דרעי מקדם סגירת המרכולים בת”א בשבת • חילונים מאיימים: נפתח לכם את בני ברק

בעוד שר הפנים פועל לסגירת כל המרכולים בת"א בשבתות, ללא אכיפה בשלושה מתחמי קניות - בתנועת 'ישראל חופשית' מאיימים: "אם תסגרו את תל אביב, תקבלו מלחמה"
אריה ריבקינד
ג' אלול התשע"ו / 06.09.2016 14:00

היוזמה שמקדם שר הפנים אריה דרעי, כפי שנחשף יאיר איטינגר  בעיתון ‘הארץ’, לסגור את המרכולים בשבת בעיר תל אביב בשבת, מלבד שלושה מתחמי בילוי בעיר – מעוררת זעם בקרב גופים חילוניים וביקורת מצד חברי כנסת.

בתנועת ‘ישראל חופשית’ מכריזים כי הם מתכוונים “לצאת למחמה”.

“דרעי, המשוואה פשוטה:  אם תסגרו לנו את תל אביב, אנחנו נפתח לכם את בני ברק. על כל ‘חילול שבת’ שתנסו למנוע, תקבלו חילול שבת גדול יותר ובכוונה תחילה. על כל סופר שייסגר בשבת, אתם תקבלו עוד מלחמה בעולם התורה המושחת”, נכתב בדף הפייסבוק של התנועה.

“אתם חושבים שיש לכם בעלות על השבת? על החיים שלנו? אתם טועים מאוד. זוהי אזהרה חביבה, כי אנחנו מורידים את הכפפות. במשך שנות פעילותנו התרחקנו משכונות חרדיות ולא התערבנו לכם בחיים, רק דרשנו שתעזבו אותנו בשקט. אם תסגרו את תל אביב, תקבלו מלחמה”.

לפי הדיווח בהארץ, דרעי פועל בימים אלה לטרפוד ההמלצות של ועדה מקצועית בראשות מנכ”ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, שבחנה את חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב, המתיר פתיחת עסקים בשבת בעיר, ומקדם החלטה שתאסור באופן גורף פתיחת בתי עסק בלב תל אביב, כולל פיצוציות ומרכולים.

עם זאת הוא מציע כי הממשלה לא תתערב במדיניות העירייה להימנע מאכיפת חוק שעות עבודה ומנוחה בשלושה מתחמי בילוי וקניות בעיר הפועלים בשבת – נמל יפו, נמל תל אביב ומתחם התחנה, וכן בחנויות נוחות הצמודות לתחנות דלק.

לפי הדיווח, גורמים בסיעת יהדות התורה אמרו אתמול כי הם מתואמים עם דרעי, אך הבהירו כי לא יסכימו להצביע בעד פשרה כלשהי בנושא, הכוללת עסקים פתוחים בשבת, גם אם ניתן להציג את המצב הקיים במתחמי הקניות כחלק מהסטטוס־קוו בתל אביב.

לצד זאת, בסיעה אמרו כי אם חבריה יתרשמו שהמתווה המדובר הוא “הרע במיעוטו”, כחלק מההסכמות האפשריות בקואליציה, הם לא ינסו להכשיל אותו. גם בש”ס יעדיפו שההחלטה תהיה של הממשלה, ולא תזוהה עם התנועה או עם דרעי.

 ‘ועדת גרונר’ עומדת להציע שלוש חלופות לפתרון המחלוקת המשפטית והפוליטית בעניין החוק העירוני שקיבלה עיריית תל אביב ב–2014.

נגד החוק הוגשו ארבע עתירות ובקרוב הממשלה אמורה לקבוע את עמדתה בנושא לקראת הכרעה בבג”ץ, שתתקבל בחודשים הקרובים.

אחת החלופות שמציעה ועדת גרונר היא אשרור החוק העירוני, המתיר לכ-160 בתי עסק ברחבי העיר לפעול בשבת, בנוסף לפעילות בשלושה מתחמי הקניות והבילוי שהוזכרו קודם לכן. החלופה השנייה היא הפחתת מספר העסקים הפתוחים בשבת ב-20%, והשלישית היא אישור לפתוח בשבת חנויות נוחות הצמודות לתחנות דלק ולשלושת מתחמי הקניות, והותרת מספר מצומצם של מרכולים ופיצוציות פתוחים.

בתי העסק ייפתחו לפי תורנות, בדומה לזו של בתי מרקחת בערים.

הסיעות החרדיות, ש”ס ויהדות התורה, דוחות את שלוש ההצעות ודורשות כי לקראת ההכרעה בבית המשפט, הממשלה כולה תחליט לפסול את החוק התל אביבי. הצעה כזאת כבר הועברה לוועדת גרונר בימים האחרונים על ידי מנכ”לית משרד הפנים, אורנה הוזמן־בכור, בד בבד עם דיונים נמרצים בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ללשכתו של דרעי בניסיון להגיע לפשרה בסוגיה.

לפי הארץ, ההצעה של דרעי דומה לחלופה השלישית שמציעה הוועדה, אך היא מחמירה יותר ואוסרת גם על פתיחת מספר מצומצם של פיצוציות ומרכולים.

ח”כ אלעזר שטרן מיש עתיד אמר: “היוזמה של שר הפנים דרעי, שנועדה לטרפד החלטה של ועדה מקצועית של מנכ”ל משרד ראש הממשלה, מדגישה את הצורך להסדיר את נושא השבת במדינת ישראל”.

שטרן הוסיף כי “נושא כה מהותי במדינה היהודית-דמוקרטית היחידה בעולם צריך להיות מעוגן בחקיקה שתסדיר את מכלול ההיבטים שלו, ולא באמצעות גחמות מקומיות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות