‘תחקיר המוהלים’ • השימוע למוהל הרב אליהו אסולין יתקיים ביום א’

הרב אליהו אסולין מחדרה, מוהל בעל ותק של 33 שנים, שתועד ב'תחקיר המוהלים' של אוריה אלקיים מתאגיד 'כאן' אומר על יוצאי אתיופיה ש"הם בשר תותחים" - זומן לשימוע • מחלקת הבריתות ברבנות הראשית החליטה, בשיתוף עם היועץ המשפטי לרבנות הראשית: ישיבה של הוועדה לפיקוח על המוהלים - כדי לקבל החלטה בעניינו של המוהל
יוסף גרינבוים
כ"ח חשון התשע"ז / 29.11.2016 16:39

בעקבות ‘תחקיר המוהלים’ של העיתונאי אוריה אלקיים מתאגיד ‘כאן’, שפורסם אמש ועורר סערה ציבורית גדולה, החליטה מחלקת בריתות ברבנות הראשית בישיבתה הבוקר (שלישי), בשיתוף היועץ המשפטי לרבנות הראשית לקיים ישיבה של הוועדה לפיקוח על המוהלים לקבלת החלטה בעניינו של המוהל.

בהודעת הרבנות נאמר, כי “מנכ”ל הרבנות הראשית משה דגן הנחה את הגורמים המתאימים לקיים את הישיבה בהקדם האפשרי”.

לחרדים 10 נודע, כי השימוע יתקיים ביום ראשון הקרוב.

מהתחקיר של חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי ‘כאן’  עולה, כי מתנהל בארץ שוק פרוץ ולא מפוקח בו לוקחים חלק מאכערים שמתווכים בין משפחות קשות יום לרבנים שמעוניינים לשלוח את תלמידיהם הלא מנוסים דווקא לאוכלוסיות חלשות, בהן גם עובדים זרים, מבלי לגלות להן כי המוהל שמצע את הברית הוא חסר הכשרה מינימלית.

בתחקיר שמע הרב אליהו אסולין מחדרה, מוהל מומחה בעל ותק של 33 שנים בשיחה עם התחקירן: “בשבוע הבא אתה עושה כרטיס ביקור שלך: ‘מוהל’, ואתה מחלק בגני ילדים ובטיפות חלב, שיידעו שאתה מוהל. אני שם לך תעודה ברבנות הראשית, אני כבר מקדם אותך שנה, אבל אתה לא מראה אותה לאף אחד. זה רק בשביל שזה יקדם אותך ברבנות”.

הרב אסולין סיפר לו כי את ה’התנסויות’ בעריכת ברית מילה, יבצע המתלמד על תינוקות מאוכלוסיות חלשות: “אבל למה הרב לקח אותי לפיליפינים? לאלה הפיליפינים?”, שאל התחקירן – ואסולין השיב: “למה אלה, אין להם אבא, אין להם אמא, אז מה שתעשה – אין שום בעיה. הבנת? גם אם תחתוך עקום, לא יגידו לך כלום, כי הם לא מבינים כלום. אתה הבנת?”

לפי התחקיר, תמורת 11 אלף דולר מתחיל תחקירן ‘כאן’ מסלול מהיר בדרך להיות מוהל מוסמך. “למה שמישהו ייקח אותי בכלל? אני תלמיד”, תוהה שוב התחקירן – והמוהל משיב: “הם אתיופים, אתה עושה לאתיופים. הם לא מבינים מי נגד מי, אל תדאג, את זה תשאיר לי”. והרב המשיך: “יש את האתיופים הרגילים ויש גם סודנים, יותר גרועים. הם שחורים כמו כושים”.

בתיעוד נראה המוהל מציע למתלמד הטרי להתלוות אליו למשפחה ממוצא אריתראי. התחקירן אינו מוכן לבצע את ההליך מבלי שהתנסה בו מעולם, והמוהל מבצע את הברית  בעצמו – ומסביר בהמשך: “למה כולם באים אליהם? כי שם אתה לומד. זה בשר תותחים, כמו שאומרים”.

הרב אליהו אסולין כבר ‘כיכב’ בעבר  גם בכתבתה של יאיר שרקי ששודרה בחדשות 2 לפני כשנה וחצי. השיטה הייתה אז אותה שיטה. אז נחשף כי ההורים גילו שהילד לא הפסיק לדמם לאחר המילה, כי מי שביצע את הברית היה מתלמד במקומו של הרב אסולין.

מאז, כך נראה בתחקיר ‘כאן’, שכלל הרב אסולין את השיטה.

הרב אליהו אסולין מסר בתגובה לחדשות 2: “מדובר בקלטת מבושלת, חתוכה וערוכה שהוזמנה על ידי גורמים פוליטיים בחדרה המבקשים לפגוע במפעל חיים של 35 שנה. לא אתייחס לאסופת רכילויות והשמצות שבוימו ביד גסה לצורך הכתבה. זכיתי למול אלפי ילדים מהעדה האתיופית ואני רואה בזאת שליחות קודש. אמשיך להקדיש את חיי לציבור”.

יושב ראש איגוד המוהלים בישראל, הרב חיים מילר, הגיב היום  בגלי צה”ל על התחקיר: “זה נפל עלי בהפתעה גמורה. הרב אליהו אסולין יוזמן לשימוע ואם הכל נכון בתחקיר – זה יכול לעלות לו ברישיון”.

הרב מילר חשף בשיחה: “כרגע יש שני מוהלים שלקחנו להם את הרישיון בגלל דברים כאלה”.

לטענתו, החרמת הרישיון נבעה מהזמנת מלמדים לברית מבלי יידוע הורי הפעוט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עשות עוול
    30/11/2016 09:06
    ברברקוביץ מנדל
  1. הרב אסולין אתה לא חייב לבוא לשימוע, כי אתה לא עובד הרבנות ואין לך דין של עובד ומעביד, ולרבנות אין זכות לעשות לך שימוע. אלא מאי הם עושים זאת לפרסומי ניסא להראות לעולם כי הם עושים דבר מה. לא תגיע כי כולם נגדך שם.