כשיעקב ליצמן וגליק התווכחו: מה מחלקים בחורים מאורסים בישיבות?

שר הבריאות זעם במליאה על האשמות נגדו כביכול הוא תומך בעישון: "אני בעד? זה 'פייק ניוז'. בגור בכלל אסור לעשן. אני נגד עישון. נקודה. ואני אעשה הכול כדי לצמצם את העישון" • ח"כ גליק: "איך ראשי הישיבות מאפשרים חלוקת סיגריות, האם מישהו היה שותק אם היו מחלקים חזיר?" • ליצמן: "לא מחלקים סיגריות, מחלקים שוקולדים"
יוני גרין
י"ג סיון התשע"ז / 07.06.2017 19:13

האם שר הבריאות יעקב ליצמן תומך בעישון סיגריות? בדיון סוער שנערך היום (רביעי) בכנסת תקף השר ליצמן את האשמות שהופנו כלפיו, כאילו הוא תומך בעישון – והתייחס לדו”ח העישון שפורסם בימים האחרונים.

על פי הדו”ח, שיעור המעשנים בישראל עלה בשנת 2016 ב-13.6% והגיע לשיא חדש של 22.5% מהאוכלוסיה – 1.2 מיליון מעשנים.

עוד עלה מן הדו”ח, כי ישראל ממוקמת במקום ה-28 מבין 35 מדינות במדד יישום מדיניות למאבק בעישון , וכי 8,000 ישראלים מתים בשנה מעישון, עשירית מהם מעישון פאסיבי.

במסגרת דיון במליאת הכנסת, דרשו חברי הכנסת יהודה גליק ויעל גרמן כי תופעל מלחמה מאסיבית בעישון. גליק אף ציין כי בישיבות נוהגים לעשן: “האם הרבנים שעומדים בראשי הישיבות יכולים לומר ‘ידינו  לא פשכו את הדם’, כשאנחנו רואים בכל החתונות שלבחורי ישיבה מחלקים סיגריות? האם מישהו היה שותק אם היו מחלקים בשר חזיר בחתונות?”

השר ליצמן עלה להשיב והבהיר כי הוא לא תומך בעישון: “אני נגד עישון. נקודה. ואני אעשה את הכול – עושה את הכול, אעשה את הכול ועשיתי את הכול – כדי לצמצם את העישון. אני חושב שעישון מזיק. כל הפייק ניוז הזה, מה שהם משדרים כל הזמן שאני בעד עישון – זה שטויות והבלים.

“ברוך השם, אני לא מעשן, משפחתי לא מעשנת. ואני יכול להגיד לכם שגם אם מה שיהודה גליק אמר, שכאילו בישיבות מעשנים, אדוני, בגור יש איסור מוחלט לעשן”.

בשלב הזה קטע אותו ח”כ גליק ואמר: “אתה לא שר הבריאות של גור, אתה שר הבריאות של כל הישיבות”.

על כך השיב ליצמן: “שמעתי, שמעתי, שמעתי. במוסדות החינוך זה אסור על-פי חוק. מה שמחלקים בחוץ – אני לא שולט. שאלת אותי על מדיניות, ואני אומר לך עובדה: לא מחלקים סיגריות, מחלקים שוקולדים. לא מחלקים סיגריות. ולכן, כל מה שאמרת זה לא רלוונטי, עם כל הכבוד”.

ביחס לדו”ח עצמו אמר ליצמן: “אני חייב להגיד לכם, הדוח הזה הודלף לעיתונות לפני שבכלל הביאו לי את זה. אני מוחה על זה במשרד הבריאות. יש לי הרבה הערות על הדוח הזה – לא מקצועי, חד-משמעי”.

לא מוכן לשים תמונות

השר התייחס לפתרונות שעלו כמו פרסום תמונות מחרידות על תוצאות העישון: “אני לא אשים, למשל, את התמונות. אני נגד לשים את התמונות ששמים בצ’ילה או באיזה מקום באוסטרליה או בניו זילנד, שיש תמונות מכוערות על הקופסאות. אני לא חושב ככה. מחר יגידו לי שאותן תמונות אני אעשה על סוכרת, על הסוכר, כי הסוכר גורם חלילה וחס ברגליים – אני לא רוצה להגיד לכם כל מיני דברים. אני לא אעשה את זה, יש לי את המדיניות שלי”.

ביחס להצעה כי מכירת מוצרי טבק תיאסר בדיוטי פרי אמר ליצמן: “אם ארצות הברית, בריטניה, צרפת, ייאסרו את העישון, את מכירת הסיגריות בדיוטי פרי – גם אני. אנחנו כמו כל העולם. אתה רוצה להשוות את מדינת ישראל לכל המדינות? אז גם אני רוצה”.

בשלב מסויים התעמת ליצמן עם חבר הכנסת רוזנטל שאמר: “אמרת שאני יזמתי את הכתבות נגדך”.

על כך השיב ליצמן: “אני לא בטוח שאמרתי שאתה הזמת אבל בהחלט היית מאחורי זה”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בחברון שוק הסגריות פורח
    07/06/2017 21:17
    פייק
  1. בישיבת חברון שוק הסגריות פורח. גם שוק החמצוצים. שוקולדים אין.

  2. אצלינו נהגו
    08/06/2017 15:05
    תורא לשמה
  3. לחלק סיגריות כל פעם שבחור מתארס, לחבר מהכיתה נהוג לתת 2-3 ולחבר טוב נותנים חפיסה.
    לא יודע מה נהגו בישיבות של ליצמן אבל אצלינו בישיבה, שהייתה כלל חסידית, בחורים מחסידות גור גם השתתפו ב’שמחה’ זו.

  4. ליצמן אחראי במחדליו למוות של מיליוני ישראלים. בושה וחרפה.
    08/06/2017 16:12
    משה
  5. 7000 ישראלים מתים כל שנה מעישון, והוא מסתחבק עם חברות הטבק. לכלא ומיד!!!

  6. כבוד הרב, הסר מאיתנו וילדנו גזרות השמד, עישון זה ביטול זמן וביטול גוף, עשה מעשה למען עתידנו כולנו, עזוב את המולך המרושע, נסתדר בלי הכסף שלהם
    10/06/2017 07:48
    נו באמת
  7. כבוד הרב, הסר מאיתנו וילדנו גזרות השמד, עישון זה ביטול זמן וביטול גוף, עשה מעשה למען עתידנו כולנו, עזוב את המולך המרושע, נסתדר בלי הכסף שלהם