אורחים דגולים, פוליטיקה קטנה: מאחורי הקלעים של הלוויית פרס

הנואמים מבין הפוליטיקאים יהיו נשיא ארה"ב אובמה, נשיא המדינה ריבלין, ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת אדלשטיין • במפלגת העבודה זועמים: "כל הנואמים הם ממחנה הימין; חייבים לאפשר גם להרצוג לנאום" אבל ועדת השרים לטקסים וסמלים מסרבת לסטות מהפרוטוקול
נחמן גור
כ"ו אלול התשע"ו / 28.09.2016 21:44

מאות מנהיגים ואורחים רמי-דרג מכל העולם צפויים להגיע ארצה החל מהבוקר, כדי לחלוק כבוד אחרון לנשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס, שהלך הלילה (רביעי) לעולמו, זקן ושבע ימים והישגים.

מסע ההלוויה צפוי להיות האירוע המדיני החשוב ביותר בישראל מאז הלווייתו של ראש הממשלה יצחק רבין.

דווקא בשל כך, מאחורי ההכנות הקדחתניות לאירוע, מתנהלים תככים רבים בשאלה מי יזכה לנאום והיכן כל איש ציבור ישובץ.

ועדת השרים לטקסים וסמלים, בראשה עומדת שרת התרבות והספורט מירי רגב, קבעה את רשימת הנואמים בטקס, על פי כללי הפרוטוקול השמור למקרים כאלה.

הנואמים מבין הפוליטיקאים הישראלים יהיו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו”ר הכנסת יולי אדלשטיין.

המנהיג הזר היחיד שינאם אף הוא בטקס יהיה נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שיגיע לביקור בזק וימריא בחזרה לוושינגטון מיד עם סיום האירוע.

במפלגת העבודה הביעו זעם על כך שדווקא בהלווייתו של מי שהפך לסמל ‘מחנה השלום’, ינאמו רק פוליטיקאים מהימין. המפלגה פנתה לוועדת השרים בבקשה רשמית להוסיף את יו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג לרשימת הנואמים – אולם נענתה בשלילה.

“לפעמים נחוץ וראוי לסטות מפרוטוקול הטקס. נאום של יצחק הרצוג כראש האופוזיציה הוא מחויב. נדרש ומצופה להיערך לכך. אין מצב אחרת”, אמר ח”כ יואל חסון מהמחנה הציוני.

מי ומי הבאים?

מלבד הנשיא אובמה, יגיעו להלוויה גם נשיא ארה”ב לשעבר ביל קלינטון וג’ון קרי; הנסיך צ’ארלס מבית המלוכה הבריטי; נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת קנדה ג’סטין טרודו, ראש ממשלת צרפת ז’אן מארק אירו, מושל אוסטרליה פיטר קוסגרוב, נשיא המוצעה האירופית דונלד טוסק, שרי החוץ של האיחוד האירופי, גרמניה, קנדה, צרפת ובריטניה ועוד מנהיגים רבים נוספים.

בית מרכז פרסMiriam Alster/Flash90

משרד החוץ וגורמים נוספים מקיימים מגעים עם מנהיגי מדינות ערב הידידותיות לישראל, כמו ירדן ומצרים, אולם בינתיים נראה כי המלך עבדאללה והנשיא א-סיסי לא ישתתפו בהלוויה, אלא יסתפקו במשלחת רמת דרג שתייצג אותם.

עדיין לא ברור אם יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ובכירים פלסטינים אחרים יבחרו להשתתף או להיעדר מהלווייתו של מי שדחף יותר מכל להקמת מדינה פלסטינית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות