ואז היא שאלה שאלה פשוטה: “כמה עסקים יש אצלכם?”

פניתי לכל גורם אפשרי, חפרתי בנתוני הלמ"ס וחברות סקרים, כיתתי רגלי לפוליטיקאים וראשי אגפים, מכולם חזרתי עם התשובה המפתיעה: לאף אחד אין צל של מושג • הגיע הזמן ללמוד ולשנות
מיכה שולם
כ"ג אייר התשע"ד / 22.05.2014 22:18

אף גוף ממשלתי או עירוני לא מחזיק נתונים על היקף העסקים במגזר החרדי. מפליא? לא. אבל, אם זה לא היה עצוב – הייתי צוחק.

מזה שלוש שנים אני בעלים גאה של עסק קטן. ע.מ. בשפה המקצועית. עסק שטבע עשייתו היא מגע אין-סופי ב… עסקים אחרים. החבר’ה קוראים לזה ‘יועץ עסקי’.

האמת, אני אוהב את העבודה שלי מאוד. האינטנסיביות והאתג‏ר האישי, שכל פעם משתנים ומתחדשים אצל כל לקוח ולקוחה, הדרך השונה לפתרון, וכמובן ההנאה והתחושה האדירה של הישג – כשרואים את הקופה המצלצלת אצל הלקוח.

בניגוד למצופה, אין לי תואר אקדמאי. אין לי תואר בכלל. אבל עשרות שנים בתפקידי מכירה וניהול במגוון רחב מאוד של חברות שונות (ומשונות), ואהבה של ממש לפתרון בעיות ומחקר עצמאי, והמון (המון-המון-המון) סייעתא דשמיא הביאו אותי לפרוש מתפקיד מכובד מאוד, לקפוץ למים ולנסות לעזור לאחרים.

כל אחד מהם – לבד

בשלוש השנים שאני יועץ, ראיתי המון. יזמים מבריקים שחשבו שבגלל שהם יזמים מבריקים הם מבינים ביז’נס; אברכי משי שהשקיעו את כל כספם (וכספי בני משפחתם) ברעיון מבלי לבדוק אותו לפני כן; אנשים ‏שהיו משוכנעים שהעסק יתגלגל ויכסה את עלויות ההקמה בן לילה; וגם בעלי עסקים מצליחים שרוצים להצליח עוד.

המכנה המשותף לכולם הוא שכל אחד מהם – לבד. לבד לחלוטין בענף האכזרי הזה שנקרא אצל הממשלתיים ‘עסקים קטנים ובינוניים’, לבד מול הספקים ולבד מול הבנקים. לבד מול רשויות המס. לבד מול סוכני הפרסום. לבד מול הלקוחות ומול מילים מוזרות כמו ‘תזרים מזומנים’, ‘הון חוזר’, ‘החזר הלוואת בעלים’ וכיוצא בזה.

למעט אחוז בודד של ברי-מזל שנכנסים לעסק משפחתי או מקימים עסק דומה לשל קרוב משפחה (והם באמת אחוז בודד בסטיטסטיקה) 99% קופצים למים לבד.

ונשארים לבד.

הגיע הזמן לשנות

באחת מהפעילויות שלי למען עסקים, יחד עם עירייה מכובדת, יצא לי לשוחח עם דוברת של גוף מסחרי גדול, שרצתה לעשות כתבה מקיפה על הענף במגזר, ולהפתעתי לא היתה לי תשובה לשאלה פשוטה: “כמה עסקים יש אצלכם?”

השערות יש. גם לי. אבל נתונים – אין.

פניתי לכל גורם אפשרי, חפרתי בנתוני הלמ”ס וחברות סקרים, כיתתי רגלי לפוליטיקאים וראשי אגפים, מכולם חזרתי עם התשובה המפתיעה: לאף אחד אין צל של מושג.

וזה לא מפתיע. כי יש טרנדים של לימודים לתארים אקדמאים. יש שפע של מסגרות ללימודי תעודה. יש מערך משומן היטב ואדיר ממדים של סיבסוד (עד 120%) של לימודי מקצוע ותואר. אבל אין שום גוף חרדי שמרכז את הפעילות של בעלי העסקים במגזר.

ברור לי שחלק מהקוראים של הטור שלי (יש יותר משלושה. בדוק!) יקפצו עם הטיעון שיש המון עסקים ב’שחור’ (שווערצ’ע, בלעז), אבל אני חייב לומר לכם: בשנים האלה ליוויתי עשרות רבות של עסקים ‘לבנים’ לחלוטין,‏ ופגשתי עוד מאות בקורסים ובסדנאות שאני מוסר.

ואת זה אני חושב שהגיע הזמן לשנות.

נלמד התנהלות נכונה

חרדים10 הרימו את הכפפה, ובעזת ה’ משבוע זה ואילך, כל יום חמישי, תחת מדור ‘עסקים’‏ אשתדל, בעזרת ה’, לפרסם טור בעניין מקצועי שנוגע לעשרות אלפי החברים שלי. בעלי העסקים הקטנים והבינוניים במגזר. לתפארת מדינת ישראל.

נלמד התנהלות נכונה מול הבנקים, ניהול עסק, אומנות המכירה, שירות לקוחות, מדיות, פרסום ועוד ועוד.

יחד עם המערכת הנפלאה של האתר, נעלה גם כל שבוע שאלה אחת משאלות הגולשים ונענה נקודתית לו (ייעוץ עסקי חינם), תוך שיתוף וניתוח לתועלת שאר המתעניינים.

אני קורא לכם להפנות שאלות לתיבת המייל שלי:
[email protected]
ובשבוע הבא נפרסם כאן את השאלה ואת התשובה.

בהצלחה לכולנו!

• הכותב הינו מנכ”ל פירמת הייעוץ m&s המתמחה בייעוץ עסקי, גיוס אשראי לעסקים, בניית והשבחת מחלקות מכירה, הערכות שווי ותכניות הבראה. ומקים ‘בית הספר לניהול עסקים – סטארטאפ’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מיכה התותח
    23/05/2014 02:11
    יוסי
  1. מיכה המלך