מלחמת הקללות: הבית הלבן מתנער • הרפובליקנים: לפטר הפקידים שהעליבו

אז מי פה 'הפחדן'? בוושינגטון מתנערים מהעלבונות שהוטחו בנתניהו • דובר המועצה לביטחון לאומי אומר כי העלבונות "אינם ראויים ואינם משקפים את דעת ממשל אובמה" • יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר: צריך לפטר את הפקידים
יוני גרין
ה' חשון התשע"ה / 29.10.2014 17:40

אחרי הסערה שעוררו בארצות הברית הדברים הבוטים שצוטטו מפי בכירי ממשל אובמה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנסים בבית הלבן וושינגטון להתנער מהדברים ולהרגיע את הרוחות.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, אליסטר בסקי, אמר: “הדברים שנאמרו אינם ראויים ואינם משקפים את דעת ממשל אובמה”.

בסקי הוסיף כי “בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה יש מערכת יחסים טובה. הם מתייעצים באופן תדיר”. הדובר הדגיש: “אנחנו לא סבורים שיש משבר ביחסים בין המדינות”. עם זאת, הבהיר כי “יש מקרים בהם אנחנו לא מסכימים עם פעולות הממשלה הישראלית”.

יחד עם זאת, דובר הבית הלבן, ג’וש ארנסט, רמז בתדרוך לעיתונאים, שנשיא ארה”ב לא יתנצל, ושאין כוונה להעניש את הפקיד שתיאר את נתניהו כ’צ’יקן-שיט’ (ביטוי עגה שפירושו פחדן עלוב או כלומניק, חתיכת אפס).

דובר הבית הלבן מתח ביקורת על התבטאויות פקידי הממשל: “דבריהם בהחלט אינם משקפים את עמדות הממשל ואנו סבורים שהתבטאויות כאלה הן בלתי ראויות ואינן מועילות. ראש הממשלה והנשיא גיבשו שותפות יעילה והם מקיימים התייעצויות קרובות לעיתים תכופות, לרבות הפגישה שהתקיימה בבית הלבן החודש”.

הוא הדגיש, כי היחסים בין ישראל לארה”ב קרובים וחזקים ואחת הראיות לכך היא, שמשלחת ביטחונית ישראל, בראשות ראש השב”כ, יורם כהן, תיפגש מחר עם בכירים בבית הלבן, כחלק מסבב מפגשים חצי שנתיים לתיאום העמדות הביטחוניות של שתי המדינות.

 עיתונאים בתדרוך לחצו על הדובר מדוע לא נפתחת חקירה לזיהוי הפקידים שהשמיצו את נתניהו, כפי שהממשל נוהג לחקור הדלפות מזיקות אחרות. הדובר השיב, כי לא מדובר בגילוי סודות מדינה אלא בהתבטאויות בלתי ראויות.

 גם דוברת משרד החוץ, ג’ן סאקי, הסתייגה הערב מהעלבונות שהוטחו בנתניהו ואמרה ששר-החוץ האמריקאי, ג’ון קרי, יבהיר לרה”מ, בשיחתם הבאה, שהדברים אינם משקפים את עמדת הממשל.

העלבונות שהטיחו בכירים בממשל אובמה בראש הממשלה, כפי שנחשף אתמול במאמר בכתב העת ‘אטלנטיק’, עוררו זעם בעיקר בצד הרפובליקני של המפה.

זמן קצר לפני התדרוך, אמר יו”ר בית-הנבחרים, ג’ון ביינר, רפובליקאי, כי צריך לפטר את הפקידים שהטיחו עלבונות בנתניהו. “העלבונות שהפקידים הטיחו בראש ממשלת ישראל משקפים בעקיפין את השקפותו של הנשיא עצמו”, אמר ביינר.

גם הסנטור הרפובליקאי טד קרוז, ששוקל להתמודד על הנשיאות ב-2016, השמיע קריאה דומה.

אלן ווסט, רפובליקני, פרשן פוליטי ובעבר נציג בבית הנבחרים האמריקני, יצא להגנת נתניהו ולעג לאובמה. ווסט פרסם הלילה בדף הפייסבוק שלו תמונה של אובמה ונתניהו בצעירותם, כאשר אובמה נראה יושב נינוח על ספה ומחזיק סיגריה (כנראה סמים קלים) בעוד נתניהו לבוש מדי צה”ל ונושא נשק, ושואל: “מי פה הצ’יקן שיט? (-הפחדן)”.

“אז מי אתם חושבים פה שהוא הצ’יקן שיט?”, כתב ווסט בפייסבוק. “יש כמה טמבלים בממשל אובמה שחושבים שזה החייל נתניהו פה משמאל. באמת?”

הסטטוס הזה זכה לאלפי לייקים ותגובות רבות. אחת הגולשות כתבה: “הלוואי שהיה לנו מנהיג כמו נתניהו – הבחור האחר (אובמה) הוא ראש חשיש”.

גולשת אחר הגיבה: “הייתי אומרת שהחשישניק הוא הצ’יקן שיט”. כזכור, אובמה הודה בעבר כי בצעירותו השתמש בסמים קלים.

גולשים אחרים ירדו לפסים אישיים בתגובותיהם: “בנימין נתניהו הוא גבר נאה וגם אינטיליגנט. אני לא יכולה לומר את אותם הדברים על הבחור השני”. גולש אחר כתב: “אובמה לא מגיע לגדולתו של נתניהו בשום מידה”.

ראש הממשלה עצמו התייחס לעלבונות שהוטחו בו, בפתח דבריו בדיון בכנסת לזכר רחבעם זאבי הי”ד – ואמר:

“כשיש לחצים על ישראל לוותר על ביטחונה הכי קל לוותר. כראש הממשלה אני עומד על ביטחון ישראל, אכפת לי מחיי כל אזרח וחייל, ואינני מוכן לעשות ויתורים שיסכנו את המדינה שלנו. האינטרסים שלנו אינם עומדים בראש מעיניהם של אותם אלה שתוקפים אותנו ואותי אישית.

המתקפה עלי באה רק מפני שאני מגן על מדינת ישראל. ולמרות כל ההתקפות אני אמשיך להגן על המדינה שלנו ועל אזרחי ישראל.

אני מכבד ומוקיר את היחסים שלנו עם ארה”ב. הברית האסטרטגית והערכית בין המדינות נמשכת ותימשך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות