העימות השני: טראמפ הסיר את הכפפות, אבל קלינטון חילצה תיקו

טראמפ 'הלך על כל הקופה' והנחית על יריבתו מתקפה אכזרית, שהזכירה יותר את העימותים הארסיים בהם רמס את מתחריו בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית • רגע השיא של העימות היה, ללא ספק, הבטחתו המדהימה של טראמפ "להשליך את קלינטון לכלא", אם ייבחר לנשיאות • ומה אומרים הסקרים?
נחמן גור, חרדים 10
ח' תשרי התשע"ז / 10.10.2016 11:34

עיני עשרות מיליוני בני אדם, מכל רחבי העולם, היו נשואות הלילה אל השידורים החיים מסנט לואיס שבמדינת מיזורי, שם התקיים העימות השני בין שני המועמדים המובילים לנשיאות ארצות הברית – דונלד טראמפ הרפובליקני והילארי קלינטון הדמוקרטית.

כפי שחזו הפרשנויות והניתוחים המוקדמים, טראמפ ‘הלך על כל הקופה’ והנחית על יריבתו מתקפה אכזרית, שהזכירה יותר את העימותים הארסיים בהם רמס את מתחריו בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית – מאשר את העימות הקודם בו ניסה להיראות נשיאותי ורגוע.

המתיחות האישית בין השניים הורגשה היטב עוד בתחילת הערב, כאשר בניגוד לנוהג, הם לא לחצו ידיים זה לזו.

רגע השיא של העימות היה, ללא ספק, הבטחתו המדהימה של טראמפ “להשליך את קלינטון לכלא”, אם ייבחר לנשיאות, בשל פרשת האימיילים שלה.

 • פצוע פוליטית, אבל נושך: טראמפ יפול בנוק אאוט או יקום מהקרשים?

טראמפ היה התקפי במטרה לבלום את המומנטום השלילי אליו נקלע מאז העימות הראשון, אשר הועצם מאוד בסוף השבוע עם חשיפת הקלטת המביכה משנת 2005, בה תועד מתבטא באופן גס כלפי נשים.

קלינטון, ספק אם בהחלטה מודעת מראש ספק אם מתוך חולשה, לא ניצלה את הפרשייה כדי למחוץ את יריבה והייתה פסיבית למדי לאורך העימות, אולם הצליחה שוב להציג משנה סדורה וחזות נשיאותית, בניגוד לטראמפ.

בניגוד לעימות הקודם, אשר לאחריו נרשמה תמימות דעים כמעט מוחלטת אודות ניצחונה של קלינטון, נראה שהלילה הסוער הזה הסתיים בתיקו.

סקרים ראשוניים הראו יתרון קל עבור המועמדת הדמוקרטית ואילו קבוצות מיקוד של מצביעים עצמאיים נטו לתמוך דווקא בטראמפ.

מסקר של מכון חקר השווקים הבינלאומי YouGov, עולה כי 47% מהצופים בעימות סבורים כי קלינטון ניצחה ו-42% מצביעים על טראמפ כמנצח. בין הקולות הצפים הפער קטן יותר: 44% לקלינטון מול 41% לטראמפ.

הנתון המעניין ביותר הוא שגברים סבורים דווקא שטראמפ ניצח (46% מול 43%), לעומת הנשים שבטוחות שקלינטון ניצחה (51% מול 37%).

‘הקלטת הלוהטת’ במרכז העימות

הנושא הראשון והבוער ביותר היה דבריו החמורים של טראמפ כלפי נשים, שנחשפו ביום שישי בקלטת שפרסם ‘הוושינגטון פוסט’.

המועמד חזר שוב על התנצלותו כלפי מי שנפגעו והביע חרטה על דבריו, אולם ניצל את הנושא כדי לתקוף דווקא את בעלה של יריבתו, הנשיא לשעבר ביל קלינטון.

“אצלי זה היה מילים ואצלו מעשים. אין מישהו בהיסטוריה של הפוליטיקה בארצות הברית שהיה כל כך נצלן כלפי נשים”, אמר טראמפ.

קלינטון השיבה כי לא תתייחס לטענות הספציפיות נגד בעלה וחזרה על דבריו באירוע מוקדם יותר: “כשהם יורדים נמוך, אנחנו נעלה גבוה”.

ביל קלינטון

מוקדם יותר ביקשו אנשי טראמפ להושיב שלוש נשים שעל פי הטענות נפגעו מביל קלינטון, בתא המיוחד השמור למשפחות המועמדים, לצד הנשיא לשעבר, כדי להביך אותו ואת רעייתו בזמן אמת. אולם מארגני העימות הבהירו כי זו תהיה חצייה של קו אדום והם לא יהססו לשלוח מאבטחים כדי לסלק אותן משם.

מתקפה אישית חסרת רחמים

טראמפ לא ברר מילים כאשר נשאל על פרשת האימיילים של קלינטון, שבעת כהונתה כמזכירת המדינה התרשלה והשתמשה בשרת פרטי ולא מאובטח כדי לשלוח מיילים סודיים בענייני ביטחון לאומי.

הוא הבטיח כי אם ייבחר לנשיא, הוא ימנה תובע מיוחד שיפתח את החקירה מחדש, למרות החלטת ה-FBI לסגור את התיק.

“אם אני הייתי מנהל את המדינה – היית נכנסת לכלא”, הטיח טראמפ. הוא אף האשים את המועמד לשעבר ברני סנדרס בהימנעות מכוונת מעיסוק בנושא האימיילים בקמפיין הפריימריז בו התחרה עם קלינטון, משום ש”עשה עסקה עם השטן” – הילארי קלינטון, כמובן.

גם בנושא זה, בחרה קלינטון שלא להתעמת ישירות והגיבה ביובש כי היא מכירה בטעותה ומתנצלת על כך.

היא הוסיפה: “מה שנאמר לחלוטין לא נכון, אבל אם אבזבז זמן בבדיקות העובדות של דונלד, לא יישאר לי זמן לדבר על התכניות שלי…”

“אני ג’נטלמן, תתחילי את”…

בניגוד לעימות הראשון, שנערך שבועיים קודם לכן, העימות הנוכחי התבצע במתכונת של שאלות מהקהל והאווירה בו הייתה חופשית יותר. אישה מוסלמית מהקהל ששאלה את המועמדים כיצד יטפלו בבעיית האסלאמופוביה, הציתה ויכוח סוער בנוגע ליחס לקהילה המוסלמית בארצות הברית.

אחד הציוצים הוויראליים ביותר בטוויטר במהלך העימות, היה של אמריקני מוסלמי בשם מוסטפה באיומי, שכתב: “אני מוסלמי, ואני רוצה לדווח על אדם משוגע שמאיים על אישה על הבמה במיזורי…”

הציוץ זכה עד כה ליותר מ-105,000 אלף סימוני ‘אהבתי’ וצוטט ברשת החברתית כמעט 64,000 פעמים.

רגע משעשע נוסף בעימות היה כאשר אישה מהקהל שנבחרה להציג שאלה, לא הפנתה אותה לאחד המועמדים באופן ישיר. קלינטון נטלה את המושכות ואמרה “תענה אתה ראשון, דונלד”, אך הוא  לא התבלבל והשיב, “לא הילארי, אני ג’נטלמן, תתחילי את…”

פרשנים ציינו רגע זה כעדות לחולשתה של קלינטון בעימות.

אם הייתה חדה וערנית יותר, הייתה שולפת מיד את ציטוטיו המביכים של טראמפ אודות נשים, כדי להוכיח את מידת הג’נטלמניות שלו ולהפוך אותו לבדיחה.

איוונקה טראמפ צילום: ויקיפדיה

בסוף העימות הפתיע שואל מהקהל כשביקש לדעת איזו מחמאה יש לכל מועמד לומר על יריבו.

קלינטון התחמקה באלגנטיות ראויה לציון והשיבה כי היא “מעריכה את ילדיו של טראמפ ואת המחויבות שלהם כלפיו”, אך טראמפ התייחס לשאלה יותר ברצינות וענה כי קלינטון היא “לוחמת שלעולם לא מוותרת”.

העימות השלישי והאחרון יתקיים בעוד כשבוע וחצי, ב-19 באוקטובר, באוניברסיטת נבאדה בעיר לאס וגאס.

הבחירות הכלליות ייערכו ביום שלישי, ה-8 בנובמבר (ז’ בחשוון).

• נחמן גור, חרדים 10

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות