בליכוד תוקפים את המבקר: דו”ח הדיור שולי ושערורייתי

סילבן שלום: "הדוח שולי. ניתן לעסוק בו בזמן אחר" • יריב לוין: "שערוריה, ניצול ציני של המבקר במערכה להפלת שלטון הליכוד" • החשש העיקרי בליכוד: איבוד מנדטים לטובת "כולנו" בראשות משה כחלון
לילך ויסמן, גלובס
ד' אדר התשע"ה / 23.02.2015 10:34

אחרי שכשלו במניעת פרסום דוח מבקר המדינה בנושא הדיור, מנסים בליכוד להפעיל לחץ ציבורי על המבקר במטרה לרכך את הניסוחים שיופיעו המתייחסים לממשלות נתניהו. מאז הודיע אמש יוסף שפירא כי בכוונתו לפרסם את הדוח בזמן שנקבע מבלי להתחשב במועד הבחירות, פתחו בליכוד במתקפה חריפה נגד המבקר. מרבית חברי הכנסת ושרי הליכוד הצטרפו לניסיונות לקעקע את אמינותו של הדוח ולהחליש את הביקורת הציבורית על ראש הממשלה.

 ח”כ מירי רגב הגדירה את הדוח “עלבון לאינטליגנציה” ואמרה כי “תגובת מבקר המדינה לביקורת שנשמעה עליו בעניין עיתוי הפרסום איננה רצינית ומזלזלת באינטלגינציה של המבקר עצמו. לא ייתכן שבתקופת בחירות – תקופה שבה לא מבצעים מינויים ונוקטים יתר זהירות – דווקא אז בוחר המבקר לפרסם דוח בנושא דיור. בעיית הדיור היא בעיה ארוכת-שנים ששותפים לה ראשי מממשלות קודמים משמאל ומימין. לא ייתכן שהמבקר משמש כלי בידי התקשורת לניגוח פוליטי”.

 שר האנרגיה, סילבן שלום, הגדיר את הדוח “שולי” ואמר שניתן לעסוק בו בזמן אחר. “אפשר לבדוק. מי שרוצה, שיבדוק. כמובן, אין אם זה שום בעיה. אבל לנסות להשפיע על מערכת הבחירות בצורה לא הוגנת, לדעתי, זה דבר שלא ייעשה. אין שום צורך להשפיע על הבחירות שלא בצורה דמוקרטית. השפעה בצורה דמוקרטית היא רק על-ידי הטלת פתק בקלפי”, אמר שלום.

 לדבריו, “צריכים לדון במה שקורה בנוגע לאיראן, במה שנוגע בעניינים של חיזבאללה בצפון, בדאע”ש, בעניינים האמיתיים האקוטיים לקיומה של מדינת ישראל. כל שאר הדברים – יש להם זמן”.

 ואילו ח”כ יריב לוין כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי “החיפזון שאחז לפתע במשרד מבקר המדינה לפרסם דוחות בסמוך למועד הבחירות בלא כל הצדקה עניינית הוא שערורייה שלא הייתה כקודמתה מאז קום המדינה. אסור שמשרד מבקר המדינה ינוצל באופן ציני ככלי מרכזי במערכה להפלת שלטון הליכוד”, קבע.

 החשש העיקרי בליכוד הוא מאיבוד מנדטים לטובתו של משה כחלון. למעט הליכוד, כל שאר המפלגות מרוויחות מהעיסוק בנושא הכלכלי, ולכן קיים חשש שהדוח יבריח קולות למפלגות נוספות.

 עדיין לא ברור אם עיתוי פרסום הדוח, כמה ימים לפני נסיעתו של נתניהו לוושינגטון, ישרת את ראש הממשלה, שינסה להחזיר את השיח הציבורי לגרעין האיראני – או שהנושא הכלכלי ונושא הדיור בפרט יצליחו להשתלט על סדר יום.

 במערכת הפוליטית קראו למבקר שלא להיכנע לתביעות הליכוד ולפרסם את הדוח במועד ללא כל שינויים בתוכנו. יו”ר כולנו, משה כחלון, אמר כי “דוח המבקר בעניין הדיור הוא מהדוחות החשובים שהתפרסמו בשנים האחרונות. אני לא איש של ועדות חקירה, אני חושב שצריך לעבוד ולא להקים ועדות, אבל במקרה הזה צריך גוף שיבדוק את זה לעומק. זה הרבה מעבר לרשלנות של הממשלה האחרונה, זה מעבר לגלגול אחריות: לפיד אומר שזה ביבי, וביבי אומר שזה אולמרט, והם מכדררים את האחריות כמו במגרש כדורגל. יש כאן משהו יותר עמוק שצריך לבדוק. במקרה הזה צריכה להיות בדיקה מעמיקה של מה קרה עם זה”.

 במקביל, הבוקר פנה ח”כ אראל מרגלית למבקר המדינה שפירא בדרישה שיטיל אחריות אישית למשבר הדיור. “הטלת אחריות אישית וציון שמות האחראים למחדל החברתי כלכלי החמור ביותר בעשור האחרון תאותת לנבחרי ציבור כי יש דין ויש דיין”.

 מרגלית הוסיף כי הוא סבור שהמבקר צריך להמשיך ולבדוק את התנהלות הגורמים הרלוונטים בנושא, ובהם ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון גם לאחר 2013.

 יו”ר יש עתיד, יאיר לפיד, שכיהן כיו”ר קבינו הדיור, אמר כי “הדוח צריך להתפרסם, ונתניהו יודע היטב למה הוא מנסה למנוע את פרסומו. הציבור צריך לדעת עם מה היינו צריכים להתמודד בשנה ושמונה חודשים האחרונים, ומי אשם בעליית המחירים המטורפת הזו. במשך שנה ו-8 חודשים נאבקנו במשבר הדיור, מול ראש ממשלה שניסה כל הזמן לתקוע לנו מקלות בגלגלים. ההזנחה של נתניהו גרמה לעליית מחירים של יותר מ-80% במחירי הדירות, והמבקר צריך לבדוק לא רק את עליית המחירים הזו, אלא גם למה נתניהו עשה הכול כדי להפריע לנו להוריד את המחירים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות