הזיג-זג של דרעי: החליט לאשר את חוק הכשרות כבר ביום ראשון

שר הכלכלה אריה דרעי יעלה את חוק הכשרות להצבעה בוועדת השרים לחקיקה כבר ביום ראשון הקרוב, זאת לאחר שהגיע להבנות עם משרד האוצר על 'רפורמת הקורנפלקס' • דב קלמנוביץ, המשנה לראש העיר ירושלים, מציע מתווה פשרה שישפר את מערך הכשרות
כ"ח תמוז התשע"ה / 15.07.2015 18:37

משנה כיוון: שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי החליט כי חוק איסור ההונאה בכשרות יעלה ביום ראשון להצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה, ולאחר מכן יעלה ביום רביעי להצבעה טרומית במליאת הכנסת.

דרעי החליט להביא את התיקון לחוק, לאחר הגעה להבנות בינו לבין האוצר בנוגע ל’רפורמת הקורנפלקס’.

לפי לשכתו של יו”ר ש”ס, השר פעל בימים האחרונים מול גורמי המקצוע כדי להביא לוועדת שרים ולכנסת חוק מתוקן, שיענה גם על צרכי הכשרות אותה רוצים רוב אזרחי ישראל, וגם יענה על הצורך להוריד את יוקר המחיה ככל שניתן ולהקל על אזרחי ישראל.

בשבוע שעבר הודיע דרעי כי החליט למשוך את הצעת החוק עד להחלטת בית המשפט העליון, הדן בעתירה של הסוחרים המבקשים לאפשר להם להציג את המסעדות שבבעלותם ככשרות, למרות שאינם מעסיקים משגיח כשרות מטעם הרבנות הראשית.

משמעות התיקון לחוק הוא השארת המצב הנוהג בתחום הכשרות על כנו, וריכוז הכוח הבלעדי בתחום – בידי הרבנות הראשית.

מי שמציע מציע מתווה פשרה, במסגרתו לא יופרט מערך הכשרות של הרבנות הראשית באופן מלא, אך יתבצעו בו שינויים מתחייבים, שישפרו אותו באופן דרמטי ויפחית את הריכוזיות בתחום – הוא המשנה לראש העיר ירושלים, דב קלמנוביץ’.

במסגרת המתווה, אשר ייושם תחילה בירושלים, תאפשר המועצה הדתית בעיר מספר רמות כשרות מגוונות, המתאימות לכלל התושבים. כך יוכלו בעלי עסקים לקבל כשרות מהודרת המתאימה לתושבים שאינם מעוניינים דווקא בהחמרות החרדיות שבחרה המועצה (כפי שנוהג היום), אבל תאפשר כשרות מהודרת, על פי ההלכה.

עוד מציין קלמנוביץ’, כי המחיר של תעודת כשרות יהיה לפי הקבוע בחוק ומבלי לסטות ממנו, וכי כל סטייה מהחוק תטופל במלוא החומרה.

בנוסף, תוקם מערכת המעסיקה ואחראית על משגיחי הכשרות באופן ישיר. כך יתבצע, הלכה למעשה, ניתוק התלות בין בעלי העסקים למשגיחים, באמצעות הקמת מערכת רגולטורית, שתאכוף את שעות העבודה של המשגיחים ואת רמת השכר. בדרך זו, משגיח לא יוכל להפעיל לחץ על בעל העסק.

באמצעות מנגנון העסקה מסודר, יינתנו תפקידי המשגיחים לכלל הציבור (המתאים לעבודה), ולא רק למקורבים. כמו כן, התפקיד יהיה פתוח גם בפני נשים.

ההכשרה שתינתן למשגיחים תהיה עקבית וזהה, כך יישמרו סטנדרטים ראויים והוגנים בכל העיר, ומשגיח לא יוכל להחליט על דעתו להחמיר או להקל בנושא מסויים.

מערך מצלמות וידאו יוצב בבתי העסק, מה שישמור על רמת ההשגחה, ויוזיל עלויות לאורך זמן.

קלמנוביץ’ מציין, כי היוזמה נולדה מתוך זעקת השטח, במיוחד בירושלים: “המצב בתחום הכשרות כיום פרוץ ובלתי נסבל ודורש רפורמה מיידית. עסקים רבים בירושלים, כמו גם מאות ואלפי תושבים, מתמרמרים על המצב הקיים ויש צורך לתקנו בהקדם האפשרי. חשוב מאוד, עם זאת, לשמור על המערך הקיים, הנאמן על רוב רובו של בית ישראל, מערך הכשרות של הרבנות. הרפורמה החדשה לא תשפוך את התינוק עם המים מחד, אך תבצע את השינויים הנדרשים, על מנת לשפר את מערך הכשרות ולעשותו לנגיש, אמין וידידותי”.

בנוסף, נפגש בשבוע שעבר קלמנוביץ עם ח”כ ינון מגל על מנת לבחון כיצד ניתן לקדם את היוזמה. ח”כ מגל תומך בהצעה. השר לשירותי דת דוד אזולאי הצהיר השבוע כי הוא תומך במתווה המפריד בין המשגיח למושגח.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות