עו”ד שפגש את ליברמן: יש סיכוי לממשלת ימין, שהחרדים יתגמשו

הפובליציסט עו"ד נדב העצני הוזמן לשיחה עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן - וחזר עם מסקנות: "לו הלחץ בקואליציית ה-55 היה מופנה כלפי החרדים והיו דורשים מהם להתגמש, יתכן שעד יום רביעי עוד אפשר להציל את הקואליציה הזו" • "היה חשוב לו מאוד להבהיר שהוא ימין יותר מביבי"
חרדים 10
י' כסלו התש"פ / 08.12.2019 13:20

עו”ד והפובליציסט נדב העצני קיים פגישה עם אביגדור ליברמן – וקובע: מהלכיו הפוליטיים של יו”ר ‘ישראל ביתנו’ אינם תעלומה כלל ועיקר, וכיט ניתן להקים ממשלת ימין צרה.

בראיון לערוץ 7 מספר עו”ד העצני על התובנות שהעלה בעקבות הפגישה.

“אביגדור ליברמן הא לא גורם חדש במקומותינו. אנחנו מכירים את דרכו המפותלת והמתפתלת, וכל מה שאני אומר הוא בערבון מוגבל”, מסייג העצני את דבריו על הפגישה והתובנות העולות ממנה.

“מאז המו”מ הראשון שהתפוצץ להפתעת כולם אחרי הבחירות הראשונות, אני שואל את עצמי אם לפנינו תעלומה מרחיקת לכת, ויש גם טענות, כנראה מבוססות למדי, שיש גם דם רע בין ליברמן לנתניהו ויש רצון של ליברמן להוריד את נתניהו מהזירה הפוליטית.

“הפגישה שנערכה עם ליברמן חזקה את התחושה שיכול להיות שהמשבר שבין קואליציית הימין לבין ליברמן הוא כן פתיר, שהבעיה הזו כן פתירה”.

העצני: “משום מה אנחנו שמים את הדגש על שאלת הרצון של ליברמן להפיל את נתניהו והנכונות שלו ללכת לממשלת מיעוט או הרצון שלו דווקא את ‘כחול לבן’, אבל אני מציע להקשיב למה שהוא אומר. הוא מציג תפיסת עולם שמאפיינת ציבור רחב בישראל, כולל גם בציבור הימני שאינו מקורב מאוד לחרדים. זו אמנם לא תפיסת עולם שמסתדרת עם התפיסה של חלק מקואליציית נתניהו, שהיא החרדים”.

לדבריו, “יש לו תפיסה סדורה. יש טענה שהתפיסות שהוא מציג הן לא בהכרח מה שמעניין אותו, ומה שמעניין אותו הוא כוח ושלטון, אבל בוודאי יש לו תפיסה שהיא קורצת לרבים מאוד.

“מה אומר ליברמן? הוא אומר שיש את חוק הגיוס, שהוא מתון ביותר והיה מקובל על כל המפלגות החרדיות עד שהגיע הרבי מגור.

“נושא הגיור. הוא אומר ובצדק שעד 94′ רבני ערים יכלו לגייר. מדובר ברבנים אורתודוקסים. בשנת 94′ רבין שילם למפלגות החרדיות על התמיכה באוסלו באיסור גיור על ידי רבני ערים. הדבר הזה יוצר מצב שבו מאות אלפי ישראלים טובים לא נחשבים יהודים. זו בעיה כואבת שצריך לפתור אותה.

“הוא מדבר על מתווה הכותל שהיה מקובל על החרדים, אבל מאחר והרבנים הראשיים לא שותפו נוצרה מהומה אחרי שהעניין כבר התקבל”.

העצני מוסיף: “איכשהו יש לי תחושה שאם היינו בוחנים באמת את כוונותיו של ליברמן, לו הלחץ בקואליציית ה-55 היה מופנה כלפי החרדים והיו דורשים מהם להתגמש, ואז יהיה מבחן אמתי ועליון לליברמן, ויתכן שעד יום רביעי עוד אפשר להציל את הקואליציה הזו”.

לעומת זאת, מוסיף העצני, “אם המפלגות החרדיות לא מסכימות בשום פנים לחתום על מתווה הגיוס ושיהיה גיור על ידי רבני ערים, כי הם לא רוצים שהרב ריסקין ורבני צוהר יגיירו – זה הסיפור. לא מדובר ברבות רפורמיות – אז אנחנו בפיצוץ מוחלט”.

העצני: “אני נוטה לחשוב שליברמן היה בטראומה אחרי שחשש שלא יעבור את אחוז החסימה והרגיש שהוא צריך להציג מצע מגובש וברור שלא יוותר עליו, ואני מניח שהוא דבק בכך כדי לשמור על כוחו האלקטוריאלי. אני חושב שאין טבעי מלדרוש מהחרדים לעשות את אותם דברים מובנים מאליהם. החברה הישראלית לא תצליח להתקיים כאשר חלקו של המגזר החרדי באוכלוסיה הולך וגדל והם ממשיכים לא לקחת חלק ולא לשאת בחובות. הדבר הזה עשוי לגרור תוצאות חברתיות קשות מאוד”.

על מהלכיה של חבר הכנסת איילת שקד ומאמציה לתווך בין ליברמן לחרדים – אומר העצני: “אני חושב שאיילת, כמוני, מבינה שהדברים האלה פתירים, אבל הם מחייבים התגמשות שאנחנו לא רואים מהצד החרדי. אף אחד הרי לא מבקש מליצמן או כל חרדי אחר לשנות מאורחות חייו, לא מבקשים להעביר אותו על דתו. מבקשים שלא יכתיבו לכלל הציבור. ההתנגדות לרבני צוהר היא דוגמא מקוממת. הם השתלטו על הרבנות הראשית, על יכולת הגיור וגם על אמות המידה האורתודוקסיות. זה צריך היה להיות פתיר”.

בדבריו מדגיש העצני, כי לטענת ליברמן לו יתגמשו החרדים באותם פרמטרים שכבר היו בעבר –  הרי שהוא נכון לשוב לחיק קואליציית הימין. “יש אתגר ביטחוני וכלכלי, אבל התרשמתי שזה שם. אם הוא יקבל הישג משמעותי שיוכל להציג לבוחרים שלו, הוא מתלבט אבל זה בהישג יד. אולי אני טועה אבל צריך לנסות”.

העצני סיפר לערוץ 7 כי מי שיזם את השיחה היה ליברמן: “הוא הזמין אותי לשיחה. הוא מכיר את השקפותיי היטב ויודע עד כמה המוצקות האידאולוגית שלי בנושא ארץ ישראל היא קו מנחה והיא גם הבסיס לביקורת שלי על נתניהו.

“היה לו חשוב מאוד להבהיר שהוא ימין יותר מביבי ושהוא עשה להתיישבות יותר משרי ביטחון אחרים ושנתניהו משך את השטיח בשורת דברים כמו פינוי חאן אל אחמאר. אני יודע שגם בנושא חקיקה ובנושאים שקשורים לחברון ליברמן עשה דברים. מעניין שהיה חשוב לו להבהיר שהוא ימין, אז אני חושב שקואליציית הימין צריכה למצות בימים הקרובים את האפשרות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הזוי שמישהו במדינה הזו עוד מאמין לדוב הקוטב הרוסי
    08/12/2019 16:53
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מתפתל שמתפתל…הבנאדם נוכל!!

  2. זקוק לעזרה
    08/12/2019 19:02
    ז
  3. משהו יודע במה ליברמן התפשר