מתכננים מנגל במדורת ל”ג בעומר? כך תשמרו על כיבוד איכותי ובריאותי

משפחות רבות מנצלות את יום ל"ג בעומר להבעיר מדורה, כשלצידה מוגש כיבוד לא ממש בריא • מה עושים כדי לשמור על הבריאות ועל התזונה הנכונה? • קבלו שבעה טיפים של עינת מזור-בקר, הדיאטנית הקלינית במרכז DMC לטיפול בסכרת
תמי גיל
י"ז אייר התשע"ח / 02.05.2018 15:37

• תחילה, אפשר להציע למארגני המדורה לארגן השנה כיבוד איכותי יותר, כמו למשל: פלטות של מקלוני ירקות, קלחי תירס, אבטיח ומלון חתוכים, כריכונים עם חומוס או גבינות.

• זריקת תפוח אדמה למדורה: תפוח האדמה הוא צמח השייך למשפחת הסולניים (בדומה לעגבנייה ולחציל) והחלק הנאכל שלו הוא למעשה פקעת (גבעול תת קרקעי). תפו”א הוא מקור עשיר לאשלגן, ויטמיני B, והוא אף מכיל כמות מסוימת של ויטמין C.

מבחינה תזונתית, תפוח האדמה שייך למשפחת הפחמימות ו-100 גרם שלו מכילים בין 17-20 גרם פחמימות. לשם השוואה, בפרוסת לחם לא קל (מכל סוג) יש כ-15 גרם פחמימות.

בנוסף, בקרב חלק מן האנשים, תפו”א “יתהדר” באינדקס גליקמי גבוה, כלומר, הוא יתפרק בקצב מהיר יחסית לסוכר, כך שרמת הסוכר בדם בעקבות אכילתו עלולה להעלות באופן חד ומהיר.

טוב לדעת – לתפו”א מבושל אינדקס גבוה יותר בהשוואה לתפו”א אפוי. בקרב חלק מן האנשים, לבטטה יהיה אינדקס גליקמי נמוך יותר בהשוואה לתפו”א בכל צורות הכנתו.

במידה ותשטפו היטב את קליפת תפוח האדמה, ניתן לאכול גם את קליפתו, דבר המקנה רווח מבחינת תכולת הוויטמינים והפחחת האינדקס הגליקמי.

כיוון שעבור חלק מן הילדים והמבוגרים הסוכרתיים תפו”א יעלה משמעותית את רמת הסוכר בדם, מי שמכיר זאת על עצמו מומלץ שיאכל אותם במידה, יזריק עליהם אינסולין לפי היחס האישי שלו ובנוסף, ישלב שומן (שמן זית / שקדים / אגוזים / אבוקדו / טחינה) במקביל לאכילת תפוח האדמה, כך רמת הסוכר תעלה באופן מתון יותר.

•  בנוסף, ניתן לזרוק למדורה חצילים שלמים (המכילים מעט מאוד פחמימות) קולורבי או ארטישוק ירושלמי עטופים בנייר כסף כיוון שקיים סיכוי שיתרמו פחות לעלייה ברמות הסוכר.

• מבחינה בריאותית חשוב לזכור כי לא מומלץ לאכול אוכל “שרוף”, כיוון שמכיל חומרים אשר אינם ידידותיים לבריאות, ובנוסף האוכל גם סופג עשן בכמות גדולה אשר מזיק גם הוא.

• מרשמלו על האש – מומלץ לקרבו לאש למספר שניות רק על מנת לקבל את האפקט של הצלייה ולא לשרוף אותו. חשוב לזכור כי מרשמלו, למרות היותו רך, עלול להיתקע כגוש אחד בגרון ולגרום לחנק (גם עבור ילדים גדולים).

חשוב להזכיר לילדים ללעוס מספר פעמים את המרשמלו טרם אכילתו. המרשמלו מורכב בעיקרו מסוכר לבן, בתוספת עמילן, חומרי טעם וצבעי מאכל. 5 יחידות מרשמלו יתרמו כ-70 קלוריות וכ-15 גרם פחמימות בדומה לפרוסת לחם.

• כאשר המדורה נמשכת מספר רב של שעות לתוך הלילה ניתן להכין סירי פויקה המכילים קטניות וירקות כמו קישואים, דלעת, בצל ושום. ארוחת פויקה שאינה מכילה תפ”א ובטטה, בסבירות רבה, תתרום לעלייה מתונה יחסית ברמת הסוכר.

• עבור ציבור הסוכרתיים: כבכל אירוע בו נמצאים מספר שעות מחוץ לבית, מזריקי אינסולין חייבים להתארגן מראש עם ציוד למקרה של היפוגליקמיה ומכשיר למדידת סוכר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות