סופית: מובילי נפטר לא יורשו למכור מוצרים ושירותים נוספים למשפחה

לפי החוק החדש, חובה על מי שעוסק בהעברת נפטר ואינו בעל רישיון לעסוק בקבורה, להודיע לאדם שעמו הוא מתקשר לשם העברת נפטר, כי הוא זכאי לקבל את שירות ההעברה ללא תשלום, מגוף שהוא בעל רישיון
יוני גרין
ו' כסלו התשע"ז / 06.12.2016 16:51

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שירותי הדת היהודיים של ח”כ מירב מיכאלי וקבוצת חברי כנסת.

לפי החוק החדש, נאסר על מי שעוסק בהעברת נפטרים למכור או להציע למכירה מוצר או שירות הקשורים בפטירה, אלא אם תנאי הרישיון מתירים לו לעשות כן.

בנוסף, חובה על מי שעוסק בהעברת נפטר ואינו בעל רישיון לעסוק בקבורה, להודיע לאדם שעמו הוא מתקשר לשם העברת נפטר, כי הוא זכאי לקבל את שירות ההעברה ללא תשלום, מגוף שהוא בעל רישיון.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: “חרף קביעתו החד-משמעית של החוק, כשיהודי נפטר שלא בבית החולים בשבת או בחג, זמנים בהם אין החברה קדישא עובדת, נאלצים הקרובים לשאת באופן פרטי בהוצאות הובלת הגופה, זאת ללא קבלת כל החזר מן המוסד לביטוח לאומי.. קיימות תופעות של פגיעה במשפחות נפטרים וניצול מצוקתן דווקא ברגע הפרידה מהיקר להן.

“האילוץ לשלם באופן פרטי עבור שירות דת חינמי, מטיל הוצאה כספית מכבידה על קרוביו של הנפטר ברגעיהם הקשים ביותר, וחותר תחת תכלית החוק – לפטור את מי שמתו מוטל לפניו מעיסוק בסידורים הכרוכים בלוויית המת ומתשלום הוצאות הקבורה, כך שיוכל לפנות את זמנו ומחשבתו ולעסוק באבלו, למנוע את ניצול משפחת הנפטר בשעתה הקשה וכן להבטיח כי הלוויה, הקבורה ואחזקת בית העלמין יעשו ברמה הנדרשת.

“לפיכך מוצע שנותן שירות ההובלה לא יוכל לגבות תשלום כלשהו בגין הובלת הנפטר ממשפחת הנפטר או מכל גורם אחר שאינו בעל הרישיון שבבית העלמין שבניהולו נקבר הנפטר, וכן שנותן שירות ההובלה לא היתנה את מתן שירות הובלת הנפטר ברכישת כל שירות אחר”.

ח”כ מיכאלי: ״זו חובתה של המדינה לממן את העלויות האלו. הפתרון הזה יבטיח את הזכות הבסיסית של כל אזרחית ואזרח ברגע הנורא הזה שבו נפטר מישהו בבית – לקבל טיפול ראוי מהמדינה. התיקון הזה סוגר פתח לניצול משפחות ברגעיהן הקשים ביותר ואני מודה לכל הגורמים שהתגייסו כדי לפתור את הבעיה. בקרוב נשלים את פתרון הבעיה ויכנס לתוקף פינוי הנפטר מהבית ללא תשלום״.

 בקריאה שלישית תמכו 82 ללא מתנגדים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות