עימות קשה בכחול לבן על מתווה הנשיא I ליברמן וביבי מתכתשים

פגישת ראשי 'כחול לבן' הסתיימה ללא הכרעה • יועצי גנץ המליצו לו: קבל את מתווה הנשיא - גם במחיר פרידה מלפיד, אבל ברביעייה יש קונצנזוס שלא מתפרקים • ליברמן הגיב לסרטון שפרסם נתניהו: "תתחייב אתה שלא תיקח את מדינת ישראל למערכת בחירות שלישית תוך שנה בשום מקרה"
אריה ריבקינד
י"ז חשון התש"פ / 14.11.2019 23:44

הפלונטר הפוליטי: ראשי מפלגת ‘כחול לבן’ קיימו היום (חמישי) פגישה נוספת וזו הסתיימה ללא הכרעות דרמטיות.

לפי דיווח של דפנה ליאל בחדשות 12, נכון ליום חמישי בערב אין שום התקדמות במגעים לאחדות, וההערכה היא שבני גנץ יאלץ להחזיר את המנדט לנשיא, מבלי להרכיב ממשלה.

בשלב הנוכחי יחסי הכוחות בהנהגת כחול לבן מורכבים למדי: גם גבי אשכנזי וגם משה יעלון אינם מרוצים מההבהרות שקיבלו על מתווה הנבצרות של נתניהו, ולא רק מספר שתיים במפלגה יאיר לפיד מסתייג ממנו בנחרצות.

לפי הדיווח, גם גנץ מסרב לקבל את מתווה הנשיא באופן מוחלט. בליכוד, מנגד, טוענים שחילוקי הדעות בתוך כחול לבן הם אלה שמונעים התקדמות. בכחול לבן, מנגד טוענים כי הליכוד לא מוכן להתפשר בשתי הסוגיות המרכזיות: מי יהיה הראשון ברוטציה ופירוק ‘בלוק הימין.

לפי דיווח של יואב קרקובסקי ב’כאן חדשות’, למרות הקונצנזוס בקרב הרביעייה של כחול לבן שלא מתפרקים, קיימת מחלוקת עמוקה על מתווה הנשיא. מספר שתיים במפלגה יאיר לפיד לא מוכן לשמוע על מצב שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו מכהן ראשון, ובכלל מתווה הנשיא נתפס כדבר שלא ניתן לקיים אותו באמת.

מנגד, יועצים לגנץ המליצו לו ללכת על המתווה – גם במחיר של פרידה מלפיד. אלא שגנץ נמנע מלבצע את המהלך מתוך הבנה שהמחיר הפוליטי על פרידה הוא מחיר כבד מדי.

בתוך כך, בכחול לבן אומרים כי מבחינתם הכול עדיין על השולחן, כולל ממשלת מיעוט, וגנץ “יהפוך כל אבן” ויעשה מאמצים עד לרגע ההכרעה.

“תתחייב אתה”

יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, הגיב הערב (חמישי) לסרטון שפרסם מוקדם יותר ראש הממשלה – ובו דרש מליברמן להתחייב שלא לתת יד להקמת ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות.

ליברן אמר: ”אדוני ראש הממשלה, לפני שאתה דורש ממני התחייבויות, תתחייב אתה לעם ישראל שלא תיקח את מדינת ישראל למערכת בחירות שלישית תוך שנה בשום מקרה”.

ליברמן, שלא השיב לראש הממשלה תשובה – הוסיף: ”חוץ מזה לאורך השנים אתה זה שניהל יחסים קרובים עם אחמד טיבי, כולל הסכם וואי פלנטשיין. אתה זה שלאחר הבחירות באפריל 2019 ניסה להקים ממשלה עם אבי גבאי תוך שיתוף פעולה הדוק עם הרשימה המשותפת, והאיש הכי מקורב אליך, נתן אשל, פרסם שני מאמרים בזכות שיתוף הפעולה עם אותם ערבים שבפניהם התנצלת לאחר בחירות 2015″.

ביבי: “מספיק עם משחקים מסוכנים, תן תשובה ברורה: כן או לא?”

בפנייה ישירה לאביגדור ליברמן, עימו ייפגש ביום ראשון הקרוב, אמר ראש הממשלה:

”אני בהחלט מאמין שאין שום סיבה ללכת לבחירות. אפשר להקים ממשלת אחדות לאומית. אבל לפני הפגישה שלי עם אביגדור ליברמן, אני רוצה לשאול אותו פשוטה ולקבל תשובה ברורה.

”איווט, האם אתה וסיעתך תצביעו נגד הקמת ממשלה שנשענת על תמיכתכם או הימנעותם של חברי הכנסת מהרשימה הערבית המשותפת, שאתה הגדרת אותם כ’גיס חמישי’?”, שאל נתניהו.

”אני רוצה לדעת את האמת. אתה באמת מוכן לסכן את ביטחון ישראל ולהקים ממשלה שנשענת על אחמד טיבי ואיימן עודה? מספיק עם המשחקים המסוכנים האלה. תן לי תשובה ברורה – כן, או לא?”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות