בתקציב 4 מיליון: הממשלה אישרה את סמכויות פרוש ל’מבצע אומן’

הממשלה אישרה את סמכויות השר פרוש בהיערכות לנסיעת הברסלבים לאומן • פרוש: "ישראל לוקחת אחריות על האזרחים שלה, המשימה למנוע משבר הומניטרי בגבולות" • "דובר שאקבל תקציב נפרד לפרויקט, אך זה כבר לא יקרה. בינתיים רק משרדי שם את הכסף"
אריה ריבקינד
כ"ד אלול התשפ"ג / 10.09.2023 15:18

הממשלה אישרה היום (ראשון) החלטה המטילה על שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, לגבש תוכנית פעולה לסיוע והקלת תנאי השהיה במעברי הגבול היבשתיים לנוסעים הברסלבים לאומן לקראת ראש השנה, אשר תגובש בשיתוף משרד החוץ, שיבצע את התיאום הנדרש עם ממשלת אוקראינה ועם מדינות המעבר הרלוונטיות.

דרך לזכות: קח חלק בפדיון שבויים ותזכה להבטחה של גדולי ישראל

התוכנית כוללת בין היתר: הקמת מתחמי ויסות קהל בגבולות אוקראינה, נוכחות של נציגים דוברי עברית ונציגים דוברי השפה המקומית לניהול המתחמים, סיוע לקידום הליכים בתיאום עם הממשל ואנשי הביטחון המקומיים, ביצוע פעולות הסברה לקהל הנוסעים, הקמת חדר מצב ושליטה בישראל, סיוע בהכוונת קהל לגבולות ולמתחמים שיוגדרו לצורך ויסות ובידוק ועוד.

לצורך ביצועה של החלטת הממשלה, משרד ירושלים ומסורת ישראל יקצה סך של 4 מיליון שקלים.

בישיבה הודגש לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי קיימת אזהרת מסע לאוקראינה, בעקבות מצב הלחימה והממשלה קוראת לציבור להימנע מלנסוע לאזורי סיכון.

השר פרוש  סקר בישיבת הממשלה את ההיערכות הממשלתית לנסיעת הברסלבים לאומן, הנעשית בשיתוף משרד החוץ והמאמצים למניעת משבר הומניטרי בגבולות.

בפתח דבריו אמר:  “לפני שאתייחס להחלטה שעל סדר היום, אני מבקש לשוב ולהודות לראש הממשלה על השיחה שקיימת עם נשיא אוקראינה בשבוע שעבר, מה שלמעשה פתח את הדלתות וכבר לפני השבת שמענו מהשגריר שלנו באוקראינה בשורות טובות – על השינוי בגישה של הרשויות שם בכל הנוגע ליחס בגבולות.

“בעניין הזה גם תודה גדולה מאוד לשר החוץ, שמוביל ומלווה את כל השיח עם המדינות השונות, ואף טס למולדובה, שהיא מדינת המעבר המרכזית לאומן, בכדי לפתוח את ההידברות עם הממשל שם בנושא הגבולות”.

השר פרוש הסביר את הרציונל בהחלטה הממשלתית לטפל בנושא: “בשנה שעברה, השנה הראשונה של מצב המלחמה, נקלענו למצב בעייתי, כשעשרות אלפי אזרחים ישראלים מנסים לעבור בגבולות קטנים, ללא תיאום מראש והיערכות מתאימה. חלק מהאנשים חיכו קרוב ליממה, והיו גם כאלו שלא הצליחו לעבור לפני החג.

“השנה התקבלה החלטה משותפת לגורמים הממשלתיים הרלוונטיים – שלא עוד. ישראל לוקחת אחריות על האזרחים שלה. נכון, איננו מתעלמים מאזהרת המסע, ואנו גם מביאים אותה לידיעת הציבור. אבל מי שבכל זאת בוחר לנסוע, יקבל שירות מטעם המדינה.

“נתבקשתי על ידי הגורמים הרלוונטיים בממשלה לקחת חלק בעניין הזה ונעניתי. אחרי ההצלחה של פרויקט מירון, חלחלה ההבנה שהדרך הנכונה לעשות פרויקטים מאין עלו עוברת דרך האנשים שבאים מהציבור הרלוונטי ומייצגים אותו. בהידברות משיגים הכל יותר טוב”.

פרוש הוסיף: “המשימה שלנו היא אחת. למנוע משבר הומניטרי בגבולות. על כן הצעת המחליטים תאפשר הקמת מתחמי ויסות קהל בגבולות אוקראינה, נוכחות של נציגים דוברי עברית ונציגים דוברי השפה המקומית לניהול המתחמים, סיוע לקידום הליכים בתיאום עם הממשל ואנשי הביטחון המקומיים, ביצוע פעולות הסברה לקהל הנוסעים, הקמת חדר מצב ושליטה בישראל, סיוע בהכוונת קהל לגבולות ולמתחמים שיוגדרו לצורך ויסות ובידוק ועוד”.

הוא ביקש להתייחס לקשיים שעלו בהיערכות: “נכנסתי לדבר הזה בעקבות בקשה שהגיעה אלי מטעם הממשלה, דובר על כך שאקבל תקציב נפרד לפרויקט הזה, אך זה כנראה כבר לא יקרה. ויתרנו על זה והסכמתי שחלק מהעלויות ייצאו מתקציב המשרד שלי, לצד משרדים נוספים שאמורים לקחת חלק. דברתי בעניין הזה עם משרד החוץ, אך בינתיים רק משרדי שם את הכסף. אבל בחרתי שלא להתעכב כעת על כך.

“מסתבר שגם זה לא עוזר. לא אלאה אתכם בפרטים, אבל הסיבה היחידה שאנחנו מתכנסים כאן כעת לדון בהחלטת הממשלה, 5 ימים לפני ראש השנה, על פרויקט שכבר היה אמור לצאת לדרך, הוא נטו בגלל קשיים בירוקרטיים תקציביים.

“בצד השני היו אנשים חרוצים, שעבדו כל סוף שבוע האחרון, למעט שבת קודש, בכדי לעקוף את הקשיים ולהביא את ההחלטה הזו כאן לשולחן. סגנית חשבת משרד ראש הממשלה – הילה רבני אמיר, היועצת המשפטית של משרדי – עו”ד שירן שושנה, וראש המטה שלי, שימי אלבוים”.

שרת ההתיישבות אורית סטרוק הצביעה נגד ההחלטה: “בזמן שאוקראינה תחת מלחמה ומתקפות טילים, ללא מקלטים או היערכות סבירה כלשהי למיגון אסור שישתמע כאילו ממשלת ישראל מגבה נסיעה מסוכנת כזו”.

השרה, שאינה רואה את הדבשת של עצמה,  הוסיפה: “יהודים יקרים, אל תיסעו לשם. אל תסכנו את חייכם! יש מספיק מקומות תפילה אחרים. שנזכה להיכתב לחיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות