היסטוריה: הממשלה אישרה 32 מיליון ש”ח לשיקום שומרון העתיקה

בישיבת הממשלה אושר התקציב שיאפשר לשקם את אתר המורשת • השרה עידית סילמן: לא נאפשר את מחיקת ההיסטוריה שלנו • יוסי דגן:  כל בן תרבות צריך לשמוח ביום הזה
אריה ריבקינד
ט"ז אייר התשפ"ג / 07.05.2023 14:39

כחודש וחצי לאחר תיעוד סלילת כביש הרשות הפלסטינית על ממצאים ארכיאולוגיים בגן הלאומי בסבסטיה וביקור השרים וראש מועצת שומרון יוסי דגן באתר הארכיאולוגי – אישרה היום (ראשון( הממשלה, בהובלת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, השר למורשת הרב עמיחי אליהו, שר התיירות חיים כ״ץ ושרים נוספים החלטה שתאפשר לראשונה שיקום האתר, במטרה לפתוח אותו לציבור הרחב כפי שהתחייבו.

ההילולא: זה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הנסיעה למירון

לפי הצעת המחליטים יוקצו כ-32 מיליון ש״ח לטובת שיקום ופיתוח הגן.

משרדי הגנת הסביבה, המורשת והתיירות יקצו כל אחד עד 6 מיליון ש״ח כאשר לצידם משרד התרבות והספורט ומשרד הכלכלה והתעשיה יקצו 3 מליון ש”ח כל אחד, משרד התיישבות ומשימות לאומיות 2.5 מליון, משרדי התפוצות והמדע יקצו 2 מליון כל אחד ומשרד החוץ מיליון וחצי ש״ח.

באופן מיידי יגבשו תוך 60 יום רשות הטבע והגנים ומשרד להגנת הסביבה, תכנית לשיקום ופיתוח באופן שיאפשר לאתר לחזור לפעילות מלאה כאתר קולט קהל.

לפי ההצעה התוכנית תכלול, בין היתר פעולות הנדרשות לשימור והצלת נכסי המורשת הקיימים באתר. הפעולות נדרשות לשיקום הפגיעה שנגרמה לממצאים ארכיאולוגיים באתר. בניית תכנית להפיכת האתר למוקד משיכת קהל מבקרים כולל סלילת כביש גישה ובניית מודל בר קיימא למימון ההוצאות השוטפות של האתר מהכנסותיו ממבקרים, לרבות הוצאות ניקיון, אבטחה, תחזוקה והפעלה.

בנוסף ימופו כלל הגורמים האפשריים והאמצעים הקיימים כיום למניעת פגיעה באתר, טיפול בבנייה בלתי חוקית ובהפרות חוק נוספות באזור האתר והצעות לטיוב התיאום בין אותם גורמים והגברת אכיפת החוק במקום. ימופו האזורים שטרם נחשפו במרחב האתר והפעולות הנדרשות לחשיפתן.

שרת הגנת הסביבה תדרש לדווח לממשלה כל 6 חודשים בדבר התקדמות ביישום התכנית.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, המוביל את המאבק להצלת המקום מזה שנים הזמין את השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שר המורשת הרב עמיחי אליהו לסיור חירום במקום בו הם התחייבו לפעול להצלת האתר. גם שר התיירות חיים כץ נרתם לנושא.

במשרד להגנת הסביבה אומרים, כי תל שומרון (סבסטיה) הינו מאתרי המורשת החשובים ביותר בשומרון לעם ישראל. האתר מוזכר פעמים רבות בספרי הנביאים והכתובים. באתר קיימים עדיין ממצאים ארכאולוגיים נוספים, מהתקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית. האתר הוכרז כגן לאומי בצו אלוף.

הממצאים מצויים תחת סיכון הריסה מיידי עקב חפירות שוד ועבודות המבוצעות במתכוון על ידי הרש״פ. אירוע משמעותי אחרון של הרס המתחם התרחש לפני חודש וחצי, במסגרתו נפרץ באופן לא חוקי ציר בצידו הצפוני של האתר.

כיום כביש הגישה לאתר עובר דרך שטח B וכל ביקור בגן הלאומי שומרון חייב תיאום וליווי צבאי, עובדה שמנעה שימור וטיפול שוטף באתר וגרמה להידרדרות במצב השרידים הארכיאולוגים. בעת האחרונה, הרש”פ הכריזה על סבסטיה כאתר מורשת פלסטיני, וכאמור מקדמת פעילות בלתי חוקית והרסנית בתחומו במטרה להשתלט על המקום, למרות היותו בתחום שטח C – כל זאת תוך פגיעה חמורה בעתיקות האתר, ותוך הפרה של הסכמי הביניים.

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: “התחייבנו ואנו מבצעים. לא נאפשר את מחיקת ההיסטוריה שלנו. הצעת המחליטים היא צעד ראשון וחשוב בדרך לשמירה על האתר החשוב מפני ההשחתה הפלסטינית. אני מקווה שנוכל תוך זמן קצר לפתוח את האתר לציבור הרחב ולהנגיש לו את סיפורה של בירת ממלכת ישראל״.

יוסי דגן, ראש מועצת שומרון בירך: “זוהי החלטה היסטורית, שעתידה לשנות אחת ולתמיד את פני שומרון העתיקה ותחזיר בפועל לחיק מדינת ישראל והאנושות כולה אתר היסטורי בעל חשיבות ראשונה במעלה שהוזנח במשך שנים. כל בן תרבות צריך לשמוח ביום הזה. מועצה אזורית שומרון תפעל יחד עם רשות הטבע והגנים וכלל משרדי הממשלה להפוך את האתר לאתר קולט קהל. אנחנו כבר נערכים עם תוכניות מפורטות לשיקום המקום ולהבאת עשרות אלפי מטיילים בשנה”

שר התיירות חיים כץ: “יהודה ושומרון חוזרת למפת התיירות. משנת 2016 לא התקבלה החלטת ממשלה לפיתוח תשתיות תיירות ביו”ש. החלטה זו באה בנוסף לשינוי המדיניות שהובלתי במשרד, כך שהחל מהשנה, יהודה ושומרון הופך לחלק בלתי נפרד ממדיניות משרד התיירות, ויקבל תיעדוף כאזור ייחודי עם ערך היסטורי”.

שר המורשת, הרב עמיחי אליהו: ״לא ניתן לאויבינו למחוק את הזהות היהודית מאלפי אתרי המורשת ברחבי יהודה ושומרון. אנו פועלים כל העת על מנת להרחיב את המאבק בהרס המורשת והעתיקות באזור ואני משוכנע שנביא בשורה שתוביל לסיום ההפקרות״.

רעיה שורקי, מנכ״לית רשות הטבע והגנים: “בפארק לאומי תל שומרון קיימים ממצאים מרהיבים ובעלי חשיבות היסטורית שחשוב לשמר ולהנגיש לציבור הרחב. אני מודה למשרדי הממשלה על התגייסותם לנושא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות