אשת הסוד: הפרשה המביכה של עומר ינקלביץ’ מעוררת שאלות

מהחקירה שנפתחה נגדה כשהייתה עוזרת משפטית, ועד העמותה שלה • תחקיר של העיתונאית דפנה ליאל מחדשות 12 על עברה המקצועי של הח"כית החרדית מ'כחול לבן' מעלה סימני שאלה: כיצד ח"כית אלמונית הצליחה לטפס כל כך גבוה, גם במחיר של מתיחות בתוך לשכתו של גנץ?
חרדים 10
ג' אב התשע"ט / 03.08.2019 23:01

עומר ינקלביץ’, חברת הכנסת החרדית מסיעת ‘כחול לבן’, ומי שהוכתרה כ”אשת סודו” של יו”ר המפלגה בני גנץ, עמדה בליל שבת במרכזו של תחקיר שערכה העיתונאית דפנה ליאל ושודר ב’אולפן שישי’ של חדשות 12.

“אחרי שערוריית ההדלפות במטה המפלגה והפוליגרף שבו נכשלה, אולי הגיע הזמן לשאול איך הגיעה ח”כית אנונימית למעמד גבוה כל כך בפוליטיקה הישראלית”, שואלת ליאל.

לפי התחקיר, שהתפרס על 10 וחצי דקות, בחינת עברה המקצועי של ינקלביץ’, שהודחה משירות המדינה לאחר שנפתחה נגדה חקירה – מעורר יותר שאלות מתשובות.

ינקלביץ’ גרה בבית שמש, בת 41, נשואה לירון ואם לחמישה. היא נולדה כעומר שיינה גילינסקי – לעדי, אחות פסיכיאטרית עולה מריגה, וליעקב (יאשה) גילינסקי, שחקן תיאטרון יוצא ליטא. ההורים חזרו בתשובה כאשר הייתה ילדה.

לאחר שהוסמכה כעורכת דין החלה לעבוד כעוזרת משפטית של השופט רם וינוגרד.

במהלך עבודתה כעוזרת משפטית, התרחשה המעידה הראשונה שלה: נגד ינקלביץ’ התנהלה חקירה של נציבות שירות המדינה בגין דיווח כוזב של נוכחות. ינקלביץ’ ועמיתה לעבודה נהגו להחתים את הכרטיס זה לזו כשאחד מהם היה נעדר.

“חומרת המעשים והתפקיד המחייב, אשר מטבע הדברים מחייב אמות מידה גבוהות של יושרה וניקיון כפיים – מצדיקים את העמדתה לדין בגין ביצוע המעשים”, נכתב בדוח האגף.

אחרי עשור כעוזרת משפטית התחילה ינקלביץ’ להתנדב במטה כולנו בבית שמש, שם התקרבה למשה כחלון ואף התגאתה בקשר ההדוק ביניהם.

לפי התחקיר, לאחר הבחירות אנשיו סייעו לה והיא ממונה לתפקיד ראש הלשכה במשרד לשוויון חברתי. אך לאחר שבעה חודשים בלבד, ברגע שהדוח של הנציבות הגיע לשולחן המנכ”ל אבי כהן – ינקלביץ’ הודחה והתחייבה לא לשוב לשירות המדינה במשך שנתיים.

משם עברה ינקלביץ’ להשקיע בעמותה שהקימה – ‘רק התחלנו’ שמסייעת לאמנים חרדים.

לפי התחקיר, בפנייה של חדשות 12 למייסדי העמותה – רבים מהם לא ידעו כלל במה מדובר. כך למשל ענה עמי טסלר, שכתוב באתר כאחד ממייסדי העמותה, כשנשאל לגבי הקשר שלו אליה: “אין לי מושג על מה את מדברת”.

בתחקיר נאמר עוד, כי בתקופה זו כחלון המשיך לסייע לינקלביץ’, ואנשיו הפעילו לחץ על משרדי הממשלה להעביר לעמותה כספים. פקידי הממשלה סרבו בטענה שזה ינגוד את כללי המנהל התקין, ולבסוף הכסף עובר ממשרד האוצר עצמו, בעוד כחלון עומד בראשו.

במסגרת פעילותה בעמותה, הכירה ינקלביץ’ את בני גנץ וברגע שהצטרף לפוליטיקה – כך לפי הכתבה בחדשות 12 – היה ברור שהיא תצטרף אתו.

“למרות שבסביבתו הקרובה התנגדו נחרצות לצירופה, לאחר שבחנו את ההיסטוריה המקצועית שלה, גנץ התעקש וניהל עמה קשר אישי קרוב. יו”ר כחול לבן שיתף את ינקלביץ’ בנושאים הכי אישיים אודותיו ואודות הקמפיין ואף ביקש לצרף אותה לצוות האסטרטגי שלו, למרות שלא היה לה את הניסיון הדרוש”, נאמר בתחקיר.

לפי חדשות 12, צוות הקמפיין, שהופתע מצירופה, לא רצה בה כלל – עד כדי כך שחלק מהדיונים התקיימו אתה, ולאחר מכן שוב בלעדיה.

כחודשיים לפני הבחירות, הכוורת של גנץ החלה למדר אותה והיא הפסיקה להשתתף בדיונים. המתיחות הזו בלשכת גנץ היא כנראה שהולידה את מכת ההדלפות ממנה סבלה המפלגה לפני הבחירות לכנסת ה-21.

בעקבות ההדלפות עברו כולם פוליגרף – מלבד ינקלביץ’.

לפי התחקיר, לאחר הבחירות ובלחץ אנשי המפלגה, ינקלביץ’ עברה פוליגרף בסוגיית ההדלפות – ונכשלה בו.

על אף שגנץ אמר בראיון כי הוא טיפל בעניין כראוי למצבים כאלו, במפלגה טוענים שהיו”ר נהג בה בכפפות של משי.

“במערכת הפוליטית אם כך ינקלביץ’ נותרה בגדר חידה: כיצד הח”כית האלמונית, הצליחה לטפס כל כך גבוה, גם במחיר של מתיחות בתוך לשכתו של בני גנץ ובין ראשי כחול לבן”, נאמר בכתבת התחקיר.

בעקבות שיגור התחקיר היו ב’כחול לבן’ מי שקראו לינקלביץ לעזוב את הרשימה.

מטעמה של ח”כ עומר ינקלביץ’ נמסר בתגובה לחדשות 12: “ח״כ עומר ינקלביץ׳ הינה עורכת דין בהשכלתה, בעלת מספר תארים אקדמאים בהצטיינות, פעילה חברתית מובילה, שביצעה תפקידים בכירים רבים במגזר הפרטי והציבורי. אל תפקידים אלו הגיעה בזכות השכלתה ויכולותיה. כל אמירה אחרת איננה מכבדת ולא ראוי שתשמע.

“עמותת ‘רק התחלנו’ היא עמותה חברתית שעשתה רבות למען קידום הפריפריה החברתית ופועלת באופן מסודר ומדוקדק.

“בנוגע לדוח הנציבות: סיפור ההחתמות היה למספר ימים בודדים, טעות שנעשתה בתום לב לאחר קבלת אישור עקרוני מהממונה עליה באותה עת. לכן החליטה נציבות המדינה כי זהו עניין משמעתי, הדבר נסגר בהליך פנימי בהסכמה, ללא העמדה לדין”.

מכחול לבן נמסר בתגובה: “כחול לבן היא האלטרנטיבה השלטונית היחידה למשטר נתניהו ואנו נחושים להחליף את השלטון למען אזרחי ישראל. צר לנו כי גורמים פוליטיים מנסים לחבל במאמץ”.

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: “ח”כ עומר ינקלביץ’ היתה פעילה במטה החרדים מטעם כולנו בבית שמש. הפנייה לתמיכה בעמותת ‘רק התחלנו’, כמו מאות פניות דומות מעמותות, טופלה על ידי הצוות המקצועי במשרד האוצר לפי כללי מינהל תקין ובשקיפות מלאה כמתחייב בחוק וללא כל מעורבות של השר.

“משרד האוצר הוא רק אחד מתוך שישה משרדי ממשלה החברים בוועדת ההיגוי להקצאת כספים לחיזוק ירושלים, כשבראש הועדה המשרד לענייני ירושלים. כל תמיכה מתקציב המדינה בעמותות חברתיות נעשית על פי נהלים מסודרים ומקצועיים בלבד הקבועים בחוק וכך היה גם בפנייה זו”.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גנץ עוד לא התחלנו וכבר פרשיה של שחיתות?!
    05/08/2019 17:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מה יהיה?

  2. עיתוי זאת השאלה
    14/04/2020 14:41
    אורה
  3. למה רק עכשיו נזכרתם בה בגלל שגנץ הלך עם ביבי טז כיסיתם עליה

  4. הקנאה עולה וחוצה גבולות של הטעם הטוב
    24/04/2020 09:04
    תמיר
  5. כמה קנאה יש בכתבה הזו . זה הזוי . בואו נאחל לה הצלחה וגם לגנץ וכולם יהיו בריאים

    • אור   09/09/2020 21:10

      אף אחד לא מעניין בפוליטקה רק ביבי.

  6. גם לא צנועה וגם גזלנית
    09/09/2020 12:50
    נו קצת בושה
  7. איכסע

    • מנ   15/09/2020 15:42

      פחי זבל…

  8. עדין לא הבנתי
    18/02/2021 19:36
    בר דעת
  9. עדין לא הבנתי איך איך בכל זאת היא הגיעה ….

  10. אותה שאלה אפשר לשאול על מירב כהן שמיד מונתה לשרה
    28/07/2021 06:22
    פוליטיקאי
  11. נחתה בכנסת ומיד שרה ובמשרד מונפץ

  12. מעניין אם האירנים היו מפרסמים מה קורה בפלפון שנפרץ על ידם..
    14/11/2021 10:29
    מאיר
  13. אז היה מתברר מה הכחול ומה הלבן..