4 שנים אחרי ‘צוק איתן’ • הפצ”ר: לא תיפתח חקירה על הקרב ברפיח

במהלך הקרב שנועד למנוע את חטיפת הדר גולדין חיסלו כוחות צה"ל לפחות 42 מחבלים • הפרקליט הצבאי הראשי: האש שהופעלה להשבת גולדין במסגרת נוהל "חניבעל" לא הייתה מנקמה, והכוח הופעל תוך ניסיון להימנע מפגיעה באזרחים
חיים טוויל
ד' אלול התשע"ח / 15.08.2018 19:14

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, החליט היום (רביעי) שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד חיילים וקצינים שהיו מעורבים בקרב שהתנהל ברפיח ב-1 באוגוסט 2014, לפני ארבע שנים, ביום האחרון של מבצע צוק איתן.

כוחות צה”ל פעלו אז במטרה לעצור את החטיפה של סגן הדר גולדין הי”ד ולפגוע בארגוני הטרור במרחב, באמצעות תקיפה של מטרות צבאיות ומחבלים.

באותה עת ההערכה בקרב כוחות צה”ל היתה כי גולדין הי”ד עודנו בין החיים. הפצ”ר הבהיר, כי “הלחימה הקרקעית והפעלת האש במהלך הקרב נעשתה על בסיס שיקולים מבצעיים, תוך ניסיון להימנע ככל הניתן מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים”.

לפי קביעת הפצ”ר, לא נמצא כל ביסוס לטענות כי תכלית פעולות צה”ל הייתה נקמה על החטיפה.

כמו כן, לא נמצא בסיס עובדתי לטענות לפיהן הפעלת הוראת ‘חניבעל’ לחילוץ חייל חטוף הובילה להפעלת כוח בלתי מידתית או בלתי מרוסנת.

“כלל הטענות בעניין אירועים במהלך הקרב בהם לפי הנטען נפגעו אזרחים בלתי מעורבים נבחנו ביסודיות ובאופן מקצועי. הבדיקה לא העלתה חשד המצדיק פתיחה בחקירה פלילית”, סיכם הפרקליט הצבאי הראשי.

מצה”ל נמסר כי הקרב ברפיח נבדק על ידי שלושה צוותי תחקור בראשות קציני מילואים בדרגת תת-אלוף, שהורכבו ממומחים במקצועות הצבאיים הרלוונטיים. במסגרת הבדיקה נאספו מאות רבות של מסמכים, סרטים, הקלטות קשר וחומרים מודיעיניים, ונערכו פעולות רבות שתכליתן לנתח כל היבט הקשור לקרב בכללותו ולאירועים פרטניים במסגרתו.

מהבדיקה עלה, כי בעקבות הפרת הפסקת האש על-ידי החמאס והריגתם של רס”ן בניה שראל הי”ד ושל סמ”ר ליאל גדעוני הי”ד וחטיפתו של סגן גולדין הי”ד, התחדשה הלחימה במרחב והתפתח קרב שכלל כניסה של כוחות קרקעיים בהיקף גדול ולחימה בעצימות גבוהה, תקיפות לסיוע והגנה על הכוחות המתמרנים, תקיפה של מחבלים מארגוני הטרור הפלסטינים ומטרות צבאיות במרחב העיר רפיח, באש ארטילרית, במרגמות, ובאש מן האוויר.

במהלך הקרב הרגו כוחות צה”ל לפחות 42 מחבלים. בנוסף, מבחינה של כלל הטענות שהועלו, אפשר שנהרגו באופן לא מכוון עד כ-70 אזרחים, כתוצאה מתקיפה של מטרות צבאיות ומחבלים.

על מאות האירועים החריגים הנוספים שלכאורה אירעו בצוק איתן, ועליהם קיבל צה”ל טענות ועדויות, נמסר מהצבא: “בדיקת האירועים מצויה בשלב מתקדם. מבין 31 חקירות מצ”ח שנפתחו, נותרו שתי חקירות שהטיפול בהן טרם הסתיים. בנוסף, מבין 220 אירועים שהופנו לבחינת מנגנון התחקור המטכ”לי, נותרו עשרות בודדות של אירועים שהטיפול בהם טרם הסתיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות