מרידור: “אנו בישראל לא בגלל הדת. אסור להכניס את הדת למדיניות”

בעימות שנערך בין סגנית השר חוטובלי לשר לשעבר מרידור, הציג האחרון שורה של אמירות קשות כנגד הדת והאמונה היהודית - ותקף את הדתיים • עקץ את אריה דרעי: "יש שר שאוכל לא כשר והוא צדיק, ויש שר אחר שלקח שוחד והוא חובש כיפה. הכוונה לשלטון דתי הוא זוועה"
אליעזר היון
כ"ב סיון התשע"ה / 08.06.2015 23:00

דברים חמורים מפיו של השר לשעבר דן מרידור: בעימות פוליטי שהתקיים היום (שני) במסגרת כנס הרצליה בין סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, והשר לשעבר מרידור דנו השנים  ב”פיתרון שתי מדינות לשני עמים” כאשר חוטובלי מתנגדת ומרידור תומך. במהלך הדיון השר לשעבר התבטא כי הבטחת האלוקים על ארץ ישראל “אינה אלא מיתולוגיה”.

מרידור תקף דברים שאמרה חוטובלי עם כניסתה לתפקיד, ולפיהם יש לזכור את העובדה שהקדוש ברוך הוא נתן את ארץ ישראל לעם ישראל – גם כחלק מהעבודה הדיפלומטית למען מדינת ישראל.

מרידור תקף את ההישענות על התורה בכל הנוגע לזכות של העם היהודי על ארץ ישראל. “אסור להכניס את הדת למדיניות”.

מרידור התבטא כנגד הגיבוי התורתי בו עושים שימוש פוליטיקאים בשאלת ‘זכותינו על ארץ ישראל’ ואמר: “הישענות על התורה מסכנת את היכולת שלנו לנהל בתבונה את הסכסוך הקשה הזה, ואולי גם לפתור אותו ביום מן הימים. למרות שאני מודה שאני לא רואה מחר בבוקר את הפיתרון”.

לדבריו, מעולם לא נאמרו מונחים דתיים כאלה בציונות, וציין כי בכל מגילת העצמאות אין שום אזכור לאלוקים ולזכות דתית על ארץ ישראל. “אנחנו מציינים את ההיסטוריה, ולא את הדת שמסבירה שעזבנו את הארץ כי חטאנו והוגלנו ממנה.

“רבי סעדיה גאון אמר ‘אין אומנתנו עם אלא בדתה’. להגיד שא-לוהים הבטיח לנו את הארץ זה כמו המיתולוגיה היוונית. אנו כאן לא בגלל הדת. אנו לא מקבלים שמפני חטאנו גלינו מארצנו, אנו לא מקבלים זאת כלל. אדם הוא יהודי כי הוא יהודי.

 לבסוף תקף מרידור באופן מרומז את השר דרעי בשל עברו: “יש שר שאוכל לא כשר והוא צדיק, ויש שר אחר שלקח שוחד והוא חובש כיפה. הכוונה לשלטון דתי הוא זוועה. גם בארץ, הדתיים לא נותנים זכויות לנשים, קצינים עזבו את האולם כשנשים שרו”.

ציפי חוטובלי

בתגובה לדבריו אמרה חוטובלי: “הציונות כולה, לפחות בעיני כל מי שמכיר את אבות הציונות, באה בשם חברת מופת ומוסר הנביאים ואני לא מתכחשת לכך, אני גאה בכך שאנו כאן חברת מופת בתוך טירוף אזורי. אין בחיבור למורשת משהו חדש, זה הבסיס לציונות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אמיר
    09/06/2015 15:02
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. דן מרידור יכול להגיד מה שהוא רוצה. זה לא אומר שזו האמת ואין בלתה.
    ראשית, אומר שהנני אדם מאמין. שנית – הנני איש ימין שמאמין בהחלת הריבונות על כל ארץ ישראל. שלישית – כאשר אני מנסה לשכנע אדם חילוני או לא-יהודי בצדקת דרכי הימנית, אני מעולם לא מציג את הטיעון: “האמת איתי, כי אלוקים קבע בתנ”ך שזו הארץ שלנו”. למה? כי הן הלא-יהודי והן איש השמאל לא מאמינים בתנ”ך, לכן אין מה לנסות לשכנע אותם בכלי זה. לא חסרות סיבות לכך שדרך הימין צודקת מבלי להציג את הפן הדתי.
    בכלל מצחיקים אותי אלו שנסמכים על התנ”ך כקושאן על הארץ, אך לא מקיימים מצוות. משתמשים בתורה היכן שנוח להם.
    ועדיין, טעה מרידור שקבע כי לדת אין קשר לכך שאנו בישראל.

    אמור נא לי דן: אם אנחנו לא פה בגלל הדת, למה בחרנו דווקא את ארץ ישראל כמקום בו נגשים את השאיפה לכונן בית לאומי לעם היהודי? למה לא באיזה אי באוקיינוס השקט? למה לא באוגנדה? למה לא באירופה? אולי בקווקז?
    למה דווקא בישראל? בטח יאמר מרידור, כי יש לנו קשר היסטורי למקום הזה.
    אוקיי. ומהיכן האסמכתא כי יש לנו קשר למקום הזה? האסמכתא היחידה?
    התנ”ך.
    אז נכון, ציפי חוטובלי לא צריכה להשתמש בטיעון האומר כי “הארץ שלנו כי אלוקים הבטיח לנו” מול אנשים שלא מאמינים בתנ”ך, כי אין זה אפקטיבי – הם לא מאמינים בו כאמור (או שמפרשים אותו בצורה מעוותת, לשיטתם).
    אבל טועה גם מרידור שחושב שאנחנו לא פה בגלל ההבטחה הדתית.
    לולא מה שכתוב בתנ”ך, העם היהודי לא היה מחפש להקים את ביתו דווקא בישראל.
    יודעים מה? יכול להיות שלא היה עם יהודי.

    • ניצן   13/06/2015 21:02

      זה המקום שנבחר בעיקר בגלל שזה היה הקונצנזוס, המקום שהרוב הסכים שכדאי לעבור אליו. היו כמה וכמה אופציות ובגלל מאמינים זה המקום שנבחר. אז כן, הדת היא סיבה מרכזית להיותנו כאן אבל אלוהים לא.
      בנוגע לאסמכתות ההיסטוריות- ישנם מקורות מציורים וכתבים של המצרים לדוגגמא שמספרים על היות העם היהודי בארץ, אז לא- זה לא רק התנ”ך.
      אני לא מאמינה (סליחה, כן מאמינה. מאמינה בטבע ומדע ואהבה וכבוד ופלורליזם וסובלנות…) ולא חושבת שיש יצור אגדי שהביא אותנו לפה כי אנחנו כל כך מיוחדים וטובים יותר מכל אחד אחר.
      אז כן, אמונה משותפת היא מה שאיחד והפך את היהודים לעם אבל על אמונה באלוהים לא מבוסס העם כיום. יש לנו היסטוריה משותפת נרחבת ותרבות משותפת, מעבר לזה שהיותנו נרדפים גם עזרה לאיחוד של העם.
      אז יש יתרונות בדת, והיא כן תרמה להגעה שלנו לפה אבל אני ממש לא חושבת שהיא צריכה לשלוט במדינה מודרנית במאה ה21. מסכימה מאוד עם מה שמרידור אמר.