יותר שום אבחנה בין ערים “אדומות” לכאלה שאינן.

לפי ההנחיה החדשה, מטופלים שיגיעו מכלל אזורי הארץ, עם 2 תסמינים מובהקים של קורונה (חום + תסמינים נשימתיים / ירידה בחוש הטעם והריח), יטופלו כחשודים לקורונה עד אשר יוכח אחרת בבדיקת משטף.

כל יתר המטופלים הפונים למיון, כאלה עם תסמין אחד או ללא תסמינים כלל – יטופלו, כאמור, לפי סוג הבעיה, ללא שהות וללא הפרדה.

יצוין, המתווה יבוא לידי ביטוי הן במיון והן במחלקות האשפוז, שם יבוטל הצורך בבידוד מגע / טיפתי לחולים שאינם סימפטומטיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למען ד'
    17/05/2020 22:05
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אז למען ד’ למה הולכים לשם???? הציבור החרדי לא צריך להיות פרייר וצריך לעבור לעוד בתי חולים בסביבה כגון בלינסון איכילוב אסף הרופא וכו…