העיתונאית שרי רוט – בוועדה למלחמה בתופעת ה’שיימינג’

מונתה באופן רשמי הוועדה שתשים סוף לשיסוי ברשת האינטרנט • שרת המשפטים איילת שקד הגישה את כתב המינוי לחברי הוועדה לבחינת הגבולות בין חופש הביטוי לחופש השיסוי • "הוועדה תגבש אמצעים להגנה מפני פעילות ופרסומים פוגעניים, כמו גם בריונות, ברשת" • בראש הוועדה עומדת שופטת בית המשפט העליון בדימוס עדנה ארבל
נחמן גור
כ' אב התשע"ה / 05.08.2015 18:59

תופעת השיימינג ברשת האינרנט: שרת המשפטים איילת שקד הגישה היום (רביעי) את כתב המינוי לחברי הוועדה לבחינת הגבולות בין חופש הביטוי לחופש השיסוי, כדי להתמודד עם תופעת האלימות המילולית והשיסויים הפומביים ברשתות החברתיות.

ההחלטה על הקמת הוועדה נבעה לנוכח המקרים האחרונים, ובראשם מקרה התאבדותו של תת ניצב אפרים ברכה, תופעת הפגיעה במתגייסים מקרב הציבור החרדי וכן קמפיינים פוגעניים נגד שופטים.

בראש הוועדה תעמוד שופטת בית המשפט העליון בדימוס עדנה ארבל, כשבצמוד אליה יעבדו יתר חברי הוועדה: נשיאת בית המשפט המחוזי תל אביב, השופטת דבורה ברלינר; עו”ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי); ד”ר יואב ספיר, הסנגור הציבורי הארצי; פרופ’ אסא כשר; ח”כ לשעבר, פרופ’ אריה אלדד; עורך העיתון מקור ראשון חגי סגל, שופט בית משפט השלום מיכאל קרשן; ד”ר נמרוד קוזלובסקי; ד”ר הדר דנציג; ד”ר חיים ויסמונסקי; ד”ר ענת פלג; העיתונאית שרי רוט מחרדים 10.

שמה הפורמלי של הוועדה הוא “הוועדה לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור ובהם נושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים כמו גם בריונות ברשת האינטרנט”.

בכתב המינוי של חברי הוועדה נאמר: “הנכם מתמנים בזאת לכהן בוועדה במטרה לגבש אמצעים להגנה על הציבור, ובהם נושאי משרה בשירות הציבור, מפני פעילות ופרסומים פוגעניים, כמו גם בריונות ברשת האינטרנט.

“בשנים האחרונות מתרחשת תופעה הולכת וגוברת של פרסומים, בעיקר ברשת האינטרנט, הפוגעים קשות בשמם הטוב או בפרטיותם של מושאי הפרסום. כאשר מדובר בעובדי ציבור, בהם שופטים, שוטרים, עובדים בתחום הרווחה, מגייסים לצה”ל ועוד, קיים חשש נוסף מלבד הפגיעה בזכויותיהם, והוא כי עלולה להיפגע גם תקינות תפקודו של השירות הציבורי”.

שרת המשפטים מדגישה כי “תוצאות פרסומים אלו, לעתים, הרות גורל. לא לשווא נכתב בספר משלי ‘חיים ומוות ביד הלשון’.

“התופעה רחבת היקף, ואינה מצטמצמת אך לפרסומים האמורים, אלא כוללת פעילויות נוספות; החל מחלוקה, הדבקה ופרסום של מודעות עם מסר פוגעני בשכונת מגוריו של מושא הפרסום’ וכלה בהפגנות בלתי פוסקות בסמוך לביתו וחשש לפגיעה בו.

” לשם התמודדות עם תופעה זו מתבקשת הוועדה לגבש אמצעים להגנה על הציבור, תוך שמירה על האיזון הנדרש בין המתחייב משמירה על חופש ביטוי, ובכלל זה השמירה על השיח החופשי המיוחד המאפיין את רשת האינטרנט, לבין ההגנה על הנפגעים מהפרסום כאמור”.

עו”ד גאל אזריאל תרכז את עבודת הוועדה.

בכתב המינוי נאמר עוד: “הוועדה תזמן בפניה את הגורמים הרלוונטיים על פי שיקול דעתה, ותשמע את עמדתם, אם בכתב ואם בעל פה. בכלל זה, תשקול הוועדה את קבלת עמדות משרדי הממשלה הנוגעים לעניין, וכן גם תשקול קבלת עמדות נציגי התקשורת, עמדות המגזר השלישי ואת עמדות הציבור”.

הוועדה תגבש את המלצותיה בנושא זה תוך מספר חודשים, ותגיש לשרת המשפטים יוזמות חקיקה ודרכים אלטרנטיביות נוספות לטיפול בבעיה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שרי רוט
    05/08/2015 21:00
    חיכימי
  1. מזל טוב כבוד גדול רק שישאר לך זמן להמשיך לכתוב את הטורים