שקד והגר”ד לאו סיכלו את יוזמת הראשל”צ לשלוט על בחירת הדיינים

שרת המשפטים ביקשה מהרבנים הראשיים להימנע מאישור תקנות חדשות למינוי דיינים בבית הדין הגדול - שיעניקו את הסמכות המלאה לראשל"צ • הגר"ד לאו הורה להסיר את התקנות מסדר היום והנחה את ועדת הרבנים לבחון בשנית את ההמלצות
יוני גרין
ח' שבט התשע"ו / 18.01.2016 09:58

שרת המשפטים איילת שקד פנתה אל הרבנים הראשיים וביקשה כי ימנעו את אישור התקנות שהציעה ועדה של מועצת הרבנות הראשית למינוי דיינים בבית הדין הגדול, שבמרכזן ההמלצה: רק נשיא בית הדין הגדול יקבע מי ראוי להתמנות כדיין.

לדברי שרת המשפטים, מטרת התקנות היא לסכל את מועמדותם של דיינים ספציפיים לכהונה בבית הדין הרבני הגדול.

בעקבות פניית שרת המשפטים, הנחה נשיא מועצת הרבנות הראשית, הגר”ד לאו את מזכירות מועצת הרבנות הראשית לישראל, להסיר מסדר יומה של ישיבת מועצת הרבנות הראשית הצפוייה להתקיים היום את ההמלצות על שינוי התקנות. “הרב הראשי הנחה את ועדת הרבנים להתכנס ולבחון שנית את המלצותיה בטרם יובאו ההחלטות לאישור המועצה”, נמסר.

מדובר ביוזמה של נשיא בית הדין הרבני הגדול, הראשל”צ הגר”י יוסף, לשנות את התנאים הקיימים כיום, לפיהם כל דיין שכיהן שלוש שנים בבית הדין האזורי יכול להגיש את מועמדותו לכהונה כדיין בבית הדין הרבני הגדול.

הראשל”צ מבקש לשנות את תנאי הכשירות, כאשר בין התנאים החדשים הוא מבקש לקבוע, כי כדי שאפשר יהיה להתמודד על תפקיד דיין קבוע, יידרש ותק של עשור כדיין בבית הדין האזורי, וכהונה כאב בית דין רבני אזורי.

אולם, התנאי העומד בלב ליבה של המחלוקת היא הדרישה שמבקש הגר”י יוסף להוסיף לתנאי הכשירות : “חוות דעת מטעם נשיא בית הדין הרבני הגדול”.

החשש  בקרב דיינים, בעיקר אלו הנחשבים “ליברלים” בפסיקתם, הוא שתנאי זה ימנע את קידומם לכהונה בבית הדין הגדול.

בפנייתה מבקשת השרה שקד מהרב הראשי להיכנס להידברות עם חברי הוועדה לבחירת דיינים ולקבל את ההחלטות בהסכמה רחבה, וזאת על מנת למנוע מצב שבו התקנות החדשות מהוות למעשה מסלול לעקיפת הוועדה.

לדברי שקד, “שינוי התקנות מהווה עקיפה של חוק הדיינים שעליו הופקדה הוועדה לבחירת דיינים ומייתר את עבודת הוועדה כוועדה בוחרת ועצמאית”.

בלשכתה של שקד מציינים כי שרת המשפטים – יו”ר הועדה לבחירת דיינים – ורוב חברי הוועדה, לא יתנו ידם לפגיעה קשה בחופש הבחירה של הוועדה האמונה על בחירת דיינים מקצועיים לבית הדין הגדול.

היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, עו”ד הראל גולדברג, פרסם כבר אתמול את התנגדותו לתנאים החדשים.

כך, למשל, כתב על התנאי השלישי, לפיו דיין ייאלץ לקבל אישור מנשיא בית הדין הרבני הגדול: “תנאי זה עשוי להיחשב כעקיפה של חוק הדיינים לעניין ההליך למינויים, שעליו הופקדה הוועדה למינוי דיינים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות