“למה אין לבתי עדיין מקום בסמינר לשנה הבאה? נו… היא ספרדיה”

הבית חרדי למהדרין, אין אינטרנט, התלמידה מצטיינת, אבל כשנרשמה לשני סמינרים בבית שמש - נדחתה • מסמינר אחד הגיעה תשובה שלילית: "הבית לא מספיק דתי", מהשני אפילו לא התקבלה תגובה • ככה זה כשהמנהלים לא 'סופרים' את 'ועדת רבנים' שהוקמה לאחר בחירתה של בלוך
י' אייר התשע"ט / 15.05.2019 13:27

“מה הבעיה עם הבת שלי? למה אין לה עדיין סמינר לשנה הבאה? נו…היא ספרדיה”, כך נפתחה שיחת הטלפון עם אב לילדה מקסימה, תלמידת כיתה ח’ בבית ספר חרדי בבית שמש, שלא מצליחה למצוא מקום לימודים לשנת הלימודים הבאה.

שוחחתי עם האב כבר לפני כשבועיים, ביצעתי את כל הבירורים, פניתי לדוברות העירייה – והמתנתי כדי לאפשר זמן לטפל בפרשה.

אולם עד כה ללא תוצאות.

מתברר, שמנהלי הסמינרים לא כפופים אפילו ל’וועדת הרבנים’ שהוקמה בעיר לאחר כניסתה לתפקיד של ראש העיר עליזה בלוך, שבאמת מנסה לעשות כל שביכולתה, אבל מה שלא הצליחו ראשי ערים רבים, נראה שאין סיכוי שגם היא תצליח.

גורם המעורה בנעשה בעיר אומר לחרדים 10: “ועדת הרבנים בראשות הרב אלימלך קורנפלד היא רצינית וטובה, ומנסה לעשות כל שביכולתה כדי לעזור לפונים, אבל נראה שאין לה שיניים”.

גם האב פנה אל מספר הטלפון שפרסמה הוועדה כשירות לציבור, עוד בערב פסח, שוחח עם הרבנית שענתה בצדו השני של הקו, אך עד כה – ללא תוצאות.

האב שיגר אלי את תעודת הלימודים של בתו – תעודה המעידה כי מדובר בלדה מצוינת ותלמידה טובה במיוחד.

ניסיון לפנות לוועדת החינוך של הכנסת נתקל בחומה טכנית של ‘קו תפר’: ועדת החינוך בראשות ח”כ יעקב מרגי פעלה גדולות ונצורות בתחום האפליה בסמינרים ובבתי הספר, אבל בממשלת מעבר היא אינה מתכנסת ולא ידוע עדיין מי יהיה היו”ר הבא ואפילו לא לאיזו מפלגה הוא ישתייך (“הלוואי שמרגי יקבל את התפקיד”, אומר האבא).

לפני מספר שבועות שיגר האב מכתב לראש העיר עליזה בלוך, גולל את השתלשלות הפרשה, סיפר שבתו נרשמה בזמן לשני סמינרים בעיר. מאחד מהם הגיעה תשובה שלילית (“הבית לא מספיק דתי”), מהשני אפילו לא התקבלה תגובה.

וכך כתב (הושמטו פרטים העלולים להוביל לזיהוי):

“התלמידה *** ת.ז. *** נרשמה בזמן לסמינרים *** וגם לסמינר ***.

מסמינר “***” קיבלנו תשובה שלילית  … כמצו”ב הם טוענים שהבית שלנו לא מספיק “דתי” לטעמם.. רק אציין שאנו בית חרדי למהדרין! בית ללא אינטרנט!

מסמינר *** לא קבלנו שום תגובה! לפני חופשת הפסח נאמר לנו על ידי ועד הרבנים שהיא אמורה ללכת ל***. כשיצרנו קשר עם *** הם אמרו לחזור להמשך הרישום לאחר חג הפסח…

מיד לאחר החג יצרנו איתם קשר והם ענו שהרישום הסתיים ואין מקום! חזרנו שוב לוועד הרבנים והם טענו שהיא משובצת ל***.

חזרנו שוב ל*** והם טענו שבכל אופן אין מקום לילדה. חזרנו שוב לוועד הרבנים והם אמרו שהם “מרימים ידיים והם מספיק הסתכסכו עם כולם ואין להם כוחות”.

כעת לבתי אין מסגרת לימודית לשנה הבאה. הדבר מאוד מקומם. כיוון ש*** היא ילדה מוצלחת ונבונה ולמדה במוסד אשכנזי ‘בית יעקב ***’, התעודה שלה מעידה על כך כאלף עדים, מה גם שהיא נבחרה להיות ראש הכיתה על ידי המחנכת ובנות הכיתה!”

כדי לוודא שלא מדובר באמת באי התאמה על רקע דתי, פניתי אל הרבנית שמספר הטלפון שלה פורסם על ידי ועדת הרבנים.

בשיחה עמה היא סיפרה שפעלה בהתנדבות עד לערב פסח, אז הפסיקה את תפקידה. היא הוסיפה כי היא מכירה את המקרה, וכי “מדובר במשפחה מצוינת וגם בבת מצוינת”. לדעתה, חלה טעות בשל שמות משפחה זהים של כמה בנות, והטעות תתוקן.

הבנתם?

לדעת ‘ועדת הרבנים’ התלמידה מתאימה, חלה טעות טכנית, אבל שבועות אחרי, כשחברותיה שובצו לסמינרים כבר בערב פסח (צל”ש לעליזה בלוך, זה באמת מוקדם)  – היא עדיין מנגבת דמעות בממחטות.

ומדוע? כי לא קוראים לה רבינוביץ. אין כל סיבה אחרת. ביררתי.

מדובר בבית חרדי למהדרין, אין אינטרנט בבית, תלמידה למופת.

כפי שעולה מסיפורו של האב, לפני חופשת הפסח הציע לו גורם מ’וועד הרבנים’ לרשום את הבת לסמינר ***.

האב לא התעקש על הסמינרים אותם רצה מראש עבור בתו ויצר קשר גם עם הסמינר שהוצע לו. לפני פסח, אמרו לו לחזור ולהירשם אחרי פסח, אך אחרי החג יצר קשר ונענה: “הרישום הסתיים ואין מקום”. מבחינתם בצדק, הבת לא נרשמה מראש. מצד שני, אם זה מה שנאמר מטעם ‘ועדת הרבנים’, לא היא אמורה להיות הגורם המוסמך לשיבוץ? בפרט, שגם העירייה סומכת על הוועדה את ידיה.

“התחושה שלי היא שבוועדת הרבנים לא מסוגלים להתעמת עם מנהלי הסמינרים”, אומר האב. “אחד מהם גם אמר לי שהם מרימים ידיים, שהם הסתכסכו כבר מספיק ושאין להם כוחות”.

נכון להשבוע, “הבת שלי לא רוצה ללכת ללימודים, היא מתביישת מהחברות, שכבר משובצות במוסדות הלימוד”, אומר האבא בדמעות.

עליזה בלוך ראש עיריית בית שמש, התחייבה בשיחה שקיימה בצהרים בגל”צ על הפרשה: “אדאג שלא יהיו בנות שיושבות בבית. האפליה הזאת תיגמר. אנשים יפסיקו לפחד לדבר”.

האם יעקב מרגי יביא את הישועה?

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אפלית בנות
    15/05/2019 22:51
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. יש בירושלים סמינר מצוין”בנות לאה” שקולט באהבה בנות למשפחות שאין להם אייפונים /אינטרנט שאינם כשרים. לפרטים גב’ רחל0504106036

  2. אפלית בנות
    16/05/2019 11:54
    חיים
  3. יש בירושלים סמינר מצוין “בנות לאה” שמוכן לקבל תלמידות שהפלפונים שלהם כשרים. לפרטים גב’ רחל0504106036

  4. עד מתי..
    16/05/2019 21:09
    מיקו
  5. הציבור החרדי הספרדי.. תפסיקו לנסות להיות אשכנזים. מתי שתהיו אתם עם כל האיכויות שיש בכם (ויש הרבה כאלה) אתם לא תראו אף אחד ממטר.
    הבעיה היא ש”ונהי בעיננו כחגבים וכן היינו בעינהם”. כל הזמן מנסים להיות אשכנזים אבל אצלהם אתם תמיד תחשבו סוג ב (במצב הטוב אם לא פחות מזה).
    תאמינו בעצמכם ותחנכו את הילדים שלכם ע”פ הדרך של אבות אבותיכם..

  6. מצוין הלואי שכל מוסד אשכנזי יבעט בספרדים
    17/05/2019 16:09
    סט גאה
  7. רק כך ילמדו להיות מה שהם
    למה לחקות כמו תוכים אחרים? מה שכחתם אצלם?