הרפורמים צוהלים: ראביי או רבה יורשו לערוך טקסי לוויה צבאיים

נציג המדינה הודיע במהלך דיון בעתירת תנועת חדו"ש לבג"ץ כי רב או רבה רפורמיים יורשו לערוך טקסי לוויה צבאיים • בנוסף ניתן יהיה לערוך שינויים במבנה הטקס ולקיימו ללא 'קדיש' ותהילים
חרדים 10
א' תמוז התשע"ט / 04.07.2019 12:35

צה”ל יאפשר לראביי או רבה רפורמיים לערוך טקסי לוויה צבאיים. כך הודיע היום (חמישי) נציג המדינה בדיון שנערך בבג”ץ בדיון בבג”ץ בעתירה של תנועת חדו”ש לחופש דת ושוויון.

לפי דיווח של אמוץ שפירא ב’כאן חדשות’, נציג המדינה, עורך הדין אבי מיליקובסקי, הוסיף כי ניתן יהיה לקיים טקס צבאי ולהוריד ממנו את אמירת הקדיש ופרק תהילים ולהוסיף תכנים אחרים. לדבריו, יש מבנה לטקס והסטיה ממנו קלה וגמישה.

הדיון נערך בעקבות עתירה שהגיש עו”ד אורי רגב בשם חדו”ש נגד צה”ל, בטענה לאפלייתם של חיילים רפורמיים בהלוויה צבאית.

בעתירה נטען כי צה”ל איננו מאפשר לכל חייל יהודי להיקבר לפי אמונתו, וכופה עליו הלוויה צבאית אורתודוקסית המנוהלת בידי הרבנות הצבאית.

בעקבות הדיון שנערך בבג”ץ אמר רגב ל’כאן חדשות’: “ניהול טקס על ידי רבה רפורמית יהיה אירוע נדיר, אבל מה שכן יהיה שכיח יותר זו קבורה חילונית צבאית. נדמה לי שגם בעקבות העתירה שלנו אנחנו נכנסים לעידן חדש”.

עם זאת, הזכות לקבורה צבאית חילונית עוגנה בפקודות צה”ל כבר בשנת 2017, והחידוש כעת הוא באפשרות לערוך קבורה לא אורתודוקסית בלי להידרש לוותר על הסממנים הצבאיים של הטקס.

תגובת דובר צה״ל:

בידי משפחות חללי צהל הבחירה ביחס למקום קבורת יקירם (בבית קברות צבאי או שאינו צבאי) ולאופיו של טקס הלוויה. משפחות המבקשות כי יקירם יובא לקבורה בטקס צבאי, רשאיות לבצע התאמות במרכיבי הטקס, בתיאום חיל הרבנות הצבאית ובאישור ראש מחלקת נפגעים.

הסדר זה, הוטמע לאחרונה בפקודות הצבא הרלוונטיות.

תנועת חדו”ש פנתה לרשויות הצבא בדרישה לשנות את הכללים שנוגעים לטקס הלוויה הצבאית, ואף הגישה עתירה לבג”ץ בעניין. בקשת התנועה נבחנה, ואף התקיים איתה שיח. בעקבות זאת הוכנסו מספר שינויים בנהלים המסדירים את הנושא.

יחד עם זאת, לא נמצא מקום להיעתר לדרישות נוספת של התנועה. הודעה על כך נמסרה לבית המשפט העליון, ובפניו מתנהלת העתירה. בדיון שהתקיים הבוקר, בפני בית המשפט העירו השופטים כי אין מקום להתערבות בצעדים שנקטו רשויות הצבא והציעו לעותרים לחזור בהם מהעתירה. החלטת בית המשפט תינתן בהמשך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות