הוגש חוק היסוד לימוד תורה: ישווה תנאי אברכים לחיילים

יהדות התורה הניחה את הצעת החוק שלימוד תורה הוא ערך יסוד של העם היהודי - ותלמידי הישיבות "ייחשבו כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל ואת העם היהודי" • כהנא: "אתם באמת חושבים שזה היום הנכון להניח את החוק הזה?" • שיקלי: "הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל"
אריה ריבקינד
ז' אב התשפ"ג / 25.07.2023 10:50

יהדות התורה הניחה היום (שלישי) על שולחן הכנסת  הצעה לחוק יסוד לימוד תורה שתעלה לדיון בתחילת מושב החורף.

בן, בת, אח, אחות – רווקים? לרבים שמסרו שמות עבד בשנה החולפת

ההצעה קובעת, כי לימוד תורה ייחשב שירות משמעותי, ומי שיקבלו על עצמם להתמסר אליו לתקופה משמעותית “ייחשבו כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל ואת העם היהודי”.

תהיה לכך השלכה על הזכויות והחובות שלהם. החוק אמור לפטור את החרדים מגיוס ולהשוות את תנאיהם לשל החיילים.

ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה קבע כי הממשלה תקדם חוק יסוד שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה עוד קודם להעברת התקציב, אולם לבסוף הגשת החוק לא קודמה לבקשת נתניהו.

בשל העיכובים בקידום חוק ממשלתי, הגיש הבוקר ח”כ משה רוט יחד עם חברי הכנסת יעקב אשר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר, יצחק פינדרוס וישראל אייכלר, הצעת חוק פרטית שתקבע את מעמדו של ערך לימוד התורה ומעמדם הייחודי של לומדי התורה.

בהגשת ההצעה נכתב כך:

“לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי. מדינת ישראל כמדינה יהודית, רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה, בהתאם לכך מציעים יוזמי החוק לעגן כראוי החוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה”.

“אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה, לתקופה משמעותית, יחשבו כמי שמשרתים, שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי, וכי תהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם”.

סעיף מרכזי בהצעת החוק מתייחס לפסיקת בג״צ שביקשה להסדיר את נושא גיוס בני הישיבות. יוזמי החוק טוענים כי חוק יסוד לימוד התורה, יבהיר לבית המשפט העליון, כי הכנסת תומכת בהכרה במרכזיותו של ערך לימוד תורה.

לדברי חבר הכנסת משה רוט: “בהסכם הקואליציוני סוכם, כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם. לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת מושב החורף”.

פורום קהלת הביע בשיחות עם חברי הקואליציה התנגדות ברורה לחוק של יהדות התורה.

בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו זעמו על המהלך. הפרשן עמית סגל דיווח, כי בלשכת נתניהו נערכות התייעצויות כיצד להגיב למהלך של אגודת ישראל שלא היה מתואם עימו. גם בש”ס ובדגל התורה הביעו פליאה על הגשת הצעת החוק ואמרו כי מדובר במהלך שלא סוכם עימם.

חבר הכנסת גדי איזנקוט הגיב להגשת חוק יסוד “לימוד תורה”: “מכה אנושה לצה”ל כצבא עם ממלכתי, חייבים לפעול להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל”.

ח״כ מתן כהנא, המחנה הממלכתי אמר בתגובה להצעת החוק לימוד תורה: “אחיי החרדים, אתם באמת חושבים שאתמול היה היום הנכון להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק הזו?

בלי תורה אין מדינת ישראל. לי זה ברור. אבל באותה מידה ברור לי שהחוק הזה יעשה נזק עצום לעולם התורה, נזק עצום לחברה החרדית ונזק עצום למדינת ישראל. הכוח כעת בידיים שלכם. אנא מכם השתמשו בו באחריות”.

השר עמיחי שיקלי: “לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקק לחקיקה, וכך ראוי שיישאר. הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה – לא בקולי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות