עיצות ו’טיפים’: המדריך של הרבי מליובביץ’ זצ”ל למציאת שידוך

לא להיות בררנית, להקשיב להורים, לקחת פסק זמן בין הפגישות • סדרת ספרים חדשה, שבה שיחות, מכתבים וסיפורים אישיים של הרבי מלובביץ' זצ"ל, חושפת שלל עצות לרווקה היהודייה בדרך למציאת השידוך הנכסף • ויש גם טיפ חשוב במיוחד: לא להתחתן עם מישהו בשביל לשנות אותו
יוסף גרינבוים
י"ב אדר התשע"ז / 10.03.2017 11:08

אל תהיי בררנית, תתפייסי עם האקסים ותקשיבי להורים – אלו הם רק חלק מהעצות שנתן הרבי מלובביץ’ זצ”ל לבנות ונשים יהודיות שפנו אליו בבקשת ברכה ועצה, בדרכן למציאת שידוך.

בימים אלה מופצת בחנויות טרילוגיית ספרים, שבהם שיחות, מכתבים וסיפורים אישיים, שחושפים את יחסו של הרבי מלובביץ’ לנשים, בדרך שמעצימה אותן ומעניקה להן כוח.

בין הספרים שיצאו אפשר למצוא עצות של הרבי זצ”ל לאלפי הפונים אליו – לתקופת השידוכים.

על פי הספר, לרבי היו שמונה כללים מרכזיים – המוצגים על ידי יהודה שליזינגר בישראל היום: הראשון הוא “יגעת ומצאת תאמין” – אין תחליף לחיפוש עצמו. לצאת שוב ושוב לפגישות ולא להתייאש.

השני הוא “לצאת מהסרט”: בספר נטען כי “צעירים רבים ניזונים מפנטזיות ומדמיינים את הזוגיות שלהם כפסגה שלא בהכרח קיימת במציאות. אהבה והתאהבות הן דבר נבנה וצריך לחפש פרטנר לחיים”.

טיפ נוסף שמספק הרבי הוא לא להיות בררנית: “אי אפשר למצוא דבר שלם בתכלית עם כל המעלות… ואם הדברים העיקריים הם בסדר, נכון לוותר על עניינים טפלים שנראים או נדמים שאינם מתאימים”.

הצעה מפתיעה נוספת של הרבי היא להתפייס עם האקסים. כשנשאל לא אחת, השיב הרבי כי ייתכן שהעיכוב הארוך במציאת החתן המיועד מקורו במערכת יחסים או שידוך שנגמר בצורה מכוערת. הרבי הציע להקפיד על כך שכל קשר שבא לסיומו ייגמר בצורה מכובדת ונעימה בלי להותיר כעסים ומשקעים.

הצעה נוספת היא להקשיב להורים, לתת חשיבות לשיקול דעתם וליכולת השיפוט של ההורים, שגידלו את ילדיהם עד לגיל הבגרות ויודעים מה טוב עבורם.

הרבי מדגיש טיפ חשוב במיוחד: לא להתחתן עם מישהו בשביל לשנות אותו.

בספר מודגש כי על אף רצונן הכן והטוב של בחורות “לעזור” לבחורים להתקדם בחיים ולשנותם, הרבי התנגד לחתונה כאשר היא מבוססת על הפוטנציאל הגלום באדם, אלא על כל אישה לראות את בן הזוג הקיים כפי שהוא עכשיו ולחשוב אם הוא טוב עבורה על כל מעלותיו וחסרונותיו.

עוד ממליץ הרבי לא לגרור רגליים. לדבריו, “לא טוב להיות במערכת יחסים במשך תקופה ארוכה ללא תכלית. יש להיפגש למטרות חתונה רק לאחר ששני בני הזוג הגיעו למסקנה שהם בשלים להקים בית”.

הצעה מפתיעה – לקחת פסק זמן בדייטים.

על פי הספר, הרב הציע שכדאי שבמשך פרק זמן לא ייפגשו זה עם זה, והפסקה זו תבליט את הרגש הפנימי – האם לחיוב או בשלילה.

חיה ולס, המוציאה לאור של הספר, אמרה ל’ישראל היום’: “במהלך כל הדרך אפשר לראות כיצד הרבי מלובביץ’ התייחס בצורה מיוחדת לנשים שאין דומה לה בעולם החסידות. היה לו יחס מעצים לנשים. פמיניזם כשר”.

לדבריה, “הדבר הכי מיוחד בטיפים שנתן הרב, מלבד העובדה שהם ניתנו לפני יותר מחצי יובל והם נכונים ורלוונטיים גם היום, הוא העובדה שהרבי הורה לחסידיו לשלב בין הרגש והשכל.

“תקופת השידוכים היא תקופה מבלבלת, הרבי הדריך מצד אחד להפעיל שיקול דעת ולא לתת לרגשות להשתלט, ומצד שני לתת לרגשות גם לפעול ולא רק על פי שיקול דעת קר. בהכוונה שלו היה משהו גאוני שידע לשלב ולאזן בין הצדדים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות