זה שטח סגור, הכניסה רק ל’גדולים’: מה שהרב ליזרזון ז”ל הסביר לסער

יו"ר החינוך העצמאי, הרב אברהם יוסף ליזרזון ז"ל גולל - בשיחה עם שרי רוט, עוד בתקופת כהונתו של גדעון סער כשר חינוך, את המאבק נגד  לימודי הליב"ה
שרי רוט
ט"ו טבת התש"פ / 12.01.2020 17:07

מדובר במאבק חסר פשרות, לא רק על מוסדות הפטור, אלא בהחלט מחפשים כעת גם את החינוך העצמאי.

כבר בשנת תשס”ג הודיעו לנו ממשרד החינוך, שאם לא נלמד 75 אחוזים מהליבה – ‘נשלם’ על כך. באותה עת היועץ המשפטי לממשלה היה אליקים רובינשטיין, יהודי דתי, שלכאורה אמור להבין בנושא החינוך החרדי. מנכ”לית המשרד הייתה באותם ימים רונית תירוש ושרת החינוך: לימור לבנת.

עם פתיחת שנת הלימודים  נשלח אלינו מכתב עליו חתום מנהל אגף החינוך הלא מוכר, יהודה פינסקי, בו התבקשנו להשיב על שאלונים. השבנו להם שיש אצלנו קרוב ל-30 בתי ספר המוגדרים ת”תים, ויש להם תוכניות לימודים שונות, הגם שאינם נחשבים למוסדות פטור.

משלא נענינו לבקשותיהם החוזרות ונשנות לדווח ולענות לשאלונים שנשלחו על ידם, עשו מעשה חסר תקדים! פנו ישירות למנהלים/ות וביקשו מהם לחתום על הצהרה לה מצורף דיווח מדויק על מספר השעות הנלמדות וכו’. הגבנו על כך בחומרה רבה, כי זו אינה דרך נאותה. הם ציינו, אגב, שכל הצהרה שכזו תבוקר על ידי צוותים ומפקחים של משרד החינוך.

כעת אנחנו בבעיה קשה. הודענו במכתב  את הרגישות הרבה בה רואים גדולי תורה כל שינוי מהותי בנוהג של מוסדות החינוך שלנו, כפי שהם נוהגים מאז ייסוד החינוך העצמאי. הבהרנו שאיננו מסכימים לשתף פעולה עם מכתבים מן הסוג הזה.

והנה, עם פתיחת שנת הלימודים פורסם ששר החינוך קיצץ 20 מיליון שקלים מבתי ספר יסודיים שלא מקיימים את תוכניות הליבה.

דבר אחד ברור: העניין של עצמאות שווה לנו, למוסדות הפטור ולישיבות הקטנות. מדובר באותו עיקרון! יום לפני ערב יום הכיפורים הוזמנתי לשיחה בנושא עם סער. הוא רצה לשמוע, ובהחלט גם להשמיע את דעתו. הסביר, שבכל הנוגע לישיבות קטנות, הוא נתן תצהיר שהוא בעדנו.

הסברתי לו שכל ההבדל בינינו לבינם הוא בגיל התלמידים, פה זה לפני בר-מצוה ופה אחרי. אבל מדובר באותו מסלול חינוכי ובאותו נתיב. גם בכל הנוגע לחינוך העצמאי, בתכנים אין להם אפשרות להתערב. בכל הנוגע למנהל תקין, זכותם לפקח כמקובל. אבל בנושא החינוך, סדרי הלימוד, מועדי הלימוד, מדובר בשטח סגור, שהכניסה אליו היא רק לגדולי תורה.

סער ניסה לומר לי שהוא לא האיש הרע בנושא, וכי גם הוא לחוץ מהבג”צ וכפוף לחוקי הכנסת. או כפי שהגדיר זאת היועץ המשפטי לממשלה לשעבר: כעומק הליבה כך עומק התקציב.

הסברתי לו שאם ימשיכו בדרך הזו, יקרה מה שקרה בעמנואל והיהדות החרדית כולה תתקרב לשיטת סאטמר. עם כל הקושי בגזירות של הפסקת תקציב, אנחנו לעולם לא נוותר על עקרונותינו. השיחה הייתה באווירה חיובית. הוא הסביר לי שגם אילו יעבירו חוק עוקף, בג”צ לא יאשר זאת.

האם הוא מדבר יפה אך מסתיר מאחורי הדיבורים הללו כוונות אחרות? – איני יודע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות