ראש הממשלה מציע: שר הפנים יכול לסגור בשבת את בתי העסק

עיריית תל אביב העבירה בתגובה 'חוק עזר עוקף בג"צ' שיאפשר לה להתיר פתיחת עסקים בשבת • ראש הממשלה הגיש הצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה: שר הפנים יוכל לבטל הוראות בדבר היתר לפתיחת בתי עסק בשבת
דוד ליבוביץ
ח' טבת התשע"ו / 20.12.2015 09:27

ראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיש הצעת חוק שצפויה לעלות היום לקריאה ראשונה, לפיה: שר הפנים יוכל לבטל חוקי עזר עירוניים.

בהצעתו לתיקון חוק יסוד הממשלה כותב ראש הממשלה כי יש להעביר לממשלה את הסמכות הנתונה לשר הפנים, לפי פקודת העיריות, בכל הקשור לחוקי העזר הקיימים בעיריות השונות. בכך יוכל השר לבטל תקנות שונות, בכללן גם הוראות העוסקות בדבר היתר לפתיחת בתי עסק בשבת ובמועדי ישראל.

בדברי ההסבר להצעת החוק, כתב ראש הממשלה: “חוק העזר של עיריית ת”א אוסר פתיחת חנויות בשבת, אלא אם כן ניתן היתר מיוחד של מועצת העיר. בהתאם לחוק העזר, המועצה רשאית להעניק היתר מיוחד, אם בעל החנות אינו יהודי והעסק סגור ביום מנוחה שבועי של עדתו. בשנים האחרונות התרחבה בעיר ת”א תופעת פתיחת מרכולים גם בשבתות ובמועדי ישראל, וזאת בניגוד לחוק העזר. העירייה מצידה הסתפקה בהטלת קנס של 660 שקלים.

לפני שנתיים הכריע בית המשפט העליון בעתירה, שהוגשה על ידי בעלי מרכולים שכיבדו את חוק העזר, וקבע כי על העירייה לשקול מחדש את אופן אכיפת החוק בצורה אפקטיבית יותר. שנה לאחר מכן אישרה מועצת העירייה חוק עזר חדש, שלאחריו שר הפנים לשעבר, גדעון סער, ניסה לבטלו וכעת הסוגיה עומדת בפני שר הפנים הנוכחי סילבן שלום. אף שמדובר בחוק עזר המתייחס לת”א בלבד, הרי השפעתו הינה רחבת היקף. לפיכך מציעה הממשלה להקים ועדה שתבחן שוב את קביעת יום ראשון כיום מנוחה נוסף”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות