אובמה איים: אם הסכם הגרעין לא יאושר – תפרוץ מלחמה עם איראן

הנשיא האמריקני שוחח עם 22 מנהיגים יהודים בבית הלבן בניסיון לאחד אותם בתמיכה בהסכם הגרעין - ואמר כי החלופה היחידה להסכם הגרעין היא מלחמה עם איראן, שעלולה לפרוץ תוך זמן קצר, ושימוש שלהם בחיזבאללה למתקפות על האוכלוסייה האזרחית בישראל
נתן פרל
כ' אב התשע"ה / 05.08.2015 09:54

לאחר שיחת הווידאו שערך אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מנהיגים יהודים מארה”ב, הגיע הלילה תורו של הנשיא ברק אובמה לשוחח עם 22 מנהיגים יהודים, מכל רחבי הקשת היהודית באמריקה, במטרה לשכנעם לתמוך בהסכם הגרעין שנחתם עם איראן.

במסגרת השיחה, שנערכה בבית הלבן הזהיר הנשיא האמריקאי כי החלופה היחידה להסכם היא מלחמה עם איראן.

הפגישה שנערכה בבית הלבן וארכה כשעתיים, היתה האחרונה בסדרה שהנשיא ובכירי ממשל קיימו עם הקהילות היהודיות. היא התקיימה ביום הולדתו ה-54 של הנשיא והוגדרה על ידי הנוכחים כ”לבבית”, “רצינית” ולעתים “מעוררת מחלוקת”.

הערב (17:00, שעון ישראל) יישא אובמה נאום לאומה האמריקנית, בו יאמר כי דחיית ההסכם עם איראן תהיה “טעות הסטורית”, מבחינתה של ארה”ב.

אובאמה נועד לקראת הנאום עם ראשי הקהילות, וניסה לשכנע אותם להתאחד בתמיכה באישור הסכם הגרעין עם איראן. אובמה אמר לנציגי הקהילות היהודיות כי ההתנגדות להסכם בארה”ב, תביא בסופו של דבר לתוצאה רעה עבור ישראל.

הנשיא הבהיר כי אם ההסכם ייכשל, המצב מול איראן יתדרדר למלחמה, ותיאר את השלבים שיעברו בדרך מהכשלת ההסכם ועד למצב שלא תהיה לארצות הברית ברירה אלא להיכנס למלחמה מול איראן, כדי למנוע ממנה לפרוץ לפיתוח נשק גרעיני. אובמה הדגיש כי מלחמה עם איראן תגרור שימוש שלהם בחיזבאללה למתקפות על האוכלוסייה האזרחית בישראל.

אובמה התייחס במהלך התידרוך גם ל’איור הפצצה’ שהציג נתניהו בעצרת האו”ם ב-2012, ואמר כי אם המטרה הייתה לנטרל את הפצצה הזו, הרי שההסכם משיג אותה.

הוא טען בפני ראשי הקהילות שמדובר בעניין עקרוני שאינו נוגע למחלוקת בינו לבין ראש הממשלה נתניהו. “לא משנה מה שמעתם, אין ספק שזה לא אישי”. הוא הוסיף כי המחויבות של הממשל שלו לביטחונה של ישראל לא הפסיקה לרגע אחד במהלך כהונתו, וכי גם בכירים ישראלים, כולל ראש הממשלה עצמו, הודו לממשל על כך בפומבי.”היחסים ביננו אינם משליכים על המחוייבות שלנו לבטחון ישראל”, הבהיר נשיא ארה”ב.

אובמה גם מתח ביקורת קשה על ארגון אייפא”ק, שנציגיו השתתפו בפגישה, על הקמפיין שהוא מממן נגד התוכנית. “אתם יכולים להשקיע 20 או 50 מיליון דולר במודעות נגד ההסכם, אבל אתם לא יכולים להגיד למישהו שאם הוא תומך בהסכם הוא יהודי רע”. הוא הזהיר כי התנהלות כזו תחליש את הקהילה היהודית בארצות הברית ותפגע גם ביחסיה עם ישראל.

אובמה הדגיש במהלך השיחה, כי הוא מוכן לדון עם ראש הממשלה בחבילת סיוע ביטחוני נרחבת לישראל, כפי שהסכימה ארצות הברית להעביר למדינות המפרץ, אולם נתניהו אינו מעוניין בכך כרגע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות