פצוע פוליטית, אבל נושך: טראמפ יפול בנוק אאוט או יקום מהקרשים?

הלילה ייערך בסנט לואיס העימות השני בין שני המתמודדים העיקריים לנשיאות ארה"ב • טראמפ מגיע לעימות כשמצבו הפוליטי נמצא במצב הגרוע ביותר מאז החל את המרוץ • קלינטון, מצדה, חייבת להנחית מכת מחץ, כדי למנוע מיריבה לשוב אל המשחק • דיווחים, פרשנויות, סקרים וניתוחים לקראת העימות הגורלי, אשר עשוי להכריע את המרוץ לנשיאות
נחמן גור, חרדים 10
ח' תשרי התשע"ז / 10.10.2016 00:15

ברוב מערכות הבחירות לנשיאות ארצות הברית, החלק המסקרן והמותח ביותר הוא העימות הראשון בין שני המועמדים המובילים. לאחריו, מידת העניין פוחתת מעט, משום שהציבור כבר ראה את זירת הקרב – ומסיים לגבש את עמדתו.

אבל מערכת הבחירות המטורללת של 2016 אינה דומה לאף אחת מקודמותיה, בשום צורה – כולל הנושא הזה.

נדמה, שלמרות שהעימות הראשון בין הילארי קלינטון, מועמדת המפלגה הדמוקרטית, לדונלד טראמפ, מועמד המפלגה הרפובליקנית, שבר שיא היסטורי של צפייה בשידור חי, העימות השני ביניהם יהיה גורלי ודרמטי בהרבה.

הלילה ב-4:00 לפי שעון ישראל, יתעמתו שוב שני היריבים המרים באוניברסיטת וושינגטון שבסנט לואיס, בירת מדינת מיזורי.

פחות מחודש לבחירות, דונלד טראמפ מגיע לעימות כשמצבו הפוליטי נמצא במצב הגרוע ביותר מאז החל את המרוץ שלו לנשיאות. אם לא יצליח להתרומם הערב ולהכות את יריבתו אפיים, הסיפור כנראה אבוד לחלוטין.

קלינטון, מצדה, חייבת להנחית על טראמפ את מכת המחץ, מפני שבמצב כזה שכבר אין לו מה להפסיד, הוא עלול לשבור את כל הכלים ולחשוף עליה פרטים מביכים מאוד.

אם היא לא תצליח להדוף את המתקפה באופן אפקטיבי, המרוץ שוב פתוח.

המשבר של טראמפ – מה פתאום קרה?

לאחר חודשים ארוכים של התמסרות וסיקור אובססיבי של המועמד הצבעוני, חלה התפכחות בקרב התקשורת הליברלית בארה”ב, אשר כעת מאשימה את עצמה בהעלאת קרנו של טראמפ, באמצעות הענקת חשיפה בלתי מוגבלת לכל פרובוקציה ואמירה שערורייתית שלו.

העיתונים החשובים בארצות הברית הפכו בשבועות האחרונים לכלבים נושכים, בשורה של חשיפות שניסו לגרום נזק לטראמפ.

בין היתר פרסם ‘הוול סטריט ז’ורנל’ כי טראמפ תרם מאות אלפי דולרים לתובעים ממשלתיים שבחנו את עסקיו; רשת סי אן אן חשפה סרטונים מביכים מאוד בהם הוא השתתף; ‘הניו יורק טיימס’ חשף לראשונה חלק מדו”חות המס של טראמפ, אותם הוא מסתיר בקנאות; וכל כלי התקשורת עסקו בהרחבה ביחסיו התמוהים עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

בסוף השבוע הגיעה ‘הפתעת אוקטובר’ המסורתית, שצצה בכל מרוץ לנשיאות.

‘הוושינגטון פוסט’ פרסם קלטת אודיו משנת 2005, בה נשמע טראמפ אומר דברים מאוסים אודות נשים, מתרברב במעשיו אשר עולה מהם חשד לפלילים, ומחצין את הצדדים המגונים ביותר שבנבכי נפשו.

טראמפ הצליח כבר לשרוד מאות התבטאויות ופרובוקציות שהיו גורמים לכל מועמד אחר לסגת בבושת פנים, אולם הפעם, כך על פי פרשנים וגם על פי התגובה הציבורית המסתמנת, הוא עלול לשלם מחיר כבד על מה שנתפס בעיני בוחריו השמרנים כשפל מוסרי עמוק.

גם ההתנערות מקיר לקיר של בכירים רפובליקנים רבים – מעידה שמשהו בכל זאת השתנה.

המועמד הרפובליקני כבר חווה עליות ומורדות בחודשים האחרונים. לאחר הוועידה המפלגתית בה קיבל רשמית את המועמדות הוא טיפס בסקרים ועבר את קלינטון, עד לוועידה המפלגתית הנגדית שהייתה מוצלחת בהרבה. לאחר מכן הוא זינק שוב, כשיריבתו התמוטטה באירוע לציון פיגועי ה-11 בספטמבר והציבור החל לפקפק בכושרה הבריאותי, ונפל שוב בעקבות העימות הראשון.

עתה, פחות מ-4 שבועות לפני הבחירות, נראה שזו ההזדמנות האחרונה שלו לחזור למשחק.

קרב ללא כפפות

על פי ‘הניו יורק טיימס’, ששוחח עם מקורבים מהמעגל הראשון של טראמפ, המועמד יגיע לעימות הערב כשהוא פגוע, זועם ונתון במצוקה. הוא מבין את מצבו העגום ומתוסכל מהמתקפה העזה של בכירי מפלגתו נגדו, לכל רוחב הגזרה.

כפי שרמז יותר מפעם אחת, ינסה טראמפ הערב לשלוף את נשק יום הדין שלו – מעלליו הבלתי-מוסריים של הנשיא לשעבר ביל קלינטון, בעלה של המועמדת הנוכחית לנשיאות. בשיא הסתבכויותיו בעיצומה של הקדנציה השנייה שלו, קלינטון עצמו כמעט הודח על ידי הקונגרס בשל מעשיו ושקריו.

“ביל קלינטון ניצל נשים”, כתב טראמפ בטוויטר בניסיון להסיט ממנו את האש. הוא האשים גם את הילארי בנטילת חלק במעללי בעלה ואמר כי היא “ביישה, תקפה והטילה אימה על הקורבנות”.

בימים האחרונים החלה להתפרסם עדות של אישה הטוענת כי ביל קלינטון ביצע בה מעשים חמורים ביותר לפני כשלושה עשורים. מהימנותה אינה ברורה והיא אינה נתמכת בראיות, אולם הצפת הנושא עלולה להזיק מאוד לרעייתו, ואף להוביל לחשיפות מביכות נוספות – בדיוק כפי שאירע לטראמפ בימים אלו.

קלינטון פגיעה בשורת נושאים נוספים, כמו פרשיית האימיילים שלה שלא נוצלה כמעט בידי טראמפ בעימות הקודם, הניסיון לטיוח רצח השגריר בבנגאזי, בריאותה הנפשית והגופנית, ועמדותיה הכלכליות האמתיות, שהיא מנסה בעקביות לטשטש במסווה ‘חברתי’.

גם קרבתה הבעייתית של המועמדת הדמוקרטית לבעלי ההון של וול סטריט, צפה אתמול מחדש בעקבות חשיפת תמליל הרצאה שנשאה בפני מספר מצומצם של טייקונים, בה הודתה כי היא “מרוחקת ממעמד הביניים”, בגלל אורח חייה העשיר.

קלינטון, מן הסתם, תנסה למקד את הדיון באמירותיו הקשות של טראמפ אשר נחשפו בסוף השבוע, שעוררו סלידה רבה בקרב הבוחרים. היא תפנה במיוחד לציבור הנשים בקריאה שאסור להן להצביע למועמד כזה, בעקבות דבריו.

דבר הסוקרים

נכון לתחילת שבוע זה, המומנטום של קלינטון שהחל בעקבות הופעתה המוצלחת בעימות הראשון, עודנו נמשך.

בתוך פחות משבועיים היא הצליחה לחזור להוביל במדינות המפתח החשובות – קרוליינה הצפונית, פלורידה, אוהיו, קולורדו ונבאדה. במדינות נוספות שנחשבו מתנדנדות, כמו פנסילבניה, וירג’יניה, וויסקונסין ומישיגן, היא מובילה כרגע בפער גדול.

ברוב הסקרים הלאומיים בימים האחרונים מובילה קלינטון בפער ממוצע של 3.5%. שניים מהסקרים אף הגדילו לעשות והעניקו לה פער דו ספרתי, אך מנגד ישנם סקרים אחרים בה תמונת המצב היא תיקו או אף יתרון של עד 3% לטראמפ.

הסטטיסטיקאי והפרשן נייט סילבר כתב הערב כי עדיין מוקדם מלראות את השפעת טלטלת סוף השבוע על המרוץ לנשיאות. לדבריו, נדרשים מספר ימים כדי שהחדשות עצמן יחלחלו לציבור, עריכת הסקרים אף היא אורכת זמן, ואת ההשפעה הסופית ניתן לראות בממוצע הסקרים, רק כשחולפים מספר ימים נוספים.

אם טראמפ ייכשל בעימות הערב, יהיה לכך אפקט מצטבר שממנו יקשה עליו להתאושש.

בכירים רפובליקנים העלו שוב בימים האחרונים את החשש כי קריסתו של המועמד לנשיאות תוביל לאיבוד הרוב השברירי בסנאט ואולי אף לתבוסה מפתיעה בבית הנבחרים, שעל פי כל הסקרים עתיד להיוותר בידי הרפובליקנים גם במקרה של ניצחון לקלינטון.

 • נחמן גור, חרדים 10

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות