היועץ המשפטי לממשלה מגבה את ‘נוהל חניבעל’: ראוי ומאוזן

את הדברים כתב ויינשטיין בתגובה לדרישה של 'האגודה לזכויות האזרח' • "הנוהל אינו נוגד את עקרונות המשפט הבינלאומי, והוא משקף איזון ראוי בין השיקולים השונים הנוגעים לענין זה"
אליעזר היון
כ"א טבת התשע"ה / 12.01.2015 19:47

“נוהל חניבעל”, עכשיו ההתייחסות המשפטית: היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין קבע כי הפקודה המבצעית שעניינה סיכול ניסיון לחטוף חייל או אזרח ישראלי היא אמנם פקודה מסווגת ועל כן לא ניתן לחשוף את הוראותיה, אך “יחד עם זאת היא משקפת איזון ראוי בין השיקולים השונים הנוגעים לענין זה”.

“חניבעל” הוא שמו של נוהל שקובע שורה של תקנות במקרה של הכרזה על חטיפת חייל. הנוהל נוצר כדי להפעיל תגובה אוטומטית לסיכול חטיפה, בלי לקבל אישורים על כל פעולה דבר שאורך זמן רב. הוא כולל הצבת מחסומים, פגיעה בתשתיות כגון גשרים וכבישים למניעת התקדמות החוטפים, והפעלת ירי מאסיבי לעבר החוטפים [על פי ויקיפדיה].

חטיפתו של סגן הדר גולדין ז”ל בפאתי רפיח במהלך מבצע “צוק איתן” עוררה דיון נרחב אודות נוהל זה, והאגודה לזכויות האזרח ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה לאסור הפעלת אש מאסיבית למניעת בריחת החוטפים באזורים מאוכלסים.

כאמור, היום (שני) השיב היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לדרישת האגודה והדגיש כי נוהל חניבעל אוסר באופן מוחלט ביצוע ירי שמטרתו המוגדרת היא מות החטוף, וכי הנוהל אינו נוגד את עקרונות המשפט הבינלאומי.

עוד הוסיף ויינשטיין כי “עיקרון ההבחנה מחייב את כוחות צה”ל להבחין בין מטרות צבאיות לאובייקטים אזרחיים ועיקרון המידתיות מחייב לוודא שהנזק הנגרם לאזרחים אינו מופרז ביחס לצורך הצבאי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות