הרב אבינר על הציבור הדתי לאומי: יש אצלנו ים של עמי ארצות

הרב שלמה אבינר, מגדולי רבני הציונות הדתית, מתייחס בסדרת שאלות ותשובות למצבו של הציבור הדת"ל: "עלינו להחזיר קודם כל בתשובה את עצמנו, הציבור שלנו הוא ים של עמי-הארץ החושבים שהם יודעים את הכל, חושבים שהם בעלי-בית על הרבנים"
אליעזר היון
ד' אלול התשע"ה / 19.08.2015 18:46

הרב שלמה אבינר, מרבניה הבולטים של הציונות הדתית, מציג בסדרת שאלות, ביקורת חריפה על הציבור הדתי לאומי, כאשר  נשאל באתר כיפה: “כיצד יכול הציבור הדת”ל להשיב בתשובה את עמנו”?

בתשובתו תוקף הרב את הרצון להחזיר בתשובה את הזולת, וקורא לשואליו להחזיר בתשובה את עצמם.

בדברים הצריכים חיזוק, מזכיר הרב את לימוד התורה: “צריך ללמוד בשקידה כדי להקים גדודים של תלמידי חכמים.  ואצלנו יש ים של עמי הארץ.

“ודאי צריך לעבוד, ודאי צריך מסירות למשפחה, ודאי צריך לבנות את ארץ ישראל, ודאי יש להגייס לצבא, אבל אין זה פוטר מלימוד תורה ככל יכולתנו”.

צריך לדעת שיש מדרגות בין תלמידי חכמים, וחלילה אין להתגאות אילו כל מי שלמד קצת הוא כבר גדול הדור…. יש בני עליה כאלה מועטים. ב”ה יותר יותר. הצרה היא שבאופן כללי לימוד תורה אינו נחשב אצלנו.

בהמשך מזכיר הרב אבינר את נושא ה’תפילה’ וקובל כי גם היא ‘חלשה’ בציבור הדת”ל: “גם תפלה אינה נחשבת.  אלו הם שני הנתיבים הגדולים לד’, תורה ותפילה.אצלנו בית-הכסנת הוא ספק מקום תפילה, ספק שוק, ספק הייד פארק. אפילו מול ארון הקודש פתוח מפטפטים.

כשנשאל הרב, מדוע הרבנים הדת”ל לא מוכיחים על כך הוא משיב בחריפות: ” מה?  אינך יודע?  כי הציבור שלנו הוא ים של עמי-הארץ החושבים שהם יודעים את הכל, החושבים שהם בעלי-בית על הרבנים, רוצים לנהל אותם, לקבוע להם מה לומר, הינם מורים את מוריהם כלשון רש”י, עסוקים לחנך את הרבנים”.

הרב מציג עוד דברים הטעונים תיקון ביניהם את נושא הצניעות: “מצב הצניעות אצלנו הוא קטסטרופה – לפעמים אפילו אברכיות ורבניות.  כמובן, חלילה מלהכליל.  ב”ה יש הרבה נשים מאוד צנועות.  וכן לגבי הנ”ל יש אנשים המתפללים בכוונה מראש עד סוף, אשרינו.  ויש שמאוד מכבדים תלמידי חכמים וקשובים להם, אשרינו.  אבל כללית מצב צניעות הלבוש הוא נורא ואיום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב אבינר הוא גדול הדור
    20/08/2015 09:59
    אלעזר
  1. יש גדולי תורה ענקיים, אך הרב אבינר מכיר את הדור עצמו.