בישראל זיהו לפני הטבח: מאות מחבלים החליפו לסים ישראלי

שעות לפני שאלפי מחבלי חמאס חדרו ליישובים בעוטף עזה: בישראל נקלטו איתותים על כך שמאות מחבלים החליפו לכרטיס סים ישראלי • בעקבות כך הרמטכ"ל ואלופי המטכ"ל קיימו לפחות שתי התייעצויות במהלך אותו לילה • צה"ל והשב"כ: עשרות סימים הוחלפו באופן שזוהה גם בעבר
חרדים 10
י"ז אדר א' התשפ"ד / 26.02.2024 15:11

שעות ספורות לפני מתקפת הפתע הרצחנית ב-7 באוקטובר: בישראל זיהו כי מאות טלפונים הופעלו ברצועת עזה עם כרטיס סים ישראלי.

דבר ראשון בקלפי: מה תעשו אם תהיה אזעקה כשאתם בוחרים?

מדובר בפעולה שנחשבה חריגה למדי, והיה בה איתות על כוונה של חמאס לפתוח במתקפה.

המידע על החלפת הסימים הותר היום (שני) לפרסום על ידי הצנזורה, לאחר מספר שבועות בהם התקשורת ניסתה לקבל אישור לפרסום.

בשבועות הראשונים שלאחר הטבח פורסם כי הרמטכ”ל הרצי הלוי ואלופי המטכ”ל קיימו לפחות שתי התייעצויות במהלך אותו לילה,  בגלל “סימנים מעידים” על הכוונה של מחבלי החמאס לבצע תקיפה. אותם סימנים היו הפעלת מאות טלפונים ברצועת עזה, כשלכולם סים ישראלי.

התייעצות טלפונית ראשונה הייתה בשעות המוקדמות של הלילה, כאשר עלו אותם “סימנים ראשונים” מהשטח: ראשי מערכת הביטחון קיימו דיונים עד אמצע הלילה  – בהם העריכו הרמטכ”ל, ראש השב”כ, ראש אמ”ן ובכירים נוספים כי עתיד להתפתח יום קרב ברצועת עזה.

המשתתפים בהערכת המצב סברו שהלחימה עלולה לכלול ניסיונות חטיפה או ניסיונות חדירה של עד עשרות מחבלים ליישוב אחד.

למרות ההבנה הזו, אוגדת עזה לא העלתה את רמת הכוננות, כוחות לא קודמו לגזרה, הכוחות בשטח לא עודכנו, והחיילים שהיו בחדרים המשיכו לישון.

במהלך השיחה הוחלט להתייעץ שנית בשעה מאוחרת יותר.

בנוסף התקיימה התייעצות שגם בה הוחלט שלא לקדם כוחות או להעלות את הכוננות בגזרה, ולקיים התייעצות נוספת בשעות הבוקר.

בשב”כ הבינו שמשהו קורה, וראש השירות רונן בר הגיע למטה הארגון בלילה ונשאר שם עד לפרוץ המתקפה.

גם בצה”ל וגם בשב”כ אמרו כי לא חשבו שמדובר בפעולה רחבה של חמאס אלא בסימן שדיבר על אפשרות של ירי רקטי או חדירה מוגבלת מאוד.

בעקבות הערכת המצב, השב”כ הקפיץ צוות “טקילה” לדרום כדי להתמודד עם אפשרות של חדירת מחבלים.

בתגובה חריגה שפרסמו בצה”ל ובשב”כ צוין: “הפרסום אודות 1,000 סימים ישראלים שנדלקו בו זמנית – שקרי ורחוק מהמציאות. בפועל התקבל צבר סימנים מעידים שכלל בין היתר השמשה של עשרות בודדות של סימים, אשר נדלקו באירועים קודמים בעבר. בהתאם לכך נדרכה המערכת ובוצעו פעולות מודיעיניות ואופרטיביות בשטח.

“כפי שפורסם בעבר, בליל ה-7.10 התקבלו סימנים מעידים בגינם התקיימו הערכות מצב ובהתאם לכך התקבלו החלטות אופרטיביות. הסימנים המעידים מבוססים על מגוון כלים ויכולות, בהם גם כלים טכנולוגיים שלא ניתן לפרט את האופן ושיטת הפעולה שלהם. כלל האירועים והמידע הקיים באותו הלילה יתוחקרו במסגרת התחקירים המבצעים בשב”כ ובצה”ל. נדרש לגלות אחריות וזהירות בפרסומים, כך שלא ייפגעו שיטות ויכולות מבצעיות בזמן מלחמה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות