‘להרביץ לילד?’ מכתב היסטורי חושף את דעת רבי נחמן על הכאת ילדים

המכתב שנחשף עוסק בהכאת הבנים במשנתו של רבי נחמן מברסלב, והוא מביא על כך שמועה ששמע מאביו רבי נחמן מטולטשין, ששמע מרבי נתן מברסלב בשם רבי נחמן • המכתב, ששוויו מוערך באלפי דולרים, יועמד למכירה פומבית אחרי פסח, בבית המכירות הפומביות קדם בירושלים
יוסף גרינבוים
י"ז ניסן התשע"ח / 02.04.2018 02:57

בימים האחרונים נחשף מכתבו של רבי אברהם בן נחמן מטולטשין, שהיה תלמידו הגדול של רבי נתן מברסלב הידוע בכינויו “המוהרנ”ת” – ממשיך דרכו של רבי נחמן מברסלב ומפיץ תורתו המרכזי.

במכתב מציין רבי אברהם את דעתו של רבי נחמן מברסלב על הכאת הבנים, והחשש למצב של סכנה.

המכתב, ששוויו מוערך באלפי דולרים, יועמד למכירה פומבית אחרי פסח, בבית המכירות הפומביות קדם בירושלים.

המכתב שנחשף עוסק בעניין הכאת הבנים במשנתו של רבי נחמן מברסלב, והוא מביא על כך שמועה ששמע מאביו רבי נחמן מטולטשין, ששמע מרבי נתן מברסלב בשם רבי נחמן: “שמעתי מאבי ששמע ממורנ”ת, שמאד הקפיד רבינו ז”ל על הכאת הבנים כי יש בזה סכנה, ובלשון תמי’ה אמר פ”א רבינו למורנ”ת: א קינד שלאגט מען…” (=לילד מרביצים?!).

בהמשך הדברים הוא מביא מקור לדברי רבי נחמן, מדברי הגמרא שאמרה שאין להכות את הילד רק ברצועת הנעל, שאין בה סכנה.

ראוי לציין כי הכאת ילדים נחשבה לדבר מקובל ונפוץ בכל העולם עד סוף המאה ה-19.

החוק הראשון נגד הכאת ילדים בבתי הספר נחקק בבריטניה רק בשנת 1987. רבי נחמן מברסלב שחי במאה ה-18 הביא עמו, אם כן, השקפה נדירה ומתקדמת בעצם העובדה שהוא מבקר את המעשה של הכאת ילד ומחווה דעה שיש בה הסתייגות מהתופעה.

רבי אברהם הלוי חזן (תר”ט-תרע”ח) היה מגדולי המנהיגים של חסידות ברסלב בחו”ל ובירושלים, ומחבר ספרים רבים בתורת ברסלב. הוא בנו של רבי נחמן מטולטשין, שהיה גדול תלמידיו של רבי נתן מברסלב.

בשנת תרנ”ד עלה רבי אברהם לירושלים, אך נסע מדי תקופה לאומן שבאוקראינה.

בתקופת מלחמת העולם הראשונה נסע לאומן,ונפטר ונקבר שם.

מספריו: “כוכבי אור”, “ביאור הליקוטים”, “סיפורים נפלאים”, “ימי התלאות”, ועוד.

מכתב, רבי נחמן

צילום: בית המכירות הפומביות קדם

רבי אברהם היה ממעתיקי השמועה של תורת ברסלב. ספריו הנם מהמקורות החשובים ל’תורה שבעל-פה’ של תורת ברסלב, ובכתביו הוא מביא רבות את דברי אביו.

‘מגילת הסתרים’ הנודעת של רבי נחמן מברסלב אותה קיבל מאביו רבי נחמן מטולטשין, עברה אף היא דרכו, והוא אשר מסרה לתלמידו רבי אייזיק מאומן.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות קדם: “מדובר בפריט היסטורי נדיר בעל ערך יוצא דופן שהתגלגל לידינו. גישתו החד משמעית של רבי נחמן ברסלב כפי שמשתקפת מהכתוב מאירה באור חדש את ההשקפה היהודית ההיסטורית בנוגע לסוגיה של הכאת ילדים לצורך חינוך. כיום, הכאה נתפסת כמובן כלא-לגיטימית אך בעבר היא נחשבה לגיטימית מאוד, והאמירה של רבי נחמן בעניין מרתקת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רבינו....
    03/04/2018 05:10
    חנוש
  1. מתגעגעים….