‘התעללות שיטתית’ I עתירה: אלפי ילדי ‘העדה’ במוסדות לא חוקיים

עמותת חדו"ש וחברת מועצת עיריית ירושלים, ד"ר לורה ורטון, עתרו לבג"ץ כנגד משרד החינוך ועיריית ירושלים בדרישה לאכוף את חוק חינוך החובה • העתירה מתמקדת בעיקר במגזר החרדי: "עדויות של תלמידים לשעבר במוסדות חרדיים בלתי חוקיים, מציגות תמונת מצב מחרידה"
יוני גרין
ט' שבט התש"פ / 04.02.2020 14:29

עמותת חדו”ש וחברת מועצת עיריית ירושלים, ד”ר לורה ורטון, הגישו היום (שלישי) עתירה לבג”ץ כנגד משרד החינוך ועיריית ירושלים, בדרישה לאכוף את חוק חינוך החובה על כ-40,000 ילדים ונערים בעיר ירושלים – כמחציתם מהמגזר החרדי ומחציתם במזרח ירושלים, אשר אינם רשומים בשום מוסד רשמי, מוכר או פטור.

בירושלים לומדים כיום כ-280,000 תלמידים במוסדות הפועלים כחוק – בחינוך הממלכתי לגווניו, ברשתות החינוך החרדיות, ובמוסדות המאושרים על ידי המדינה  – מוכר שאינו רשמי ומוסדות פטור.

אולם לפי הנתונים הנחשפים בעתירה, בנוסף אליהם ישנם בין 40,000-50,000 ילדים ונערים בגילאי חינוך חובה בעיר, שרובם לומדים במוסדות הפועלים בניגוד לדין –  בעיקר במגזר החרדי הקיצוני ובמזרח ירושלים.

“כל זאת קורה תוך עצימת עיניים מוחלטת – ומכוונת – של משרד החינוך ושל עיריית ירושלים כאחד”, נטען בעתירה.

המדובר אינו רק בהפרה פורמלית של הוראות החוק, אלא בעשרות אלפי תלמידים שאין עליהם כל פיקוח בטיחותי, רפואי או תברואתי ואין כל פיקוח על שיטות ההוראה במוסד בו הם לומדים.

העתירה מתמקדת במגזר החרדי, אותו בחנו העותרות.

עדויות של תלמידים לשעבר במוסדות חרדיים בלתי חוקיים, המוצגות במסגרת העתירה, מציגות תמונת מצב מחרידה: הן מצביעות על אלימות שיטתית של מורים כנגד תלמידים, וכי הדבר הנו פרקטיקה מקובלת; פגיעות של מעשים חמורים הנן נפוצות, אך אין בפני מי להתלונן ומי שיתלונן צפוי בעצמו לעונשים כבדים; הלימודים כוללים תכנים אנטי-ציוניים בוטים ותופעות קשות וחמורות אחרות.

“על פי חוק פיקוח על בתי ספר, קיימת חובה על משרד החינוך ועל הרשות המקומית לפעול בצעדים מנהליים ופליליים כנגד מוסדות חינוך הפועלים שלא כחוק וכנגד מנהליהם, וכן כנגד הורי הילדים שאינם לומדים בבית ספר מורשה, אך הם אינם עושים כן”, טוענים העותרים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות