אשכנזי עדיין לא החליט האם לרוץ לפוליטיקה: “משהו יכול לצוץ”

הרמטכ"ל לשעבר חושש כי 100 אלף השעות שנחקרו, כמו גם השיחה המדוברת בינו להרפז, עלולות לצוץ לפתע ולפתוח תיבת הפנדורה מחדש • נתניהו על החשיפה כי אשכנזי הדליף סודות לעיתונאי ולשר בממשלה: "שערוריית השערוריות" • אשכנזי: צר לי שהנושא נחקר במשך חמש וחצי שנים
אליעזר היון
י' שבט התשע"ו / 20.01.2016 18:52

אחרי סגירת התיק המהדהדת, האם פניו של גבי אשכנזי לפוליטיקה?

אשכנזי עצמו לא קיבל החלטה אם לרוץ לפוליטיקה, אבל יקבל דחיפה משמעותית בימים הקרובים, אהדה ציבורית, ‘רוץ גבי רוץ’ – וספק אם הוא אוהב אותה. כך מעריך כתב ערוץ 10 אלון בן דוד, המכיר היטב את הרמטכ”ל לשעבר.

אשכנזי, חרף הזיכוי, מוטרד משני דברים: 100 אלף שעות שיחה אחריהן עקבו אנשי היועץ המשפטי ואשר שמורות באיזשהו מקום, ו-17 דקות השיחה בין בועז הרפז לאשכנזי, שעשויות גם כן לצוץ בעיתוי מפתיע.

כאשר חומר כה רב ורגיש, נמצא בידיו של מישהו, עשוי הרמטכ”ל לשעבר לחשוב היטב לפני שהוא קפוץ לזירה בה הכל עשוי להיפתח מחדש.

השיחה בין הרפז לאשכנזי כונתה בדו”ח -“שיחת מעיינה”. שיחה זו עמדה במוקד החשד לשיבוש הליכי משפט על ידי הרמטכ”ל לשעבר גבי אשכנזי, רעייתו רונית ובועז הרפז. השיחה זכתה לכינוי “שיחת מעיינה” משום שנוהלה מביתה של מעיינה נבריסקי, חברתה של רונית אשכנזי.

ניהול השיחה מביתו של צד שלישי, היא שהעלתה את הניחוח הקונספירטיבי בפרשה. אשכנזי טען כי בשיחה קבע עם הרפז כי יגידו ‘רק את האמת’. את העמדה הזו קיבל ויינשטיין.

מוקדם יותר פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה עו”ד יהודה וינשטיין הודיע  על החלטתו לסגור את תיק החקירה נגד הרמטכ”ל לשעבר גבי אשכנזי, שנפתח בחשד לעבירה של מרמה והפרת אמונים במה שכונה ‘פרשת הרפז’ – בעילה של היעדר אשמה פלילית.

עם זאת, היועץ קבע עוד כי אין בהחלטתו זו כדי להשליך, לשנות או להקהות כהוא זה מקביעותיו הקשות של מבקר המדינה, במישור הערכי והציבורי, על התנהגותם של אשכנזי ווינר, שבוודאי איננה הולמת קצינים כה בכירים בצבא.

הדליף לעיתונאים

מהדו”ח שפורסם עלה, כי אשכנזי חשף בפני העיתונאי אהוד יערי מידע על פעולה חשאית של אחד משירותי הביטחון של ישראל, וכן חשף בפניו אמצעי לחימה ייעודי חסוי שאסור היה לו לדבר עליו, מאחר שהיה חתום כשותף סוד.

לדברי וינשטיין, זוהי נורמה שאינה ראויה, אותה הוא מכנה כ’נינוחות היתר’ שהייתה לאשכנזי במהלך שיחותיו עם עיתונאים.

נתניהו

גם ראש הממשלה נתניהו, תקף את התנהגותו של אשכנזי, וכינה אותה “שערוריית השערוריות”. ראש הממשלה אמר את הדברים כשנחשף לתמלילי שיחה שבה סיפר אשכנזי לעיתונאים ולשר בממשלה שאיננו שותף סוד, על אודות מידע מסווג על פעולה מבצעית שהתקיימה כהכנה לפעולה עתידית.

תגובתו של נתניהו נחשפה במסגרת הדוח.

 את מעשיו הסביר אשכנזי כרצון לצרף אות אותו שר לעמדתו שלו בעניין.

למרות זאת, ויינשטיין קובע כי לא מדובר בהדלפה של הסוד הכמוס כולו או של התכנית בעלת הרגישות המדינית-ביטחונית, אלא בחשיפה של פרטי מידע נקודתיים.

לאסוף חומר

הדו”ח גם מציג בצורה החריפה ביותר את מאבקי הכח בין הרמטכ”ל אשכנזי לשר הביטחון ברק, והמועמד לרמטכ”ל יואב גלנט.

באחת הפעמים נחקר ראש מועצת מבואות חרמון, בני בן מובחר, בחשד שהתבקש לאסוף חומרים מכפישים נגד גלנט על ידי רעייתו של אשכנזי, רונית, במסגרת פרשת הקרקעות במושב עמיקם ב-2014.

מאידך, טענות שעדיין לא הוכחו, מעלות גם אובססיה מצידו של שר הביטחון כנגד הרמטכ”ל לשעבר אשכנזי.

בתגובה ראשונה הביע אשכנזי סיפוק על ההחלטה לסגור את התיק ועל הקביעה החד משמעית שלא נמצא בדל ראיה לטענת שר הביטחון לשעבר בדבר פוטש.

“לאחר בדיקה חסרת תקדים והאזנה למאה אלף הקלטות של שיחות שקיימתי לאורך שנות כהונתי כרמטכ”ל, נמצא כי לא עברתי כל עבירה פלילית. נותר רק להצטער על כך שהנושא נחקר משך כחמש וחצי שנים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות