עוקף בג”ץ: ועדת השרים לחקיקה אישרה – תקציב הבטחת הכנסה לאברכים חוזר

ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק עוקפת בג"ץ לחידוש קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים • עו"ד אורי רגב מחדו"ש: "תקיעת סכין בעתיד המשק"
י"ב חשון התשע"ו / 25.10.2015 14:47

מחזירים  את הכסף לאברכים? ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את חוק הבטחת הכנסה של חברי כנסת מסיעת יהדות התורה.

במסגרת החוק שאושר בוועדה, תוענק לאברכים ולסטודנטים מלגה על סך 1,150 שקלים.

החוק בא להחזיר את הקצבה שהיתה מוענקת מידי חודש לקרוב ל-10,000 אברכים בעלי משפחות נזקקות, ובוטלה במהלך הקדנציה הקודמת בהוראת בג”ץ.

חוק הבטחת הכנסה לאברכים לומדי תורה חוקק בשנת תשמ”א ביוזמת ח”כ דאז מנחם פרוש ז”ל, בתוקף תפקידו כיו”ר ועדת העבודה והרווחה.

בהסכם הקואליציוני של יהדות התורה נקבע ש”הממשלה תפעל ללא דיחוי ולא יאוחר ממועד העברת התקציב הקרוב להעברת והגשת חוק הבטחת הכנסה לתלמידי ישיבות”.

באוגוסט פורסם כי במסגרת הדיונים על חוק ההסדרים קיבלו הח”כים של יהדות התורה התחייבות מחודשת להעברת החוק.

על פי הצעת החוק במקום לקבל את הקצבה ממשרד החינוך יקבלו האברכים קצבת הבטחת הכנסה מביטוח לאומי. עד היום ניתנה הקצבה מהביטוח הלאומי רק למי שמיצו את כושר ההשתכרות, כלומר עבדו או אינם יכולים לעבוד.

ההצעה אף מרחיבה את הזכאות לקצבה מאברכים שלהם 3 ילדים ומעלה עד לביטול – לאברכים שלהם ילד אחד ומעלה.

באופן רישמי ההצעה תחול על סטודנטים – אבל בפועל מספר הסטודנטים שלהם ילד קטן ביותר, וחלק משמעותי מהם חרדים.

אם יקבלו את הכסף אותו מספר של אברכים כבעבר, צפויה העלות לנסוק מ-110 מיליון שקל בעבר ליותר מרבע מיליארד שקל. בפועל צפוי שמספר המקבלים יגדל בהרבה ובהתאם העלות.

שוויון שאינו חוקי

כזכור, בחודש מאי 2014 קיבל בית המשפט העליון את העתירה כי ‘קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים אינה חוקית, משום שהיא מפלה קבוצות אוכלוסייה אחרות בחברה הישראלית’, בהרכב מורחב שבראשו ישב נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס.

בפסק הדין שנכתב על ידי השופט אליקים רובינשטיין, נקבע כי אכן מדובר בפגיעה בשוויון שאינה חוקתית וכי ההסדר שנקבע אינו מקיים את התכלית עליו הצהירה הממשלה – קידום השתלבות בתעסוקה של אברכי כוללים.

עם זאת, אישר בג”ץ תקופת הערכות להפסקת הקצבה עד סוף אותה שנה.

ב-2014  שולמה הקצבה לכ-9500 אברכים בסכום כולל של 110 מיליון ש”ח. בינואר 2015 הופסק התשלום.

רגב: מכירת חיסול כללית

מנכ”ל עמותת חדו”ש לחופש דת ושיוויון עו”ד אורי רגב אמר בתגובה: “בצל האינתפאדה ודיוני התקציב, גפני וחבריו סוחטים עוד ועוד הטבות לאברכים ולמוסדות המקיימים לימודים ללא תוכנית ליבה.

“מדובר בתקציבים שישאירו אברכים בכוללים במקום שיצאו לשוק העבודה, ויכבידו עוד יותר על משלמי המיסים. בכך הם מהווים פיגוע בכלכלה, תקיעת סכין בעתיד המשק ובגידה באחריות החברתית. ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון מבצעים מכירת חיסול כללית של התקציב ומפלגות האופוזיציה נעלמו ונאלמו”.

רגב הזכיר ש”קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים נפסלה פעמיים על ידי בג”צ בשל היותה מפלה בצורה קיצונית. העובדה שתעבור בתור חוק מיועדת להקשות על בג”צ לפסול אותה בשלישית, אבל היא עדין תשאיר את כל ציבור התלמידים שאינם אברכים מופלים לרעה.

“ההיתממות לפיה כל סטודנט שיש לו ילדים יוכל לקבל את הקצבה, מהווה לעג בלתי נסבל לרבבות הסטודנטים העניים ששוב ישארו ללא סיוע”.

עודכן ב-18:58

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות