‘קול ברמה’ יוזם הצעת חוק: הקמת מרכז להנצחת מורשת הגר”ע יוסף זצ”ל

הוזמה של תחנת הרדיו 'קול ברמה': להקים מרכז על ידי המדינה בדומה למונומנטים דומים שהוקמו לזכר ראשי ממשלה • הרבנית בר שלום: "אבי הרב היה מבוני הארץ פשוטו כמשמעו, וזאת חובה וזכות למדינה להקים מרכז שכזה"
אליעזר היון
ח' אלול התשע"ה / 23.08.2015 14:21

יוזמה חדשה של תחנת הרדיו ‘קול ברמה’: קידום הצעת חוק שמטרתה הנצחת זכרו באופן רשמי ולאומי על ידי מדינת ישראל של הגר”ע יוסף זצ”ל, כפי שנעשה לראשי ממשלות ואישים שהשפעתם הייתה רבה על הציבור הישראלי.

ההצעה מגיעה על רקע תאריך יום הזיכרון של הרב, כאשר בעוד חודשיים ימלאו שנתיים לפטירתו.

עד היום נעשו יוזמות פרטיות לזכרו של הגר”ע: דואר ישראל השיק בול, משרד התחבורה קרא על שמו מחלף, רחובות נקראו על שמו, זמרים הוציא שירים לזכרו, ספרים נכתבו ועוד יוזמות פרטיות שונות ומבורכות. 

צוות משפטנים ניסח את הצעת החוק שמטרתה הנצחתו של מרן זצ”ל והקמת מרכז להנצחת מורשתו. מטרת הקמת מרכז על שמו הינה להעלות על נס את פעילותו ותרומתו הרבה ולהמשיך לעודד ולקדם את התהליכים החברתיים וההלכתיים שהחלו בימי חייו, זאת לצד ביסוס תודעה ציבורית רחבה אודות מורשת יהדות ספרד והמזרח.

המרכז יכלול אתר מבקרים, מוזיאון אשר יציג תערוכות קבועות ומתחלפות על חייו ופעלו, לצד תערוכות על יהדות ספרד ועדות המזרח, כמו גם מכון מחקר אשר יעסוק בתחומים אלו – זאת בדומה למרכזי הנצחה אחרים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי אישיותו של הרב עובדיה יוסף היוותה במשך עשרות שנים דמות מרכזית בהוויה הישראלית בכלל וזו המזרחית בפרט, במישורים רבים ומגוונים, ובהם ההלכתי, הפוליטי, החברתי והציבורי.

בין תפקידיו הרבים שימש הרב עובדיה כסגן הרב הראשי למצרים, דיין בערים פתח תקווה וירושלים, הרב הראשי לתל אביב יפו , הראשון לציון וכמייסד ומנהיג תנועת שס.

תרומתו לחברה הישראלית אף היא ניכרה בתחומים רבים ומגוונים החל מפסיקה הלכתית פורצת דרך וככזו הרלוונטית לתמורות שהביא איתו העידן המודרני והקמת מדינת ישראל,  דרך הובלת תהליכי עומק בחיזוק מעמדם של יוצאי עדות המזרח והשתלבותם בישראל וכלה במעורבות עמוקה בפוליטיקה ובהנהגה הישראלית במשך עשרות בשנים.

בתו של הרב, הרבנית עדינה בר שלום, בירכה על היוזמה ואמרה: “יש רצון מהעם לדבר הזה. אנשים יודעים היום על אבא הרבה יותר ממה שהיה. מתגעגעים. המורשת שלו זו התורה, הספרים שלו ואהבת ישראל. אלו שלשת הדברים שהיו מעל הכל אצלו. עם ישראל היה כל כך חשוב לו. עם ישראל היה כל כך יקר לו ולכן הוא עשה את הדבר שהיה לכאורה המנוגד לו ביותר, הוא הלך לפוליטיקה והקים את התנועה החשובה הזו שנקראת ש”ס. אבי הרב היה מבוני הארץ פשוטו כמשמעו, וזאת חובה וזכות למדינה להקים מרכז שכזה”.

חתנו של הרב עובדיה יוסף זצ”ל, הרב אהרן בוטבול התייחס גם הוא ליוזמה: “ההסתכלות התורנית משבחת מאד את הדבר הזה. חכמינו שיבחו מאד את זכירת התורה של האדם אחרי פטירתו. המורשת הגדולה שלו היא חיזוק פסקי השולחן ערוך. בלעדי הרב, היו ספרדים שלא,  היו פוסקים לפי מרן הבית יוסף, זה דבר נפלא ממש חיזוק המורשת שלו“.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות