ג’ובים ומיליונים: תחקיר חשף איך פועלת תעשיית השחיתות של דנון

תחקיר של עמית סגל בחדשות 2: כך הקים השגריר באו"ם, במסווה של פעילות ציונית, מנגנון לחלוקת משכורות ותפקידים לפעילי ליכוד וקרוביהם - בתמורה לתמיכה • תכתובות והקלטות חושפות איך זה עובד • דנון: לא הותרתם זמן ראוי להגשת תגובה שהייתה מוכיחה שבפעילותי לא נפל רבב
חרדים 10
ט' כסלו התשע"ח / 27.11.2017 21:40

לא סתם מגיעים מעמדה של כמעט קוריוז בליכוד להיות ח”כ, סגן שר הביטחון, שר ועכשיו שגריר באו”ם. זה קורה עם הרבה מוטיבציה ובמקרה של דני דנון –  גם הרבה כספי ציבור.

בתחקיר ששידר הערב (שני) הפרשן הפוליטי של חדשות 2, עמית סגל, בסיוע חברת המערכת יעל אוסטרייכר, מספרים הקלטות ומיילים כיצד דנון הפך בתוך שנים בודדות ממי שניצח בקושי את טל ברודי בפריימריז – ל’מלך’ של הליכוד.

דנון עמד שנים בראש הליכוד העולמי, תפקיד עם השפעה עצומה על מינויים ותקציבים במוסדות הלאומיים. הוא מגלה עניין מיוחד בגוף קטן, המועצה הציונית, ובמיוחד בעמותה נשכחת שלה בשם “עושים ציונות”.

לפני שש שנים דנון העמיד בראשה את מקורבו, יעקב חגואל.

שימו לב מה קורה אז:

ב-2011 קק”ל, שגם בה יש לדנון השפעה רבה, נותנת לעמותה אפס שקלים בדיוק. אבל פתאום סכומים אדירים, כולם כספי ציבור ותרומות, מתחילים לזרום מקק”ל לעמותת ‘עושים ציונות’.
ב-2012 כמעט שני מיליון.
ב-2013 למעלה מ-7 מיליון.
ב-2014 חמישה עשר מיליון שקל.

מספר העובדים שלה, שעמד על 30 בלבד מזנק לכמעט 200.

מיהם? ומאיפה באו? והאם הכסף משמש רק לפעילות כחול-לבן?

תחת הכותרת הציונית החשובה מקימים דנון וחגואל בעמותה מערך עצום, בשכר, של פעילי ליכוד כדי שיעזרו לו ביום פקודה. רשמית הוא קרוי מיזם ‘אשכולות’ להפצת ציונות ברחבי הארץ. בפועל, מדובר בתעשייה שמסדרת כבר שנים עד היום השלמת הכנסה של אלפי שקלים בחודש ליותר ממאה פעילי ליכוד, ראשי סניפים, קרוביהם, ומקורביהם.

העסקה ברורה: תן תמיכה, קבל משרה בתור רכז אשכולות.

דור חרל”פ, חבר מרכז ליכוד מפת בשיחה עם חדשות 2:

שאלה: זה פיקטיבי או לא פיקטיבי הפעילות הציונית?

תשובה:  ברור שזה פיקטיבי. כי לא מדדו אותך על זה.

שאלה: אלא רק על דני דנון?

תשובה: כן כן כן.

דנון מעביר בקביעות לעמותה הוראות מדוקדקות – לאיזה ליכודניק לסדר הפעם ג’וב בשכר. בתכתובות שנמצאו במחשבי המוסדות הלאומיים עם ההנחיות של דנון נכתב:

מעלה אדומים – לבקש שם מדודי אמסלם
חולון – אולי צריך נציג גרוזיני?
קרית גת – הבת של מגידיש

שירן מגידיש, בתו של חבר מרכז מקרית גת בשיחה עם חדשות 2: “איך התגלגלת לזה, ש- איך התחלתי? אבא שלי הוא פעיל ליכוד והם מכירים אותו אז הם פנו אלי”.

נעמה ביטון, בתו של ראש עיריית דימונה בשיחה עם חדשות 2: “זה לא הרבה עבודה, זה פעם בשבוע”.

מושיק מרציאנו, בנו של יו”ר סניף הליכוד במודיעין, בשיחה עם חדשות 2: “יוצא בערך שעתיים (עבודה) בחודש. ממש ככה”.

שאלה: אתה הבן של היו”ר לא?

תשובה: “כן אבל אין שום קשר”.

לרוב לא מדובר בעבודה קשה מדי למען הציונות.

מ’, חבר ליכוד מהצפון בשיחה עם חדשות 2: “יש חודשים שאת עושה כסף חאווה על הדרך. בגדול כמעט לא עשיתי כלום, סתם עשיתי העתק הדבק על כל דבר שעשיתי וקיבלתי את הכסף”.

בשיטה הזו שולמו משכורות במשך שנים ליותר ממאה פעילי ליכוד ובני משפחותיהם. אבל זה לא מתן בסתר, מתישהו דני דנון רוצה תמורה.

שמעון אסולין, חבר מרכז ליכוד מאשקלון: “ברובם זה חבר’ה שיש להם קרבה מסוימת לדני ואוהבים את דני, ורוצים שדני יסתדר. והוא נותן להם עזרה, אלה בדרך כלל חברי מרכז או חברי סניפים או יש איזה בן שלומד באוניברסיטה. הוא (דני) נותן להם את זה ומצפה שיעזרו לו בהמשך”.

דנון ואנשיו במועצה הציונית רוצים מהפעילים עבודה פוליטית בבחירות בליכוד.

דור חרל”פ, חבר מרכז ליכוד מפ”ת: “אני הבאתי סיוע בדברים אחרים, חתימות, לחץ על חברי מזכירות, סיוע במרכז בהצבעות במרכז. היה אז האירוע של ליברמן שרצו לא לאפשר את זה שהמפלגות יילכו ביחד, אז ארגנתי 300-400 חתימות… אתה מצופה לעזור למערכת. להביא את החברים שלך להכיר אותם לדני”.

מי שמצטיין, לכאורה, מקבל הבטחות למשרה שווה יותר, וכסף גם למקורבים.

כך אומר הרכז לענייני קווקזים במועצה הציונית, אלחנן רזיאל, לחדשות 2: “אני שלוש קדנציות עשיתי איתו בפריימריז, אני אחראי על מעל אלף חברי ליכוד. ב-2014, מתי שהוא עשה מלחמה (בפריימריז) הם אומרים: בשביל דני, אם אתה עושה עוד 150 חברי ליכוד חדשים אנחנו נותנים לך (מינוי כראש) מחלקת מדינות מוסלמיות ודוברי טורקית ונותנים לך ארבעה רכזים (בתשלום). הסכמתי”.

לצד הגזר, יש גם מקל: פעילי ליכוד מעידים כי מי שלא מספק תוצאות פוליטיות או מעז לתמוך במועמד אחר – מסולק מתפקידו.

כשדני דנון עומד בפני מבחן פוליטי, עמותת ‘עושים ציונות’ שממומנת מכספי ציבור הופכת למטה בחירות לכל דבר ועניין, שקרוי על ידי דנון “צוות חגואל”.

ביולי 2013 נערכה במרכז הליכוד הצבעה חשובה לדנון, וכל בכירי העמותה עזבו את הפעילות הציונית כדי להפוך לטלפנים של דנון.

הנה מייל מאייל אטיאס לחבריו בעמותה:

“שלום חברים, יש לעשות טלפונים למחר. יש חלוקה לפי צבעים. תגידו להם ‘לכו להצביע’. בהצלחה בשם האומות המאוחדות, תל חי”.

שנה אחר כך דנון מפוטר מתפקידו כסגן שר הביטחון, והוא מארגן כינוס מרכז באשקלון, ממש באותו ערב שבו אויבו דאז נתניהו מקיים הרמת כוסית. זה מפגן כוח מכריע לדנון, והמועצה הציונית שוב מגוייסת כולה.

“כרגיל”, כותב יועץ דנון, “כל אחד יקבל טבלת שיחות אישית לטיפולו. ופה תסריט השיחה – נעשו כמה נסיונות לתאם תאריך עם ראש הממשלה – אך כל הניסיונות נכשלו”.

והנה עוד תהיות: צלי זייטמן הוא היועץ האסטרטגי של דני דנון. הפלא ופלא, אותו זייטמן הוא גם היועץ האסטרטגי של עמותת ‘עושים ציונות’. בשנתיים בלבד הוא קיבל ממנה חצי מיליון שקל.

תגידו צירוף מקרים? אולי.

הנה עוד אחד: משרד הפרסום גל אורן הולך שנים עם דני דנון, הוא הפיק לו את הכינוסים הגדולים והמושקעים שהוא ידוע בהם, והפיק את פרסומיו בפריימריז על ראשות הליכוד של 2014.

הפלא ופלא, גל אורן הוא גם משרד הפרסום והייעוץ האסטרטגי של עמותת ‘עושים ציונות’. ב-2013 620 אלף שקל, וב-2014, שנת הפריימריז בליכוד, הסכום מזנק לכמעט שני מיליון שקלים.

על מה הלך הכסף? שאלה טובה.

הנה דו”ח טרי טרי של מבקר הפנים: “נמצא שהעמותה ביצעה מספר התקשרויות המשך עם חברת גל אורן לטובת הפקות אירועים בסכומים של מאות אלפי שקלים, ללא קבלת הצעות מחיר נוספות וללא תיעוד הנסיבות. הדבר אינו תקין”.

אם פעילים של דני דנון מקבלים על כך כסף של המוסדות הציוניים, האם ייתכן שגם הוצאות הפרסום והדוברות שלו סובסדו בין השאר על ידי הכסף שלנו?

בקיץ הקרוב ישוב דנון מתפקידו הדיפלומטי לארץ. בארץ ימתינו לו עשרות פעילים אסירי תודה עם השלמת הכנסה שסידר להם ועמותה אחת שאמורה לדאוג לציונות אבל במקביל עושה לו פריימריז במיליונים – בניגוד לחוק, והכל כמובן על חשבוננו.

חדשות 2 פנו כבר לפני ארבעה ימים לדני דנון כדי לבקש את תגובתו לכתבה – וגם דחו את שידורה ביממה, לבקשתו.

הערב בחר דנון למסור את התגובה הבאה: “לצערנו הרב בחרתם להתעלם מפנייתנו בלי להותיר זמן ראוי להגשת תגובה שהייתה סותרת את הטענות ומוכיחה שבפעילותי לא נפל רבב. אופן הצגת השאלות מוכיח על עריכה מגמתית וניסיון להוציא דיבה. אני פועל כבר למעלה מעשרים שנה בחזית ההסברה וביתר שאת כשגריר באו”ם. מחר משלחת ישראל בהובלתי תציין שבעים שנה לכ”ט בנובמבר באירוע היסטורי בניו יורק”.

מהמועצה הציונית נמסר: “הטענות בכתבה מופרכות וחסרות שחר. אנשי המועצה ממלאים את תפקידם על בסיס ערכי הציונות, אהבת הארץ ותרומה למדינה. אין חולק על כך כי בשנים האחרונות המועצה מובילה תנופת עשייה אדירה וזוכה על כך להערכה מכל הקשת הפוליטית. הכתבה מתעלמת מכל המוסדות אשר בראשם עומדים נציגי תנועת העבודה, מרצ, הבית היהודי ועוד. הימים בהם נדרש פנקס אדום להיות חבר במוסדות הלאומיים חלפו מהעולם. במועצה עובדים בעלי השקפות פוליטיות שונות משמאל ומימין”.

צלי זייטמן מסר: “ביצעתי עבור המועצה הציונית עבודה מקצועית רבה, שבמסגרתה הנחתי תשתית לפעולות ציוניות אדירות ועל זה קיבלתי את כספי. לא קיבלתי אפילו אגורה אחת שאינה מגיעה לי כדין”.

מפרסום גל אורן נמסר: “אין קשר בין הפעילות בפריימריז של דני דנון לבין שירותים אחרים שאנחנו גאים להעניק למאות לקוחות, ובהם גם מיזמים ערכיים של המועצה הציונית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות